Fodra med ögat

Sv: Fodra med ögat

peter_lundin skrev:
Det är skitsnack. För det första ser växtsäsongen annorlunda ot i olika delar av vårt avlånga land för det andra har mjölkkor ett högre näringsbehov än hästar. Ett lite sent slaget hö som kan vara utmärkt åt en häst som inte går så hårt duger inte alls åt en mjölkko.
PL

Skitsnack eller ej har jag ingen aning om, men faktum är att bönderna här ofta ger 'skithö' till korna med motiveringen 'det duger ju till korna'. Jag returnerade ju dryga tonnet fjärdeskörd (fellevererat, bonden hade lallat på logen och gett mig fjärdeskörd fast jag skulle ha förstaskörd) och analysen visade TRETTON gram smältbart protein (för häst) per kg foder. Bonden hämtade det och tyckte att 'den kan ju korna äta'. Samma sak tycks gälla med 'dåligt' foder, vet när jag hade hösilage så returnerade jag en storbal som luktade APA rent ut sagt (jag höll på att spy). Den åkte hem till bondens kor...

Men jag har ingen egen erfarenhet mer än att våra biffkor (hereford) höll sig runda och fina och fick stora, välskapta kalvar etc etc på hö som låg kring 8 MJ/lg och 30 g srp/kg (räknat till häst), vilket INTE hästarna höll sig fina på utan extra proteinstödfodring. Å andra sidan jobbade ju inte korna på mer än att äta, skita och endera producera kalv eller producera nästa hösts kött ;)

Biffkor av de inte alltför köttiga raserna klarar ett måttligt proteinunderskott under vintern för att sedan fylla på under sommaren. Jag tänkte på o skrev mjölkkor. Kor är minst lika känsliga för hygieniskt dåligt foder som hästar men jag vet att en del bönder inte bryr sig.
PL

peter_lundin skrev:
Biffkor av de inte alltför köttiga raserna klarar ett måttligt proteinunderskott under vintern för att sedan fylla på under sommaren. Jag tänkte på o skrev mjölkkor. Kor är minst lika känsliga för hygieniskt dåligt foder som hästar men jag vet att en del bönder inte bryr sig.
PL

De var rätt knubbiga vid betesutsläpp med, våra hereford :angel: Men det jag menade med att jag inte har egen erfarenhet, de bönder som tycker 'skithö' går fint till kor har just mjölkkor. Iofs lever de inte på mjölkproduktionen så de kanske är mindre kinkiga om korna inte högmjölkar? Mjölkkor kan jag verkligen ingenting om, mer än att de har gigantiska juver för det mesta ;)

Hereford är fruktansvärt lättfödda, jag har sett kor av mjölkras(ej mjölkade) som stort sett svultit ihjäl på samma foder som herefordarna höll sig feta o fina på.
PL

peter_lundin skrev:
Hereford är fruktansvärt lättfödda, jag har sett kor av mjölkras(ej mjölkade) som stort sett svultit ihjäl på samma foder som herefordarna höll sig feta o fina på.
PL

Okej, d¨blir jag riktig oroad över att bönderna ger mjölkkossorna 'skithö', det är ju extremt uruselt i jämförelse med höet våra hereford fick (som alltså låg mellan 28 - 32 gr srp/kg foder räknat för häst)

Jag tror inte du skall oroa dig för lite protein till mjölkkor leder i första hand till att avkastningen sjunker. Talar nu om normala mjölkbönder som ger en hel del kraftfoder.
Sen är det förstås så att de flesta bönder idag ger ensilage eller hösilage som ofta är relativt tidigt bärgat o ev ger lite torrhöför att stabilisera magarna o då är det ju faktiskt ok med ett sent grovt hö.
PL

Senast ändrad:

Bondens öga fodrar kon

Har aldrig analyserat foder, fått uträcknat foderstat eller något sånt.. rider ändå på elitnivå med pigga hästar som presterar till max.. Man märker ju själv vad hästen behöver..

Vi har haft uppfödning i många år och aldrig att något sto har kastat sitt föl, jo ett år då det var tvillingar och då var det något annat som hänt...

man ser ju på hästen, dens muskler, och energi hur mycket mat den behöver.

Nej den har jag inte rotat fram pga att jag varit sjuk under helgen och legat inne... men när orken och lusten faller på så ska jag göra det :D

Nå moroten hur går det med min höanalys? Ska jag skicka ex åt dig på posten också eller ????

*lånar tråd*

I början förstod jag inte heller varför man skulle göra höanalys. Tyckte det var helt onödigt. Använde samma gammla argument som används här om och om igen "man ser vad hästen saknar", "så har man gjort i alla tider" osv osv. Efter att ha läst en hel del inlägg här så ändrade jag mig faktiskt (tänk man kan faktiskt lära gammla hundar sitta :D). Så här i efterhand så förstår också jag varför vissa hästar såg ut som de gjorde på tex vårkanten eller varför det vissa år var väldigt svårt att få hästarna i ett fint hull. Problemen kommer ju oftast inte när man bra värden utan när värdena är dåliga.

När någon nu frågar mig om höanalys och varför jag använder det så brukar jag svara så här: "Varför famla runt i mörkret när man kan tända lampan"

Mvh

Tora den omvända

Knapplån

Jag måste säga att jag också kan tycka detta med analys kan gå för långt. Jag har aldrig fodrat med analyserat hö eftersom vårt hö inte kommer från samma ställe och därför är omöjligt att analysera eftersom det blandas.
Mina hästar har dock aldrig haft några problem alls. De har hållt sig fina i hullet och blanka i pälsen.
Jag anser att man till stor del kan se hur de mår och vad de behöver.

Jag tävlar mycket med mina hästar och det är viktigt att de är i form. Har dessutom ridit/rider mkt fälttävlan där det är viktigt med rätt foder.

FAst jag har en känsla att många kastningar ÄR foderrelaterade.
Men inte av dåliga värden utan av dålig kvalitet.

En hästägare då som struntar fullständigt i allt som har med näringsvärde kanske är okunnig nog att även strunta i kvaliteten...
Varav kastning sker p.g.a. mögel i stället.

Fast det är min teori bara.

AM

Det stod väl i Ridsport för några nummer sedan om en veterinär som tyckte att det var många död födda föl i år. Hennes (hans?) teori var att det kunde vara mögligt hö/ensilage som var boven i dramat. Så din tanke är absolut intressant.

När ensilaget/halmen har rosa färgade fläckar så skall man absolut inte ge det till dräktiga (eller någon annat djur för den delen heller) ston för det är mycket farligt för fostret. Källa: min seminstation.

Mvh

Tora

Men då har du heller ingen aning om hur stora svängningar du har i foderstaten!
Visst kan foderstatsuträknadet gå till överdrift när folk lägger ner en massa jobb på att få decimalerna att stämma(dock knappast farligt så länge inte foderstaten blir för knepig) men hur analyserandet skulle gå till överdrift kan jag inte förstå.
Tycker dessutom att man har ett ansvar att i görligaste mån köpa in någorlunda stora partier grovfoder för att undvika svängningar..
Säg att man byter mellan oanalyserade partier varannan månad. Först tar det ett par veckor innan hästen ställt in sig på det nya, sedan ytterligar ngn månad innan du kan börja se om värdena skulle vara alldeles för låga o sen är partiet slut!
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
K
Foder & Strö Fick analys på stallets hösilage i min hand idag. Vi har länge trott att hösilaget varit lite halvdåligt eftersom flera av hästarna...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama