Fodra med ögat

K

Katana

Om man nu inte har höanalys och dessutom inte har en susning om hur mycket hästen får i sig, nog ska man väl ändå kunna ge tillskott i blindo?

Tunn häst - för lite mat
Fet häst - för mycket mat

Grovt förenklat.

Om hästen ser fin ut och är musklad och har fin päls så att det inte saknas protein. Visst kanske man kan säja att man kastar pengar i sjön = hästens mage men what the heck. Bättre det än att hästen inte får något extra alls?

Pytsa i lite extra linfrö, matolja, soja, lusern eller vad?

Sv: Fodra med ögat

Förstår inte hur du menar riktigt.
Ger man oanalyserat hö, kan man ge i princip vad som helst i kraftfoder/tillskott, för man vet ju ändå inte ett dugg av vad hästen får i sig.

Man gör ju en foderstat för att täcka behovet, och eftersom det finns vissa riktlinjer om kvoter (t ex smb rp / MJ, Ca/P osv) så är det en fördel att ha en grovfoderanalys eftersom det är basen för resten. Vet man här vad man har, ja då är det lite lättare att se vad som saknas och behöver kompletteras.

En häst med problem med hull (uppåt eller neråt) behöver inte alltid tyda på fel fodergiva - det kan också vara ett tecken på fel kvot. Alltså för mycket energi i förhållande till protein, t ex. Så där rök i så fall den förenklingen.

Vet man inte, men väljer att "pytsa i" något - ja då är det allra bäst att se hästen och dess förutsättningar totalt med bete etc. Och där kan man gissa precis hur man vill, så det avgörs nog bäst på plats för det är liksom inte direkt läge och bara hålla med eller skicka en gissning.

Sen så har du också "överkursen", med stärkelsehalter etc. Och då gäller det att veta vad man ger och hur foderstaten är tänkt att samverka.

:crazy: Ja, om ni läser min andra tråd i ämnet så förstår ni varför jag inte ser någon större mening med en höanalys

Álin skrev:
Förstår inte hur du menar riktigt.
Ger man oanalyserat hö, kan man ge i princip vad som helst i kraftfoder/tillskott, för man vet ju ändå inte ett dugg av vad hästen får i sig.

Det är i den sitsen som jag sitter nu :smirk:

fet häst: för mycket energi och för lite protein
bukig häst: för lite proteiner och för lite träning
mager häst: för lite energi och för lite proteiner
slank häst: för lite proteiner

Det är inte så lätt för en som inte kan att fodra med ögat. Man måste ha en hum om vad olika vitamin/mineralbrister ger för symtom...kunna läsa hårremmen och avgöra om hästen bygger muskler eller tar av musklerna. Är det stört omöjligt att få en analys av höt så tycker jag att du ska följa en grundgiva 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt...med överskott på ett par kg och sen ge antingen färdigfoder av något slag och följa rekommendationerna på säcken eller blanda själv och vara noga med att följa rekommendationerna på vitamin- och mineralförpackningarna.

Det går att fodra med ögat, de flesta gamla bönder/skogskarlar gjorde detta och deras hästar jobbade långt mycket mer än våra ens kan drömma om idag och många klarade sig riktigt bra, andra dukade under. Men, man måste känna till vad man ska titta på och ha lite känsla och intuition. Det har inte alla och är man osäker ska man ta det säkra före det osäkra. :cool:

nej.. det vet jag, jag som har läst en hel del om det skulle inte ge min på att fodra med bara ögat.. jag räknar efter grovfodret och tittar sen på hästen, är den pigg eller slö? försvinner överlinjen? blir det ett fettlager på hästen? orkar den jobba 1½ timme? och dörefter sätter jag foderstaten.. och sulle hästen ändras efter 2-3 veckor fixar jag foderstaten igen då.. :)

hade jag ingen höanalys skulle jag bara ge hö, kolla vad hästen orkar med, är den pigg eller lat? och sedan ge t.ex kraffts färdigfoder efter hur hästen är (ponny om den är slö, groov om den är pigg)

Men om analys etc är onödig borde det innebära att du prioriterar ett gott förhållande med din stallägare högre än en så bra utfordring som möjligt för din häst - så då är det väl bara att pytsa på?!

Jag tycker att du borde analysera ditt hö och ta reda på vad din häst äter om dagarna!

Jag svarade till den som skrev den ursprungliga frågan ;)

Jag skulle nog inte pyttsa i tillskott i onödan. Kolla vad som händer om du inte pyttsar i det där extra.
Jag fodrar med ögat men använder mig av hösilage, havre och ett muslifoder och går efter säckens rekommendationer.
För mkt tillskott gynnar inte hästen, det bildas bara en massa slaggprodukter! De är ju gjorda för att äta hö...

Om du inte kan göra en analys, sluta ge tillskott och se vad som händer. Om det inte händer ngt så behöver du inte stoppa i hästen extra proteiner. Ett vanligt problem är ju att många stoppar i sina djur alldeles för mkt kraftfoder i jämförelse med vad hästen behöver.

så kolla du vad som händer innan du pyttsar mera...

Katana skrev:
Det är i den sitsen som jag sitter nu :smirk:

Jaha men då så. Då är det bara att ge vad du "känner för", tänk bara på att ge något med kvot på eller över 6, och ge inte något som är alldeles för proteinrikt, då kan det bli farligt överskott.

Katana skrev:
:crazy: Ja, om ni läser min andra tråd i ämnet så förstår ni varför jag inte ser någon större mening med en höanalys

För att du inte vet hur mycket av varje foder hästen får?
Är det DIN häst det handlar om?

Jag tycker i alla fall att det låter helt absurt och väldigt konstigt att du som hästÄGARE inte får bestämma vad DIN häst ska ha för foder och hur mycket.

Nä för den olunnige är analys det bästa helt klart.. och visst är analys kalas.. dock om man står inhyrd är de inte alltd de ingår.. och ta ett helt själv när stallägaren får nya leveranser hö var 3:e månad med olika hötyper blir väldigt dyrt i längden med ny analys var 3:e mån

Mman kan räkna ut ett normalt hö ligger smrp värdet på ca 40...

Resten ger amn i kraft

Senast ändrad av en moderator:

Jag utesluter stallplatser där inte stallägaren anser foderfrågan vara både viktig och högprioriterad. Att ta in nya leveranser hela tiden gynnar varken häst, hästägare eller stallägarns ekonomi.

Om jag inte själv står för foderhanteringen (kallhyra) vill jag stå inackorderad hos någon som kan häst och inser vad god hästhållning innebär. För mig är foder grunden till allt annat.

ibland blir man tvungen att ta iin nya leveranser. bonden kanske har slut på sitt hö och amn får leta efter en ny bonde.. alla kan inte lägga ut 5000 på en gång och köpa all hö för vinterperioden
Andra har pengarna men utrymmet sviker.
Finns massor av orsaker varför folk väljer att köpa pö om pö med hö!

Och då är de väldigt oekonomiskt att skaffa höanalys om man byter hö kanske till ock med varje månad?? eftersom man då inte ens hinner få svaren på den höanalysen förrens du köppt nytt hö :crazy:

Men visst har amn tur och kan boka upp de hömängd hos bonden och att amn bara åker och hämtar när amn behöver så kan man ju göra en analys..

Själv anser ja de är onödigt då jag hittills inte haft problem med oanalyserat hö. Vitaminer och mineralerna räknar jag ut via mineralburken och via kraftfodret och räknar på att höet är av normalvärde om vädret är bra och om åkern inte är så gammal.

Jag vill ha ett hö på MAX 50 smrp då jag ger min häst mkt hö och vill inte ha proteinchock.
Hon får även kraftfoder sen får hon äpplen vitlök och moötter.. allt sånt som folk stoppar i sina hästar räknas inte med i foderstaten..
Vem har analys på EXAKTA innehållet på äpplerna man köper?? på morötterna?? på vitlöken man köper eller vad man nu köper???

Jag har haft analys förr och de var inge skillnad på hästen med eller utan analys.. Så jag förstår bara inte varför man ska lägga ner i mina ögon onödiga pengar på en analys.Då kan ajg ju lägga dom pengarna på en ET eller massör till hästen som hon då har större glädje av=)

Förr i tiden fanns ingen analys och de tävlades OS även då :smirk:
Analys är en relativt ny påfunnd som inte fanns på 60 talet

Senast ändrad av en moderator:

Som jag frågat tidigare vad är det du har MVG i ???

Hur bra är det för hästen när man byter hö varje månad, speciellt om kvalitèn på det dessutom är totalt olika?

Även TV var en relativt nytt påfund på 60 talet och nog använder man det idagen läge ;)

Morotsbiten skrev:
Jag vill ha ett hö på MAX 50 smrp då jag ger min häst mkt hö och vill inte ha proteinchock.
Hur vet du då att inte höet ligger på högre än 50?? Om du inte analyserar menar jag :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
K
Foder & Strö Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama