Fodra med ögat

Sv: Fodra med ögat

Jag väljer mina leverantörer med omsorg utifrån de förutsättningar jag har. Både ekonomi och utrymme medger att jag tar med mig årsförbrukningen direkt, men jag ser hellre att säljaren står för lagringsrisken.

Tycker det är lätt oetiskt att hålla häst utifrån tankesättet "hellre pengar på ET/massör", jag tycker att om man väljer att hålla häst ska man ha pengar tillräckligt för att slippa välja. Även om DU tycker att det är bortkastat med analys ger det en god utbildning att först försöka gissa sig till värden och sedan titta på analysen.

Kan säga att de bönder jag arbetar med (som hållt på med vall i mellan 10-30 år) inte kan gissa rätt på kvot eller protein (siffror som jag tror många hästägare känner är viktigt).

Men du klarar alltså detta? Jag kan utmana dig genom att lämna dig ett höprov samt förutsättningar vad gäller marken, gödning, tidpunkt för huggning och balning samt övrigt du anser dig behöva - för du kan väl i alla fall säga om det är över eller under 50 g smrp?!

Prosit skrev:
Just ja! :) Det var ju det där med klorofyllet = proteinet! att ju grönare det är desto mer protein :angel: Hade glömt :rofl:

*viker mig dubbelt av skratt* det hade jag glömt tack för att du påminde mig
:D

Tycker det är lätt oetiskt att hålla häst utifrån tankesättet "hellre pengar på ET/massör", jag tycker att om man väljer att hålla häst ska man ha pengar tillräckligt för att slippa välja. Även om DU tycker att det är bortkastat med analys ger det en god utbildning att först försöka gissa sig till värden och sedan titta på analysen.

Men ni som anser att oanalyserat hö man ger till häsatrna är så farligt varför dör inte dessa häsatr som får oanalyserat hö?? eller ser ut som pinnar?? eller är helt undernärnda i alla vitaminer och mineraler??
Hur kommer de sig att amn kan tävla en sådan häst?

Jag utmanar dig att kunna peka ut den häst av 10 som INTE har en analyserat foderstat

Och du svarade om ang äpplerna och morötterna?? har du alltid en analys på dessa saker du ger??
För om man har sådan hysteri om höanalys kan man ju inte tumma på analys i något man stoppar in i hästens mun UTAN att veta EXAKT vad de innehåller......Eller??

Självklart och har jag gjort de många många gånger.. kollat på ett hö gissat mig till värdena och nog är jag rätt ute iaf..
Är ofta helt rätt ute gissar jag på 35 kan de vara 34 eller 38

Kan säga att de bönder jag arbetar med (som hållt på med vall i mellan 10-30 år) inte kan gissa rätt på kvot eller protein (siffror som jag tror många hästägare känner är viktigt).

Konstigt för bönderna jag känner och har pratat med(gått naturbruksskola bla) har inga problem att gissa och det visar sigatt de inte alls är ute på hal is!
Men säger inte att du har fel... vi har bara stött på bönder med olika erfarenheten

Men du klarar alltså detta? Jag kan utmana dig genom att lämna dig ett höprov samt förutsättningar vad gäller marken, gödning, tidpunkt för huggning och balning samt övrigt du anser dig behöva - för du kan väl i alla fall säga om det är över eller under 50 g smrp?!

Visst skulle jag kunna ta de utmaningen

Genom att se, känna, lukta veta höets historia marktyp gödseltyp grästyp smaka och skära höet så man ser insidan så har du stor mall om hur höets kvalité är!

Morotsbiten skrev:
Vitaminer och mineralerna räknar jag ut via mineralburken och via kraftfodret och räknar på att höet är av normalvärde om vädret är bra och om åkern inte är så gammal.

Hur är en åker när den är gammal? Och ny? :confused:
Häromkring växer det inte upp nya åkrar så ofta iaf.. men det är ju stockholm det... ;)

AnnaKarinA skrev:
Hur är en åker när den är gammal? Och ny? :confused:
Häromkring växer det inte upp nya åkrar så ofta iaf.. men det är ju stockholm det... ;)

Nej men ploppar det inte upp några nya alls per år
:confused: ;)

Nu i vinter tror jag med all sannolikhet att jag kommer få analyserat hö för mig är de stucket som hugget..

På 60 talet fanns inge analys på höet och man tävlade och hade sig lika som idag! Häsatrna var de inge fel på ...

Jag vill bara försöka förstå vad de ni analysfanatiker anser som är så farligt när de beviserligen inte är så stor skillnad på en häst utan analyserat hö och en som har de till sitt välbefinnande!!

Hur gör ni analysfanateker under betesperioden??
ger ni fan i att ha hästen på bete så ni kan ha koll på hur mkt näring den får i sig??
För ni har ju noll koll på hur mkt hästen äter på en dag när den går på bete och exakta värdena i betet!
Hur gör ni då??
Jag ser ingen skillnad i ett ha en häst på bete och ge mineraler vitaminer och sedan ge kraftfoder!
Än att ge oanalyserat hö och mineraler/graftfoder till en häst installad

Skulle väldigt gärna veta hur ni tänker här

Hur är en åker när den är gammal? Och ny?
Häromkring växer det inte upp nya åkrar så ofta iaf.. men det är ju stockholm det...

Oki ja inte lätt för den som inte kan..

Men en ny menas att den antingen är ny framtagen
Eller så har tagit hö några år sedan behöver man plöja åkern och lägga in näring. De bästa är om amn kan så annat där nått år för att sedan återgå till höskörd!
De olika ogräserna och sjukdomarna har svårare att ta fäste om amn byter körd!

Om man tar hö på samma plätt år ut och år in så tappar marken mer och mer näring och skörden blir sämre och sämre!
Blir de en sommar med mkt regn ökar sjukdomsrisken
Om vallen börjat blomma så det finns ingen näring kvar. Då är det bara att slå av och ta bort det

Ekologiskt odlat gräs är de bästa tycker jag till hästen och där får du inte använda bekämpningsmedel

Nu ska ajg natta men ha en bra kväll/natt allihopa :)

ang skrev:
Man gör ju en foderstat för att täcka behovet, och eftersom det finns vissa riktlinjer om kvoter (t ex smb rp / MJ, Ca/P osv) så är det en fördel att ha en grovfoderanalys eftersom det är basen för resten. Vet man här vad man har, ja då är det lite lättare att se vad som saknas och behöver kompletteras.

En häst med problem med hull (uppåt eller neråt) behöver inte alltid tyda på fel fodergiva - det kan också vara ett tecken på fel kvot. Alltså för mycket energi i förhållande till protein, t ex. Så där rök i så fall den förenklingen.

Vet man inte, men väljer att "pytsa i" något - ja då är det allra bäst att se hästen och dess förutsättningar totalt med bete etc. Och där kan man gissa precis hur man vill, så det avgörs nog bäst på plats för det är liksom inte direkt läge och bara hålla med eller skicka en gissning.

Sen så har du också "överkursen", med stärkelsehalter etc. Och då gäller det att veta vad man ger och hur foderstaten är tänkt att samverka.

Jo, jag har ju läst Christina Placks böcker och skrifter om foderlära och du har så rätt. En analys är egentligen ett måste för att få en foderstat.

Jag flyttade hästen till nuvarande stall eftersom jag har vänner som har sina hästar där. De är nöjda och har haft hästar i väldigt många år på samma ställe. Petigare människor får man leta efter.

Jag hade faktiskt inte en tanke på att fråga om fodermänger eller analys eftersom jag vet att mina vänner är nöjda trots sin petighet.

Och hästarna i stallet ÄR välmående! De är fina i pälsarna och välmusklade. Därför ser jag inte problemet riktigt med samma ögon som ni andra som enbart kan läsa mina egna uppgifter här.

Ok, lite mer hull skulle jag vilja ha just nu på min häst. Han arbetas en del så han behöver tydligen lite mer än vad stallägaren har gett just nu. Betet ger inte tillräckligt (dagbete).

Jag har pratat runt lite med andra i stallet om vad de ger och några ger lite tillskott i olika former när hästen har arbetat tufft, främst på helgerna när man hinner rida heldagsturer som många faktiskt gör i stallet.

Jag tycker ändå att du skulle ta upp din hästs hull med stallägaren i en öppen och förutsättningslös diskussion - alltså inget anklagande eller krav, utan just VARFÖR hästen får den mängd foder den får. Och nåt i stil med att "den verkar lite tunnare nu, vore det inte bra med ökad fodergiva" osv osv.

Att ha foder hemma och ge ibland eller "i smyg" är för mig helt overkligt - tänk om din häst får mindre foder ändå i stallet?! Och om dom ser dig, hur motiverar du det? Och varför skall DU skämmas för att du är mån om din häst och dens välmående? Det blir liksom lite fel i min tankevärld.

Och vad blir nästa steg? Är man installad får man ibland kompromissa eftersom stallägaren faktiskt har vetorätten, men det får ju liksom inte bli absurt.

Inte lätt för den som inte kan nä.... jag JOBBAR extra hos våran bonde och förstår knappt hälften av vad du dillar om, för så funkar det inte här. Vi lägger åkrar i TRÄDA då och då, är det så du menar?
Som sagt, inte lätt för den som inte kan ;)

Så man får inte ens använda ekologiska bekämpningsmedel på mark som är ekologiskt odlad?

Jag har aldrig påstått att oanalyserat grovfoder skulle vara FARLIGT. Däremot är det väldigt onödigt i de hästkretsar jag rör mig. Prestationshästar som inte har råd att tappa hull mitt i säsong (eller annars heller för den delen, träning är grunden för tävlingssäsongen). Enklaste sättet att undvika svackor p g a fodring är att ha i alla fall ett hum om vad man ger och vad man ändrar till.

I många fall där hästägare till hobbyhästar anser djuren vara i gott hull & muskler delar jag INTE uppfattningen. De är inte undernärda till pinnar eller muskelfattiga till gränsen för djurplågeri, men de kunde varit i betydligt bättre skick.

Jag ger inte min häst äpplen och morötter i sådan omfattning att det påverkar foderstaten. Jag ger min häst grovfoder och kompletterar med en väldigt liten giva spannmål (havre) och om så krävs lusern.

Många av de foderföreläsare som jag lyssnat till och samtalat med poängterar flera gånger att det aldrig går att SE på ett hö vilka näringsvärden de har. Vet man bakgrunden (jordmån etc) har man större chans att pricka rätt, men det är fortfarande oerhört svårt.

Efter vad jag förstår har du betydligt djupare kunskap än både dessa utbildade husdjursagronomer, lärare i foderlära och bönder som sysslat med odling i många, många år.

Det är till att dra på sig stora stövlar...

Nu har du kallat mig analysfanatiker tillräckligt för att jag ska bli irriterad. Var utläser du att jag skulle vara fanatisk?

Jag skulle inte släppa min häst på bete utan att veta att det är en fräsch vall som är väl underhållen. Gärna relativt ny.

Att jag sedan inte tar analys på betet är väl bara en fingervisning att jag inte är FANATISK.

Ekologiskt odlat gräs är de bästa tycker jag till hästen och där får du inte använda bekämpningsmedel
Nu får jag inte i hop det alls :confused: i en annan tråd är du för bekämpningsmedel ju..Där pratar du om näringsdödare.. :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
K
Foder & Strö Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama