K

karlson

Min häst äter en hel del mat. Upp till ett kilo grovfoder om dagen. Vi måste ge henne så mkt för att hon tunnar ut så jätte mkt på vintern.
5dl havre
5dl müsli
300g luzern.
Kan detta vara nyttigt att ge så mkt mat??

Sv: fodre

ett kilo grovfoder? De flesta islandshästar äter minst 5 kg.
Grovfoder=gräs, hö, ensilage, luzern

1 kg grovfoder, vi utgår ifrån att du fodrar med hö vilket skulle ge din häst ungefär 8,5 hg mat genom den givan. Sen ger du 300 gr lucern vilket ger ca 2,6 hg mat, sammantaget ger du din häst ungefär 1,1 kg foder per dag när din häst i själva verket behöver minst 4 kg eller mera beroende på installning och hur du rider.

Våra hästar äter 7 kg per dag av ett grovfoder som har ett TS 76% (matinnehåll på 7,6 hg per kg foder) på det får dom dessutom ½ kg lucern. De plockar i sig 5,7 kg mat per dag, sen får de komplettering av kraftfoder för att fylla ut det som fattas för att räcka till näringen per dag också.

Du måste ge mera mat, annars kommer din häst att bli rejält sjuk om den inte redan har varit det i kolik.

Ja men då blir det inte upp till 1 kg, lucern är ett grovfoder och 5 dl havre väger ca 2 hg eller i bästa fall 2,5 hg muslin kan även den i bästa fall väga 2,5 hg annars 2 hg är min gissning.
Ett rågat mått från kraft ger 2 l musli vilket ger en vikt av ca 7 hg.

Vår äldsta häst äter 1,2 kg Hestekraft per dag förutom det grovfoder och lucern han får, medan den yngre som har ett behov av att slimma sin siluett får 2 hg samt 3 hg soja per dag.

Oj guud!! jag menade ju så klart kraftfoder hehe fel av mej hehe x)

Vad får hästen för grovfoder? Hö/hösilge, hur mycket? Har ni analys? Hur ser den ut i såfall?
Lucern räknas som grovfoder, så du behöver inte oroa dig för det när du tänker på krafftfoder!

Om hästen tunnar ut på vintern så ger du ju för lite mat. Det säger sig ju självt, ät för lite så går du ned i vikt. Troligtvis har du dåliga värden på ditt grovfoder och med den ynkliga mängden tillskott du faktiskt ger så kompenserar det knappast upp det hästen behöver. Hur mycket grovfoder ger du ? Varför duttar du med dl mått ? Hur har du räknat ut din hästs behov som ? Som de andra redan sagt men kan nog inte sägas fr mycket, lusern räknas som ett grovfoder och av detta kan man ge mycket, i princip det hästen orkar äta upp.

Min häst äter en hel del mat. Upp till ett kilo grovfoder om dagen. Vi måste ge henne så mkt för att hon tunnar ut så jätte mkt på vintern.
5dl havre
5dl müsli
300g luzern.
Kan detta vara nyttigt att ge så mkt mat??

Det var inte mycket mat. Är det en hamster vi talar om?

Ser att du kommer från samma trakter som jag..
1 kg kraftfoder är inte mycket alls.Om det inte är en shettis du har? Om du har en väldigt liten ponny som borde vara av det rundare slaget så ska du nog kolla med veterinär eller göra träckprov.jag har hästar i mitt stall som står på fri tillgång på lucern nattetid,samt 3 kg kraftfoder om dagen.Det är helt enkelt olika på olika hästar.Hur mycket hö/silage får hästen? Den kanske får för lite annars? Ge fri tillgång på grovfoder först och främst och sen kraftfoder utöver det om det behövs.

Vad får hästen för grovfoder? Hö/hösilge, hur mycket? Har ni analys? Hur ser den ut i såfall?
Lucern räknas som grovfoder, så du behöver inte oroa dig för det när du tänker på krafftfoder!

Ja hon får 5 kg hö. Analysen ser bra ut...

Om hästen tunnar ut på vintern så ger du ju för lite mat. Det säger sig ju självt, ät för lite så går du ned i vikt. Troligtvis har du dåliga värden på ditt grovfoder och med den ynkliga mängden tillskott du faktiskt ger så kompenserar det knappast upp det hästen behöver. Hur mycket grovfoder ger du ? Varför duttar du med dl mått ? Hur har du räknat ut din hästs behov som ? Som de andra redan sagt men kan nog inte sägas fr mycket, lusern räknas som ett grovfoder och av detta kan man ge mycket, i princip det hästen orkar äta upp.

Min ridlärare känner hästen väl och vet hur hon fungerar. hon säger att hästen absolut inte ska äta mer än ett kg kraftfoder på en ggr. Hon får visserligen två ggr mat om dagen och får 5 kg hö ..

Ser att du kommer från samma trakter som jag..
1 kg kraftfoder är inte mycket alls.Om det inte är en shettis du har? Om du har en väldigt liten ponny som borde vara av det rundare slaget så ska du nog kolla med veterinär eller göra träckprov.jag har hästar i mitt stall som står på fri tillgång på lucern nattetid,samt 3 kg kraftfoder om dagen.Det är helt enkelt olika på olika hästar.Hur mycket hö/silage får hästen? Den kanske får för lite annars? Ge fri tillgång på grovfoder först och främst och sen kraftfoder utöver det om det behövs.

Hon väger högst 300 kg och är liten islandshäst. 5kg hö om dagen får hon i hagen och ett till två i box.

Det var inte mycket mat. Är det en hamster vi talar om?

Jaa hon är väl en hamster! "/ Nej det kanske inte är mkt för en stor häst eller en srot ponny men det är en isis vi pratar om . Sorry att jag inte skrev det men en hamster. Lite väl att ta i

Ja men då blir det inte upp till 1 kg, lucern är ett grovfoder och 5 dl havre väger ca 2 hg eller i bästa fall 2,5 hg muslin kan även den i bästa fall väga 2,5 hg annars 2 hg är min gissning.
Ett rågat mått från kraft ger 2 l musli vilket ger en vikt av ca 7 hg.

inte all müsli. det beror ju helt på vilken sort man har ju !

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka