Sv: fodre

inte all müsli. det beror ju helt på vilken sort man har ju !

Jodå jag det skulle kunnat ha varit möjligt, men skillnaderna är små. Jag har roat mig att väga igenom de flesta förekommande märkena på marknaden när tillfället har givits. Orsaken är just att folk anger dl till mig när de vill att jag ska räkna foderstaten till dem, då måste jag veta hur mycket vikt vi pratar om eftersom alla mått sker i kg eller hg och inte i L eller dl.

Hur mycket kraftfoder som hästen kräver, hänger samman med grovfodrets näringsinnehåll, och om det inte ger tillräckligt så är kraftfoder ett komplement. Man kan inte generellt säga att hästen ska ha 1 kg och inget mer. Möjligheten finns ju att ge mera hö, uppenbarligen räcker ju inte maten till och då ska den ökas.

Jaa hon är väl en hamster! "/ Nej det kanske inte är mkt för en stor häst eller en srot ponny men det är en isis vi pratar om . Sorry att jag inte skrev det men en hamster. Lite väl att ta i

Om hästen går ner på vintern så är det ganska självklart att man lägger på extra foder. Hellre att hästen är lite för tjock och kan hålla värmen, än att den är för tunn och får ödlsa energi på att hålla värmen.
Ett russ här i stallet får runt 2 liter lucern (pellets), ett par dl soja, ½ liter müsli, ett par dl kornkross, kalk och salt på vintern för att han ska hålla sig i form. Nu är det inte exakta mått eftersom det var ett tag sedan det var vinter men redan nu börjar vi fodra upp honom och han får dubbelt så mycket som den största hästen i stallet som ligger på 5-600 kg.

Så vet du att hästen faller ur på vintern så öka fodergivan. Vill du inte ha en piggare häst så får du välja fodersorter med lite energi och mer fett..

Men det är ju skillnad med 1 kg/dag och 1 kg per mål. Hur ska du ha det ? Först säger du att hästen får 1 kg kraftfoder per dag, sen säger du att din ridlärare säger att den inte ska ha mer än 1 kg per mål. Man kan ge ca 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt och per mål. I ditt fall: 1,2 kg per utfodringstillfälle.

Det spelar ingen roll om din ridlärare känner hästen väl eftersom din ridlärare inte vet om du har bra eller dåligt grovfoder, såvida du nu inte har analys och du nu gett värdena till denne och den har räknat ut en foderstat åt din häst. Men det verkar som att du bara chansat i hop denna foderstat helt enkelt. Hästen faller ur och det betyder ju att din foderstat felar. Varför inte börja med att kolla upp VAD ditt grovfoder innehåller. Allt blir så mycket enklare då när man har något att bygga på. Om inte du tänker analysera, ge hästen MYCKET lusern så du åtminstone täcker dess behov. Varför inte fri tillgång på lusern som ett ex ?

Hur länge står den inne på natten? 1-2 kg låter på tok för lite.En häst är gjord för att äta dygnet runt och bör inte stå mer än 4 timmar utan mat,då kan dom få magsår.Jag föreslår att du ökar grovfodergivan rejält till fri tillgång och ser hur den blir i hullet av det.Det kan vara pga hömängden den är smal.Fortsätt du att ge 1 kg kraftfoder om den verkar behöva det.Det är som sagt inte farligt.Nu tror jag att jag vet vem du är förresten.;)

Jag tycker att du kan öka på nattgivan till ca fyra kg, nio kg hö är ingen jätte mängd per dygn...
Lucern kan du oxå ge betydligt mer av, om du får överskott av protein så omvandlar dom det till fett.
Hästen kanske kommer att få en bättre balans i sin mage när den får mer grovfoder och då kanske tar upp fodret bättre..
Lyckas ni få upp hästen till ett bra hull, så minska eller ta bort krafftfodret först, och om hästen fortsätter att öka minska sakta på grovfodret!

hoppas att ni hittar en lösning som funkar för er och er häst!

välja fodersorter med lite energi och mer fett..

...och vad är fett om inte energi i hyfsat koncentrerad form?

Energi är energi. Olika fodermedel innehåller olika mycket energi, protein, kalcium etc. Energin kan komma från kolhydrater, fett etc och räknas oftast i MJ (Mega Joule).

Havre tex innehåller ca 9 MJ per kg foder och olja ca 37 MJ per kg. Det är alltså betydligt mer energi i olja än i havre.

Energi är något som medför förändring, rörelse, eller någon form av uträttat arbete. Energi kan vara lagrad (potentiell energi eller lägesenergi) eller något som överförs. När vi fodrar tillför vi alltså lagrad energi, som sedan i hästen omvandlas till tex värme, rörelse etc.

Det är alltså viktigt att skilja på energi i foder och energi som "spritt i benen"! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka