Fodervärdsfråga!

Mysaan

Trådstartare
Jag trodde att det där med fodervärd på hund fungerade ungefär som med hästar. Men jag tror jag fattat helt fle för i vissa annonser står det fodervärd i rubriken men sedan vill de ändå ha typ 7000 kr för hunden.

Så kan någon vänlig själ upplysa mig om hur det där med fodervärdar fungerar i hundvärlden?

Sv: Fodervärdsfråga!

Fodervärd:

Du "äger" hunden och uppfödaren äger rätten till två kullar.

Man ska inte betala för hunden om man skriver på fodervärdsavtal.

Om Uppfödaren inte nyttjat sin rätt innan tiken fyllt 5 år så försvinner den rätten och hunden blir helt din.

Tror de e så här.....
Ska uppfödaren ha 7000kr så blir man Halv-fodervärd dvs att ,man äger "halva" hunden men uppfödaren har rätt till visst antal kullar på hunden eller att hunden fyllt viss ålder....
Ska man vara Hel-fodervärd så äger man INTE hunden förrens uppfödaren har tagit visst antal kullar eller att hunden fyllt viss ålder.
Därefter Går hunden över i din ägo....
Antal kullar och ålder finns på SKK
TROR att de e typ så....

Fungerar det likadant med hannar? Vad händer om uppföadren nyttja sin rätt till 2 kullar blir hunden min sedan då elelr?

Ha Calazirya, du va snabbare än mig....:rofl:

Japp hunden är din när uppfödaren tagit sina två kullar, gäller ofta fler parningar på hanar, tror jag.
Kolla SKK

På hane vill man oftast ha mer än två parningar.

Lite fel skrev Calazirya. Eller så hade hon bråttom :) Blir man halvfodervärd så betalar man halva köpesumman på valpen.

Nu när jag skulle skriva ditt nick, så insåg jag att jag alltid kallar dig Calazia ;) Kommer fortsätta med det, det andra var ju jobbigt att säga..

Onödig info :angel:

hej. har själv en foderhund.. en tik förvisso, men på avtalet som står både för tik och hanhund står det såhär:

Rättigheter och skyldigheter:

Hanhund:

1. Överlåtaren förbinder sig att under detta avtals giltlighetstid låta hanhunden kvarvara i fodervärldens vård med undantag för punkt 4 och 8.

2. Överlåtaren förbinder sig inte att överlåta sina rättigheter enligt detta avtal på annan än fodervärlden.

3. Överlåtaren disponerar hanhunden i smaband med parning så lång tid som är erfordlig för att få tik parad. Om denna tid överstiger 4 dagar skall överlåtaren särskilt underätta fodervärlden härom.

4. Överlåtaren skall i god tid, dock senast 7 dagar i förväg meddela fodervärlden då han önskar använda hanhunden för parning.

5. Fodervärlden förbindr sig att kostnadsfritt för överlåtarens räkning vårda hunden under tiden fram tills äganderättens slutliga övergång enligt detta avtal.

6. Fodervärlden är skyldig att vårda hunden på ett sådant sätt att överlåtaren kan utnyttja sin rättighet enligt detta avtal.

7. Fodervärlden är skyldig att hålla hanhunden disponibel för överlåtaren, då denne önska nytta hanhunden för parning enligt ovan, och - om avtalet även innefattar sådan rättighet - för utställning eller tävling/prov. Överlåtaren har rätt att disponera hunden högst två dagar före utställning/prov och högst två dagar efter.

8. Byter fodervärlden bostadsort på ett sätt som medför fördyrade transportkostnader skall fodervärlden stå för de ökade transportkostnaderna. Byter överlåtaren bostadsort skall överlåtaren svara för de ökade transportkostnaderna.

9. Hanhunden skall vara liv- och veterinärvårdsförsäkrad. I den händelse att livförsäkringen utfaller skall försäkringsersättningen delas i proportion till den tid fodervärlden haft hunden.

10. Om fodervärlden inte kan ha hanhunden kvar är överlåtaren skyldig att återta hunden. Ingendera av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.

11. Om överlåtaren önskar återta hunden, och parterna är överrens om detta, skall överlåtaren ge ersättning för hunden. Liversättningsbeloppet delas i förhållande till antal år och den tid fodervärlden innehaft hunden.

12. Överlåtaren och fodervärlden förbindersig att följa SKK:s grundregler.

13. Överlåtaren äger dock rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå hunden om det kan påvisas att fodervärlden handlar i strid med detta avtal, vilket sker i allmän domstol. Om fodervärlden låter hunden para tik utan överlåtarens godkännande äger överlåtaren rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå hunden.

14. Båda parter är skyldiga att tekna hemförsäkring. Den part som hunden vistas hos ansvarar för hunden under den tid man har hunden i sin vård.

såå.. detta blev långt.. men jag hoppa sdu lärt dig liiite iaf..

Oftast så är det så att dom som lämnar ut sin hanhund på foder lämnar dom bara på "halvfoder".. varför vet jag inte.. tror det är mycket en penga fråga och antalet parningar det handlar om...

men lycka till

Lite fel skrev Calazirya. Eller så hade hon bråttom

Vad skrev jag som var fel, det där med "äga" eller ?

Haha ja du ser, vissa namn blir helt annorlunda i huvudet på en själv, vet en använder som jag alltid kallar : Söltunga ( skrattar )

Du skrev att man inte ska betala för hunden om man skriver fodervärdsavtal. Men beror ju på om man blir hel eller halv fodervärd :)

Jaha, men jag antog att det var helfodervärd eftersom TS inte skrev något annat...

Men nu när jag tänker efter så kanske jag borde ha tänkt till lite innan jag skrev :P

Men jag ville vara först att svara för en gångs skull och jag slog ju peligrozzo med 3 min ..

Värt att notera :P

Själv äger jag hela min lilla Donna, men ägaren har "rätt" att ta en kull på henne och då får jag ersättning per levande valp ...

Tack för era utförliga svar! Nu klarnade det lite för mig i alla fall.

Tack för era utförliga svar! Nu klarnade det lite för mig i alla fall.

och för att klargöra ännu mer så är det ju som du förstått inte alls som med hästar där man måste lämna tillbaka hästen efter en tid. En fodervärdshund har du tills hundens liv är slut.

Jo det har jag också förstått! Är det vanligt att uppfödare lämnar ut hundar på foder?

i mitt fodervärdskontrakt står det att utlåtaren har rätt till 4kullar valpar med minst 4 valpar/kull. om det blir färre än 4 valpar i en kull så får h*n ta en kull till.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka