Sv: Fodra med ögat
För att ett proteinunderskott skall synas på ett blodprov måste hästen nått ett stadium av svår proteinbrist.
Skillnaden mellan bete o bärgat grofoder är att på betet väljer häste vilket innebär att även på ett förvuxet bete (tex lämpligt att bärga som hö) får hästen i relativ mycket protein. På ett någorlunda välskött bete är proteihalten knappast ngt problem.
Att kalla sig utbildad bonde för att man gått på naturbruksgymnasium är väl att ta i. Har du överhuvudtaget haft ett riktigt jobb inom lantbruk utöver praktiken?
Även jag undrar fortvarande över "näringsdödaren
Hästen kan välja?? så fan heller man stänger in hästen i en liten hage.. de är inte att välja.. även om hagen är 6 H så är den instängd!
Att välja då är hästen ute i defria.. en vildhäst dock får vackert anpassa sig efter moderjord.. mager period= mager häst.. därför hästen äter mkt på sommaren och blir feta som as.För att kunna ta besparingarna när de är dåliga rider..SÅ är hästen uppbygd och de flesta djurarter med!
Vi människor harblivit för fixerade i allt.. de ska ges bra hö så höga proteinhalter som möjligt gärna 99smrp per lkilo så amn kan ge så lite som möjligt!! Billigt och bra
Sen att man skiter i hästens ätaklocka är en annan disskusion!
Man räknar si å så mkt hö ska min häst ha om den väger si å så..
Me man ska inte va så förbannat petnioga med de
En häst har
1 sovarklocka
2 röra på sig klocka(leta mat)
3 hittar maten och äter(ätarklocka)
När hästen har ätarklocka ska den äta TILLS ätarklockan är över.. om de tar 1 timme eller 4 spelar ingen roll.HÄSTEN ska äta HELA ätarklockas tid!
Så amn får kolla på sin häst hur lång tid äter min häst oki den äter 2 timmar i sträck sen övergår den till att sova!
Får man mäta upp hur månag kilo åt min häst på dessa 22 timmar??
Var de 2 kilo? eller 5 kilo??
då vet man oki min häst behöver då 5 kilo VARJE höfodergiva!
Så fodrar man hö 4 ggr om dagen ska hästen alltså ha 20 kilo hö om dagen!
Och folk säger åhh de är ju för dyrt.. men folk har fan råd med att köpa stubben träns superfina läderskor för 4000 osv.. ELLER så ska de tävlas hitan och ditan.. sånt har folk råd med.. men en häst mår inte varken bättre eller sämre om den inte får tävla..Däremot mår den sämre av att inte få äta när den vill!
Lägg de pengarna på HÄSTENS välbefinnande ist och låt hästens mage få vara naturligt!
Det finns ingen extrem BODE utbildning i sverige förutom NBG. utan att vara bonde är en livsstil och självupplärning som oftast går i arv!
Någon kallade min mytoman
jag ljuger inte...de jag skrev här är sant och inge annat.. ni som tragiskt nog inte inser de
Men tuta och kör ni på eran EXAKTA analyserade foder och få superkänsliga hästar med förstörda magbalanser
så kör vi andra på vårat vis
hej då för mig i denna tråden... inge kul åsnacka med en vägg längre