Fodringsrutiner

Beastiebabe!
Självklart är du förlåten, fast du hade inte behövt be om ursäkt. Jag bara påpekade rent allmänt här på bukefalos.
Måg gott och njuuuut av solen!
/cj
 
tycker det ser bra ut så här ser våran ut på vintern (meedans det fortfarande var kallt, blev ju "svalt" så tidigt i år):
7-8 2kg hö ungefär 0,5 kilo krafftfoder (dom gick på lite olika, men alla fick runt ett halvt kilo)
14-15 1 kg hö
18-20 insläpp 0,5 kilo kraftfoder
22-23 2 kg hö (min fick även 1 kilo lusernhack)

jag personligen skulle inte kalla två kilo stråfoder för dutar å absolut inte om hon desutom får halm på det då tycker jag att du verkligen är mån om din hästs tugbehov (hästar som går i naturen, äter ju mest hela tiden, och har därför en mage som inte käner av mäthet på samma sätt som vi männiksor gör, därför äör det inte bra att ge alltför stora givor till en häst, dom största givorna jag har hört talas om brukar ligga på 3-4 kilo för en stor häst, när dom får 3-4 gånger per dag)
 
Moonlight!
Duttar... hehe... ;)
Kanske på gränsen till dutt... Men du har mindre häst? Eller ponny? Jag har en 154cm 4åring. Jag tror nog att vi har glömt bort det viktiga... vilken typ av häst vi har. Hon går mkt lätt arbete, dvs 30-45 minuter 80% skritt, 4 dgr/vecka, resternade är tros i skogen, markarbete och en vilodag.
Så för mig är 2 kg på gränsen dutt, men du kanske har en lliten mindre häst, och då är 2 kg definitivt ingen dutt!?
Berätta vad du har för häst och vad du gör! :)

Nu ska jag tillbaka till stallet och lajja med henne.
må gottigt
/CJ
 
vet inte var jag ska lägge detta svaret men..

Hästen har en otroligt liten matsäck jämförd med deras kroppsvolym... sedan bör ni även veta som tycker att 2 stora mål om dagen räcker för att hästen ska bli riktigt mätt, är att maten som hästen får i sig stannar otroligt liten tid i magsäcken utan stannar längre i tarmarna där det bryts ner, så hästen KAN inte känna samma mättnadskänsla som oss.
Pga av att hästen har en sån här liten magsäck bla är att hela hästen är skapad att äta lite (då menar jag inte 1 kg hö utan runt 2-3kg åt gången=1 timme)
flera ggr om dagen med minst 3-4 timmars uppehåll och runt 1 timmes tuggande per gång.
Ett annat ex är att maten passerar hästen med 1dm/minut i tarmarna.

Hästen funkar så och mår dåligt om dess tarmar inte får vara i gång.
Därför ska de ha minst 1 timmes tuggande/fodring med HÖGST 3-4 timmars uppehåll, fri tillgång till grovfoder är oxå att rekommendera då kan de äta naturligast och när de känner att det behövs och stressen minskar vid fodring.
 
jag har en c-ponny (Mew Forest-Exmore) på 356 kg å 136 cm så när man ger henne nära 3 kg foder på en å samma gång så brukar hon tycka att det är lite maffigt, hon brukar vara ganska så mätt efteråt då...
jag tränar oxå lätt men något tuffare än du, 1-2 timmar en del skritt mest trav och en del galopp, hoppar man så blir det lite skritt lite trav och desto mer galop men då brukar den samanlagda arbetstiden ligga på 45 minuter till 1 timme eftersom att det är mer intensift än den andra träningen...
 
Och ja, jag har hört talas om dessa artiklar som du hänvisar till som vetenskaplig forskning och vad jag har förstått så är det ren "bullshit".
:bow:
precis vad jag känner.. vissa grejer som någon kommer på är helt ologiskt.. hästar äter helt dygnet runt förutom när de sover eller vandrar..
bättre att hålla sig till beprövade metoder anser jag..
 
Atletshipping.

Jag diggar fakta! Så tack för informationen! ;)
 
Ok, mina hästar kommer inte att få några "minigivor" direkt, men kanske inte heller fri tillgång. Jag hoppas att allt kommer att funka för dem. Sen har jag en trevlig häst som äter upp alla andras hö i hagen, och sitt eget och han lämnar aldrig något! Hur göra för att han inte ska bli superfet? Han är otroligt lättfödd..
 
sara666.
För din feta häst... Dra ner kraftgivan...
Om det inte går... Äppervinäger... Om han INTE tar det... JOBBA hårdare... Om han inte kan det... ställ han i hage med EN annan häst... Om inte det funkar, ställ han ensam... Synd om han... =(
Så... prova först med dra ner havren eller kornet. man ska aldrig dra ner grovfodret, hyr feta de än blir har jag hört. Har jag fel? korrigera mig gärna!
;)
/cj
 
Nu har jag inte läst artikeln som diskuteras (!), men får hänvisa till Sveriges ledande expertis inom området utfodring/fysiologi (T.ex. Björnhag, Rundgren, Müller m.fl.).

Hästen är anpassad till kontinuerligt tillgång till föda eller i alla fall möjligheten att utföra födosök. Att hästen skall erbjudas många mål under dagen är det nog ingen som argumenterar mot. Det man istället vill framhäva är att hästen inte skall ges för små givor vid varje fodringstillfälle.

Man skall inte stirra sig blind på exakt hur många timmar det går mellan utfodringstillfällena. Fodrar man en gång klockan sju och nästa gång klockan tolv har det gått fem timmar. Men det blir ju en viss skillnad om man fodrade ett halv kg hö klockan sju än om man fodrade tolv kg hö klockan sju. Man måste ta hänsyn till den reella tidsskillnaden mellan fodringarna.

"Kraftfoderintensiv diet" är ett tjusigare uttryck för mycket kraftfoder i foderstaten. Vad som är "mycket" är individuellt.
 
Min feta häst äter inte kraftfoder..han jobbar inte särskilt mycket utan går mest som promenadhäst och är smällfet. Så det blir bara LITE i krubban, en näve betfor och en morot att blanda lite mineraler i. Så vad kan jag dra ner på? Han kan dessutom inte motioneras så mycket för att han har en pålagring i ena knäleden, vilket innebär att han heller inte bör bli för fet. Så vad gör man?
 
Han går med en häst redan, har gått ensam också, och blir fet av att titta på mat. Det är ett ständigt problem. Vi ska kolla om det är något annat fel på honom eftersom han ständigt är rund.
 
gud va mycket bra man lär sej här!

för ca en månad sedan så köpte jag min första häst och lyttade in henne i ett stall där hästarna står på halm. då var jag extremt skeptiskt till halm eftersom att jag bara hör hur jobbigt det var att mocka och blablabla... men nu när jag har läst här på buke om halm å så att det är bra för magen, tuggtiden å allt vad det e så nästan längtar jag tills betet är slut å hon får komma in å stå på halm... hehe... kan aldri säjja detta tillräckligt många gånger men jag ääälskar buke!!
 
Våra rutiner är
runt 6:30 -Hö och kraftfoder inne (kraften sist)
runt 13:30 Hö ute
kl 20:00 -Hö och kraftfoder inne (kraften sist)

Min häst står på halm i boxen, vilket jag tycker är en enorm trygghet, tar höet slut kan hon äta halm.
Eftersom hästarna går ute många timmar kommer vi att ställa ut en rundbal med halm med väldigt mycket gräs i, nästan "halvhö" i hagen som de har fri tillgång till. Med andra ord finns det alltid något att tugga på :bow:
 
sara...
Hm, ser ut som du gör det som man först åtgärdar... kanske du är inne på rätt spåe att ta ut en vet för en utredning... jag vet inte om hästar också kan drabbas av förbrännings problem. Men hingstar vet ja, förbränner maten snabbare... Så det kanske finns nåt som ökar förbränningen av din häst? Kan du inte lägga upp en bild av din lilla goa runda totto? Kanske det är DU som tycker han är föööör fet???
:)
/cj
 
hmmm...de flesta som ser honom brukar säga att han är ett litet fläskberg..det är verkligen svårt att hålla honom i fint hull och jag måste ju det för att inte belasta knät i onödan. Det är lite jobbigt. Funderar på att ha honom på lösdrift, det kanske kan vara nåt, fri tillgång och ute dygnet om, det borde ju kanske öka hans förbränning lite istället för att ha honom uppstallad? Då får han ju röra sig lite mer och äta hur mycket han vill. Han tränas ju som sagt inte så hårt så det kanske passar honom utmärkt.
 
Lösdrift låter kanon för den hästen.

har du hö med bra värden? försök få tag på ett med lägre värden så kan han äta mycket och hålla igång förbränningen men inte få i sig för mycket näring.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 882
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 048
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp