Fodra med ögat

Sv: Fodra med ögat

Du gick väl oxå naturbruk med inriktining häst??? Om du så gjorde så ger det dig inte rätten att titulera dig bonde.. då skulle du valt en av de andra inriktningarna..

Om om du gick nån av de andra inriktningarna kan jag inte förstå hur du kan sitta här och säga att analys inte är viktigt .. och att om man är tillräkligt kunnig så behövs ingen analys..vi fick väldigt väl poängterat för oss att analys var otroligt viktigt oavsett vilket djurslag man pysslar med.. pga det ekonomiska och djurens välbefinnande..

Har i en annan tråd lutat mig mot det faktum att MB är mytoman, verkar som beläggen för denna teori ökar ju mer man läser...

Jag har två döttrar som gått naturbruk, en på jordbruk o en på häst o ingen av dessa skulle kalla sig utbildad bonde trots att bägge jobbat flera år inom jordbruk.
Vidare har jag en hustru som är agronom o naturbrukslärare så jag vet en del om utbildningen. För att kalla sig utbildad bonde bör man nog åtminstone fyllt på med några års jobb o tex en agroteknikerutbildning el dyl.
PL

de jag säger ju.. analys ÄR ett bra påfund..MEN inte livsnödviktigt... de ÄR bevisat att de häsatr kor som INTE får analys INTE dör.. Min häst är 24 år hon är ett levande bevis på att en häst mår superbra utan analys..

Man kan påverka värdena i höet se mitt tidigare inlägg :smirk:

och jag återgår till samma sak igen.. suck

vad är de för skillnad att släppa ut en häst på ett bete och ha noll koll på vad hästen får i sig än att under vintern ge oanalyserat hö??

Menar du att alla de som släpper ut sina hästar på bete inte tar hand om sina häsatr på bästa vis???

Jag vill gärna ha mig som jag är, tackar som frågar. Om du vill ha reda på hur jag vill ha det i frågan om analys av bete så hade det varit intressant för min del om jag släpper på lösdrift och förlitar mig på betet som större del av näringsförsörjningen över fler månader än de två som jag har hästen på bete.

men jösses människa du har ju inge bra argument för varför du tycker som du gör!! du kan ju inte försvara dig i frågan utan övergår till andra saker kringgår ämnet hela tiden!

Svara rakt... lösdrift och bete är om inte du visste de SAMMA sak på SOMAMREN!!!!!

hästen går ute dygnet runt och äter gräs. mineraler och saltsten finns så klart i hagen och i marken=)

Sen får man som hästägare välja om man vill ge kraftfoder när hästen utför arbete eller inte..

Ser inget motsatsförhållande i att tycka analys är ett bra instrument och att inte analysera vall för två månaders bete. Så länge jag vet att vallen är av god näringsmässig kvalité för den hästtyp jag släpper och även kan se på hästen att den håller hull och muskler och vet att den själv kan reglera sitt intag tycker jag inte att det är nödvändigt. Det är de övriga 10 månaderna då JAG reglerar hästens intag som jag känner vikten av att få i hästen rätt balans och mängd vad gäller näringen.

Men åhhhh suckar ... börjar fan ge upp snart.. de är som att prata med en vägg.. du har sådan dubbelmoral...

Ena sekunden säger du att fyyy på er som inte analyserar erat hö..Andra sekunden säger du att du kan tänka dig släppa ut din häst på ett bete som är oanalyserat.. bara de ser fint ut!

Även om du har analys på betet vilken de är få som har så har du ju noll koll på vad hästen får i sig.. den kan få för lite och för mkt..
Du säger att då får du gå på ögat och du ser när hästen blir för mager för fet..

DET är ju samma sak som att fodra med ögat med oanalyserat hö

FATTA!!

jag ger nu upp.. ingen fattar.... kör ni med analyserat hö.. de blir skitbra.. så fortsätter vi andra att fodra våra häsatr med oanalyserat.. funkar fint.. mina häst funkar fint på de

Men det tror jag att de flesta hästägare känner ansvar för, tror inte du det?

Så du påstår att alla vi som inte har analys på höet är oansvarliga?? :smirk:

kan du peka ut 1 häst som äter oanalyserat hö av 10 hästar skulle ju inte tro de.. du skulle inte märka skillnad äns om du red alla häsatr!!

Min häst har på 7 år(vet inte innan jag hade henne om höet var analyserat eller ej)
hon har topp värden har tagit blodprov 3 ggr på henne och hennes värden är kanonbra inge brist på nått!

Så nog kan amn om man vet vad man pysslar med få till en BRA foderstat utan analys

Och alla ni som är för analys.. INGEN har försvarat er i frågan att hur fan kunde gaspari tävla OS om dessa ägare(fodringsansvarig) gav hästen oanalyserat käk?? MKT oansvarliga persoler.. eller hur??? :smirk:

Ni vet ju inte vad ni pratar om ...

De är skillnad att tycka analys är bra sak.. de tycker ja.. fattar ni när jag säger att JAG TYCKER ANALYS ÄR BRA!!!

meeeeeeeeeeeeeeeeeen

de hästar som inte får de mår lika bra i mina ögon , och de far inge illa av de!!!
de är ju bevisat

För att ett proteinunderskott skall synas på ett blodprov måste hästen nått ett stadium av svår proteinbrist.
Skillnaden mellan bete o bärgat grofoder är att på betet väljer häste vilket innebär att även på ett förvuxet bete (tex lämpligt att bärga som hö) får hästen i relativ mycket protein. På ett någorlunda välskött bete är proteihalten knappast ngt problem.
Att kalla sig utbildad bonde för att man gått på naturbruksgymnasium är väl att ta i. Har du överhuvudtaget haft ett riktigt jobb inom lantbruk utöver praktiken?
Även jag undrar fortvarande över "näringsdödaren

Hästen kan välja?? så fan heller man stänger in hästen i en liten hage.. de är inte att välja.. även om hagen är 6 H så är den instängd!
Att välja då är hästen ute i defria.. en vildhäst dock får vackert anpassa sig efter moderjord.. mager period= mager häst.. därför hästen äter mkt på sommaren och blir feta som as.För att kunna ta besparingarna när de är dåliga rider..SÅ är hästen uppbygd och de flesta djurarter med!

Vi människor harblivit för fixerade i allt.. de ska ges bra hö så höga proteinhalter som möjligt gärna 99smrp per lkilo så amn kan ge så lite som möjligt!! Billigt och bra :crazy:

Sen att man skiter i hästens ätaklocka är en annan disskusion!
Man räknar si å så mkt hö ska min häst ha om den väger si å så..
Me man ska inte va så förbannat petnioga med de

En häst har
1 sovarklocka
2 röra på sig klocka(leta mat)
3 hittar maten och äter(ätarklocka)

När hästen har ätarklocka ska den äta TILLS ätarklockan är över.. om de tar 1 timme eller 4 spelar ingen roll.HÄSTEN ska äta HELA ätarklockas tid!
Så amn får kolla på sin häst hur lång tid äter min häst oki den äter 2 timmar i sträck sen övergår den till att sova!

Får man mäta upp hur månag kilo åt min häst på dessa 22 timmar??
Var de 2 kilo? eller 5 kilo??
då vet man oki min häst behöver då 5 kilo VARJE höfodergiva!
Så fodrar man hö 4 ggr om dagen ska hästen alltså ha 20 kilo hö om dagen!

Och folk säger åhh de är ju för dyrt.. men folk har fan råd med att köpa stubben träns superfina läderskor för 4000 osv.. ELLER så ska de tävlas hitan och ditan.. sånt har folk råd med.. men en häst mår inte varken bättre eller sämre om den inte får tävla..Däremot mår den sämre av att inte få äta när den vill!

Lägg de pengarna på HÄSTENS välbefinnande ist och låt hästens mage få vara naturligt!

Det finns ingen extrem BODE utbildning i sverige förutom NBG. utan att vara bonde är en livsstil och självupplärning som oftast går i arv!

Någon kallade min mytoman

jag ljuger inte...de jag skrev här är sant och inge annat.. ni som tragiskt nog inte inser de :crazy:

Men tuta och kör ni på eran EXAKTA analyserade foder och få superkänsliga hästar med förstörda magbalanser

så kör vi andra på vårat vis

hej då för mig i denna tråden... inge kul åsnacka med en vägg längre :mad:

Jag tror inte att du riktigt fatta de viktiga bitarna i din 3-åriga foderutbildning.
Om vi skiter i energin, den kan o måste vi fodra efter ögat, o koncenterar oss på protein o mineraler. Så kan vi antingen analysera, utgå från att grovfodret tillsammans med ett normalt kraftfodertilläg räcker till eller ge extra för säkerhets skull. Visst kan man till en del uppskatta innehållet på eget hö utgående från tidigare analyser men en analys är det enda säkra sättet att undvika obehagliga överraskningar.
Nej en färdigvuxen häst dör knappast av för lite protein om ägaren har lite öga för situationen men det blir heller inte mkt resultat av träningen om hästen måste ta av sina reserver(muskler) istället för att bygga nya.
När det gäller växande hästar är det klart att en balans i foderstaten gör skillnaden mellan en hållbar häst o en som inte tål träning vilkert är visat i flera undersökningar.
När det gäller hästar i hård träning kan en analys innebära att man kan ge mer av ett bra grovfoder o mindre kraftfoder.
Vidare är en analys det bästa sättet att få till en likartad utfodring från år till år.
Vilka vet inte vad de pratar om? :angel: :angel:
När jag skriver bete så menar jag bete o inte en rasthage med gräs!!
PL

Senast ändrad:

"lånar"

Btw, ang analys eller inte,

det "sägs" ju att hö skördat efter midsommar bara duger åt kor.

Finns det någon sanning i det?

Det är skitsnack. För det första ser växtsäsongen annorlunda ot i olika delar av vårt avlånga land för det andra har mjölkkor ett högre näringsbehov än hästar. Ett lite sent slaget hö som kan vara utmärkt åt en häst som inte går så hårt duger inte alls åt en mjölkko.
PL

Morotsbiten skrev:
de hästar som inte får de mår lika bra i mina ögon , och de far inge illa av de!!!
de är ju bevisat
Återigen, du har ju själv sett med egna ögon att motsatsen är bevisad, hästar mår inte alltid tiptop med oanlyserat hö... min häst var ett levande exempel på hur det kan gå när man ger oanalyserat hö. Det har jag gjort tidigare också men han hann aldrig magra ur så då.

Hm, tack för svaret,
själv har jag lärt mig att inte boka mitt årsbehov av hö och hösilage på våren, så som jag gjorde förr, utan jag chansar och väntar till analysen kommit.
Oavsett vilken tid på sommaren som höet/hösilaget är slaget.

Men tyvärr har jag fått höra just denna kommentar av en lärare som jobbar på en de naturbruksgymnasier som finns, och som dessutom är "bonde" sen ca 20 år tillbaka i tiden.

:crazy:

Morotsbiten skrev:
Men tuta och kör ni på eran EXAKTA analyserade foder och få superkänsliga hästar med förstörda magbalanser

så kör vi andra på vårat vis

hej då för mig i denna tråden... inge kul åsnacka med en vägg längre :mad:

Tala för dig själv du.

Ja när man inte har några argument som håller så är det ju inte så kul att diskutera :angel:

Alla diskussioner med dig slutar med att du ger dig iväg, sur som ett ägg och drar till med att INGEN annan fattar. Inget mönster?

Jag har aldrig moraliserat över att folk som inte analyserar är oansvarig hästägare. Om man som hästägare är säker på att hästen får i sig det den behöver har man ju fyllt sina plikter. Frågan är väl hur många som är säkra utan analys.

Vad DU inte verkar fatta är att jag inte känner att jag på grammet behöver stämma av foderstaten för 16 % av året, då jag vet att hästen går på ett fullgott bete och själv kan förse sig med den mängd grovfoder den behöver.

Om du anser att jag har kört med dubbelmoral får du nog komma med lite mer konkreta argument än att jag faktiskt vill vara SÄKER på vad hästen min äter de övriga 84 % av tiden - när den INTE går på bete vill säga. Eftersom hästen inte själv kan reglera sitt intag under den tiden. MEN som jag sade innan, hade hästen själv försörjt sig genom t ex lösdrift 100 % av tiden (med fri tillgång på antingen vall eller hö/en-/hösilage) hade jag varit noga med balansen på detta grovfoder vare sig det var vall, hö, en- eller hösilage.

Många har tillgång till ett bra balanserat grovfoder och förlitar sig på sitt öga och det blir hur bra som helst. Ännu fler har INTE tillgång till ett bra grovfoder, fodrar på känsla och goda råd och har hästar som är muskelfattiga, bukiga, tråkiga i hårremen, trötta och med bristande energi. DET har jag fullt belägg för vad gäller de större stallarna i den här regionen. Tittar man på många av trådarna på Buke tror jag mig kunna se att samma sak gäller runtom i landet. D v s klassiska bristsymptom som visas upp av hobbyhästar runt om.

Jag tror inte att det är NÅGON här som har motsatt sig att en ansvarig hästägare som vet vad den ger sin häst och att detta uppfyller hästens behov skulle vara av banan bara för att det saknas analys.

DÄREMOT har många argumenterat mot att det skulle gå att pricka in analysvärden genom de tips & trix du anger.

Tänk om du haft analyserat foder till ditt sto.. och haft en bra översikt på vad hon fick i sig ,då kanske hon inte hadde kastat sitt föl pga protein brist..

Jag väntar med spänning på vad mina höskördar har för kvalitè fortfarande....

Och folk säger åhh de är ju för dyrt.. men folk har fan råd med att köpa stubben träns superfina läderskor för 4000 osv.. ELLER så ska de tävlas hitan och ditan.. sånt har folk råd med.. men en häst mår inte varken bättre eller sämre om den inte får tävla..Däremot mår den sämre av att inte få äta när den vill!

Det finns även dom som väljer att köpa en ny scoter istället för att slänga ut dom ynka hundralapparna det kostar att analysera höet och detta kan som du kanske upptäckte resultera i att stona ex kastar sina föl, sedan finns det även dom som inte tar blodprov på sina hästar för att det är ONÖDIGT då det är så dyrt :angel:

Jag har rotat runt lite grann och här ser man tydligt vilken ansvarskännade hästägare du är:

Tråd på avel inlagd av Moroten

Du hittade inte den där hon skrev att fri tillgång till grovfoder på vintern var att hästen kunde kraffsa fram gräs under snön, så hon fodrade i bara morgon och kväll? Minns inte ordagrannt, men ungefär så.

Den var spännande.

qodrofenia skrev:
Tänk om du haft analyserat foder till ditt sto.. och haft en bra översikt på vad hon fick i sig ,då kanske hon inte hadde kastat sitt föl pga protein brist..

ärligt talat så finns det en hel del andra orsaker att ston kastar sina föl....om en häst kastar så beror det oftast inte på proteinbriskt iallafall....

Det skall nog till rena svälttillstånd för att ge kastningar däremot påverkas födelsevikt o antikroppar i råmjölken av proteinbrist vilket kraftigt påverkar dödligheten första veckan.
Min egen erfarenhet här handlar inte om hästar utan om får o renar.
PL

martha skrev:
ärligt talat så finns det en hel del andra orsaker att ston kastar sina föl....om en häst kastar så beror det oftast inte på proteinbriskt iallafall....
Det är hon själv som skrivit att stoet kastade pga det.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
K
Foder & Strö Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama