Fodra med ögat

Sv: Fodra med ögat

Bara för din skull så har jag hämtat lite info från en bekant til mig som har sina vallar i södra skåne. Jag är nämligen väldigt nyfiken på vad du kan berätta om kvalitèn.

Skörd 1 - 1 juni 2004 3 år gammal blandvall gödslad med NPK bra skörde väder.

Skörd 2 - 11 juni 2005 samma vall som ovan fast nu då 4 år gammal gödslad likadant och även här bra skördeväder.

Skörd 3 - 11 juni 2005 exakt likadan vall som ovan insådd samtidigt och gödslad likadant skördat samma dag belägen 100 m från ovanstående vall.

Allt hö kom in välbärgat med en härlig lukt och färg ingen skillnad mellan de olika skörderna.

Det hade varit roligt om du prickar rätt på värdena men jag tvivlar på att du kommer att göra det.

Morotsbiten skrev:
Nä för den olunnige är analys det bästa helt klart

Man behöver inte vara okunnig för att ta analys.
Håller man på med avel och föder upp sporthästar så är analysen ganska viktig.

Grönt hö kan i många fall vara sämre än hö med "dassig" färg.

Att jämföra om hur man gjorde förr är helt ointressant eftersom aveln och prestation har förändrats med tiden.
Idag kräver vi helt klart mer av våra sporthästar och då är utfodrigen en mycket viktig del i hästars hållbarhet.

Vi tar t.ex analys på varje gärde. Även bakterieprov.
På så sätt besparas man otrevliga överaskningar längre fram.

Att fodra 50 hästar på en höft med tillskott kan bli väldigt dyrt.

AM

Tja, du såg ju hur min häst blev av oanalyserat hö, som dessutom kom från olika leverantörer... :angel: Där var du inte sen att tala om för alla vilken pinne och hur dödligt sjuk han var :angel: ;)

Du har inte svarat på min fråga än...
Hur gör ni foderlysfanatiker när de är bete?? Då har ni noll koll på hur mkt näring hästen får i sig..

Förklara för mig var skillnaden ligger i att ha en häst på bete och ge som de flesta gör efter ridningskraftfoder när hästen utför arbete.

Än att ge oanalyserat hö(som ersätter beteshagens gräs( kan till och med i vissa fall vara exakt samma gräs), och ge kraftfoder när hästen utför arbete
Här har du iaf koll på hur mkt hästen äter.

Ni måste ju ha en hållbar argument för detta!

Nu får jag inte i hop det alls i en annan tråd är du för bekämpningsmedel ju..Där pratar du om näringsdödare

De är inte alltid så lätt att hänga med för den som inte kan.. menjag akn förklara så kanske du förstår..

Jo näringsdödaren är helt ofarlig för natur, det heter inte näringsdödare kommer bara inte på vad produkten heter.. :crazy:
Kan ta på mig att försöka få fram de om intresse finns??
Kan ta de på PM så de inte blir reklam :)

Medans bekämpningsmedel bevisligen inte är bra förmiljön och går ner i grundvattnet!

Var mer MILJÖN jag menade när jag sa att jag föredrog ekologisk odlat.
Sen tror jag att de är lite skonsammare för hästen med
De är lite dyrare som med alla andra ekologiskt odlade produkterna men de får man leva med!

Nu har du kallat mig analysfanatiker tillräckligt för att jag ska bli irriterad. Var utläser du att jag skulle vara fanatisk?

De är nått jag kallar alla de människor som promt hävdar att man SKA ha analys de som inte gör de gör fel

Och du tillhör väl de som vill ha analys??

Jag skulle inte släppa min häst på bete utan att veta att det är en fräsch vall som är väl underhållen. Gärna relativt ny.

Vad är skillnaden ?? några värden vet du ju inte oavsätt om vallen är ny eller gammal :smirk:

Nu är vi ju inne på oanalyserat hö(bete) så de ÄR helt plötsligt nu oki att ge onalyserat grovfoder till häsatr

Hur ska du ha dig???

Att jag sedan inte tar analys på betet är väl bara en fingervisning att jag inte är FANATISK

Precis... då spelar de ju ingen roll om vi skiter i att ge oanalyserat hö under installning.. någe skillnad är de ju inte
du har inte koll på exakta värdena i båda fallen

Inte lätt för den som inte kan nä.... jag JOBBAR extra hos våran bonde och förstår knappt hälften av vad du dillar om, för så funkar det inte här. Vi lägger åkrar i TRÄDA då och då, är det så du menar?
Som sagt, inte lätt för den som inte kan

Träda precis... träda vila what ever.. men för att alal ska förstå är vila bäst att säga.. alal vet inte vad träda är :smirk:

Vad kul att du jobbar som bonde??
är själv utbildad bonde och har själv tagit in många ton hö,halm osv!

Så man får inte ens använda ekologiska bekämpningsmedel på mark som är ekologiskt odlad

ekologoskt odling du får inte använda dig av något bekämpningsmedel.. mijlön kommer i första handen där :love:

För att understryka så tycker jag att analys är en väldigt bra påfund..De är ju bra att man akn veta exakta värden och framförallt som bonde så amn ser vad amn exakt kan leverera.
Ett bra hö kan man ju ta mer betalt för och ett sämre inte lika mkt!
Och att man då som kund kan välja vilket hö som är bäst för just sin/a hästar!

MEN jag säger också att för de som nu väljer att INTE analysera sitt hö MEN vet HELA höets historia inte gör fel..Och att deras häsatr inte mår bättre eller sämre,
De är ju uppenbarligen bevisat att en häst som går på oanalyserat grovfoder mår lika bra som en som går på analyserat grovfoder!

För mig är de inte livsviktigt att ha ett analyserat grovfoder.. Min häst går ute dygnet runt nu på sommaren. Och jag har NOLL koll på hur mkt betet innerhåller per kilo och hur mkt hon äter på en dag.

Hon har överleft 24 år ;)

"De är ju uppenbarligen bevisat att en häst som går på oanalyserat grovfoder mår lika bra som en som går på analyserat grovfoder!"

Det var väl ändå dagens lögn.
Hur vet man det? Och även om det är sant med ena årets skörd så behöhöver det inte vara det med nästa. Fast det vet man ju inte, det är det som är poängen....

Men visst vill folk slänga pengar på tillskott och kraftfoder så står det dom fritt. Synd bara om det blir för mycket fosfor tex....

Vill man slippa riskera obalans och hästar som faller ur så är det analys som gäller. Och vissa har kanske lite högre ambitioner än att få hästen att bara överleva...

Förstår inte varför du anstränger dig så för att förklara saker som du uppenbarligen inte har full koll på... Sen så undviker du vissa frågor, nån speciell anledning till det? Hade tex varit intressant att höra mer om den treåriga foder-utbildningen...

Angånde sommarbete så är det väl ändå så att dom flesta har hästarna installade större delen av året så det är inte något gigantiskt problem att hästen får oanalycerat foder i två månader.

Som man säger, det är inte det man äter mellan jul och nyår som är problemet utan det man äter mellan nyår och jul...

min häst och många går ute från och med början av maj tills frosten kommer och de är inte 2 månader utan 4 om inte mer :smirk:

utvecklingsstadium vid skörd har mycket stor inverkan på fodrets proteininnehåll och totala näringsvärde.
Ett tidigt skördat vallfoder innehåller mer lättsmälta kolhydrater i växtens cellväggarna och mer cellinnehåll med större proteinandel oavsett om det är första, andra eller tredje skörden mna tar på gärdet.

Man kan gå på rätt mkt om höet är bra sannorlikheten att höet är väldigt dåligt om allt går som de ska är l nog ika stor som att en analys faktiskt kan vara fel om man inte gör rätt :smirk:

Men visst vill folk slänga pengar på tillskott och kraftfoder så står det dom fritt. Synd bara om det blir för mycket fosfor tex....

Kraftfoder ska en häst i mina ögon har om den utför ett arbete.. vilket de flesta hästar gör idag!

En häst behöver energi om den ska orka jobba hårt.. en travare som körs och tävlas eller galopphästen som tävlas eller bara tränas klarar sig INTE bara på hö hur bra världena än må va.. ´

Det energi som ett hö innerhåller täcker inte de som en tävlingshäst gör..Visst promenadhästen klarar sig gott och väl på bara hö om den får gå fritt på de

vilka har MER som mål att ens häst ska få leva??
Mitt mål är att min häst ska överleve och hon är 24 år och mår super. bra i hull glänser som en spegel :D
Jag akn lova dig jag har ta ett blodprov på henne så ska du se att hon mår som en sessa på ärten :p

Du har påängterat ordentligt för oss att du är en rutinerad bonde med stor vana att ta in grovfoder..

Konstigt resonemang.

Förra året rundbalade vi hö som hade max 16 i SMRP enligt två analyser..
Samtidigt gick fölmärrarna på annan vall och blev hur feta som helst..

Vill du verkligen slå i mig att dessa två vallar innehöll samma näring???????

Eller har ditt "bonderi" aldrig blivit drabbat av regn??
VArför trot du att foderforumet översållades med frågor om magra hästar i våras???
Fundera på det, du.

Angående din fråga om beteshästarna.
Tydligen har du inte så mycket koll på sådant men som förklaring så är det så här:

En fölmärr är alltid olik en annan fölmärr.
Vissa är feta med feta ungar.
Andra är feta med magra ungar.
ytterligare en variant (dock vanlig) är mager märr med fet unge.

Dom två sistnämnda kategorierna kräver mer än vad betet ger.
Ett klart proteinunderskott samtidigt som ungen växer i raketfart.
Vi tar naturligtvis inte analys på ett bete men vi tar däremot hem dom som behöver mer mat.
Samma regel för ettåringarna.
Att stoppa in protein 16 hö i en fet fölmärr bara för att hon var fet på betet är helt korkat, men enligt dina beräkningar så går det aldeles utmärkt.

Jag håller inte med dig i det avseendet.
Vet också att du inte har så stor erfarenhet av just unghästar och framför allt inte fölston.
Det ser man på dina "experttips" på avel.. :smirk:

AM

Senast ändrad:

För att ett proteinunderskott skall synas på ett blodprov måste hästen nått ett stadium av svår proteinbrist.
Skillnaden mellan bete o bärgat grofoder är att på betet väljer häste vilket innebär att även på ett förvuxet bete (tex lämpligt att bärga som hö) får hästen i relativ mycket protein. På ett någorlunda välskött bete är proteihalten knappast ngt problem.
Att kalla sig utbildad bonde för att man gått på naturbruksgymnasium är väl att ta i. Har du överhuvudtaget haft ett riktigt jobb inom lantbruk utöver praktiken?
Även jag undrar fortvarande över "näringsdödaren"!
PL

Senast ändrad:

Morotsbiten skrev:
Vad kul att du jobbar som bonde??
är själv utbildad bonde och har själv tagit in många ton hö,halm osv!

Aha, då förstår jag varför du är så himla, himla duktig! :D Vart utbildade du dig? :)

Morotsbiten skrev:
De är nått jag kallar alla de människor som promt hävdar att man SKA ha analys de som inte gör de gör fel

Och du tillhör väl de som vill ha analys??

Jag tycker att analys är ett bra instrument för att ge sin häst optimala förutsättningar för att göra lite mer än bara överleva (ridas, köras, avel etc)

Morotsbiten skrev:
Vad är skillnaden ?? några värden vet du ju inte oavsätt om vallen är ny eller gammal :smirk:

Nu är vi ju inne på oanalyserat hö(bete) så de ÄR helt plötsligt nu oki att ge onalyserat grovfoder till häsatr

Hur ska du ha dig???

Precis... då spelar de ju ingen roll om vi skiter i att ge oanalyserat hö under installning.. någe skillnad är de ju inte
du har inte koll på exakta värdena i båda fallen

Jag vill gärna ha mig som jag är, tackar som frågar. Om du vill ha reda på hur jag vill ha det i frågan om analys av bete så hade det varit intressant för min del om jag släpper på lösdrift och förlitar mig på betet som större del av näringsförsörjningen över fler månader än de två som jag har hästen på bete.

Ser inget motsatsförhållande i att tycka analys är ett bra instrument och att inte analysera vall för två månaders bete. Så länge jag vet att vallen är av god näringsmässig kvalité för den hästtyp jag släpper och även kan se på hästen att den håller hull och muskler och vet att den själv kan reglera sitt intag tycker jag inte att det är nödvändigt. Det är de övriga 10 månaderna då JAG reglerar hästens intag som jag känner vikten av att få i hästen rätt balans och mängd vad gäller näringen.

Men det tror jag att de flesta hästägare känner ansvar för, tror inte du det?

Du får gärna sända ett pm ang detta.. och jag har ju då gått likvärdig utbildning som du (naturbruksgymnasium med inriktining häst "tre år")så jag kan inte säga att jag är okunnigare än dig.

qodrofenia skrev:
Du får gärna sända ett pm ang detta.. och jag har ju då gått likvärdig utbildning som du (naturbruksgymnasium med inriktining häst "tre år")så jag kan inte säga att jag är okunnigare än dig.
Samma här, samma utbildning, samma skola som moroten dessutom. Så då kan jag oxå räkna mig som utbildad bonde då? :crazy: :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
K
Foder & Strö Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama