fodervärds frågor...

C

chanell_86

Hittade ingen tråd om detta.. Hoppas den ligger rätt o får va kvar!

Jag måste låna ut min älskade häst i ett år från januari 2010. Har nu lite frågor som nån eller nåra kan tänka sej att svara på eller komentera..

Jag ska då i januari rycka in i lumpen. Vilket då gör att jag kommer vara borta i 11 månader. Har då fått inse att jag måste lämna bort pållen.. Det är ett stort steg bara de;) Har oxå hittat en jätte bra tjej som har ridit honom några gånger o tanken är att hon ska vara som en medryttare fram till fodervärdstiden. Nu har hon varit borta i ca 2 månader pga en operation, men hon sa och lovade att hon verkligen gillade min pålle o att hon jätte gärna ville ha han på foder bara jag ville ha henne som fodervärd. O de vill jag ju, för hon är "som jag".. Nogrann o trevlig mot hästen som oxå verkligen verkar trivas med henne :laugh:

Nu till lite frågor då :)

Nu när de är väldigt lång tid kvar tills fodervärdstiden börjar, hur kan jag göra för att verkligen försäkra mej om att hon håller de hon lovar? Kan fodervärdskontraktet skrivas på redan nu? Eller ska man använda nån annan sorts kontrakt?
Jag vill ju inte att hon kommer i december o säger "nee jag kan inte", men även om de kan hända ändå, men ja nån kanske förstår hur jag menar..
Jag måste ju verkligen ha en fodervärd o kommer hon då o säger nej så kanske jag inte hittar nån i tid...
Hur kan jag försäkra mej om att hon verkligen tar honom på foder på ett schysst sätt??

Hoppas nån förstår mitt dilemma:grin:

Tack på förhand..:bow:

Sv: fodervärds frågor...

Det kan du inte försäkra dig om. Visst kan du skriva avtalet redan nu, men om hon inte kan och vill när det väl kommer till avtalstidens första dag - ja, då är det ju kört ändå. För ingen vill väl ha en fodervärd som tvingas ta hand om hästen - det kan aldrig bli bra.

Jag tror det bästa är att hålla kontakten, låt henne vara medryttare och se att hon är pålitlig och skötsam. Och håll tummarna för att allt fungerar.

Joo de är nog sant... Hoppas hon är så ärlig som hon utger sej att vara :cool:

Hon kan inte bli fodervärd ett tag innan du åker då?

Då skulle det väl bli säkrare?

Hur gammal är hon? ;)

Jag tror att hon håller det hon lovar om hon ser ut att tycka det är roligt att ta hand om din häst nu som medryttare. Då tror jag att hon håller det hon lovar. Men det som kan hända är ju att hon får något slags förhinder.

Ni kanske kan skriva ett avtal ang medryttare och i det skriva in att hon från januari 2010 blir fodervärd med heltäckande ansvar 11 månader framåt. Ska hon återgå till medryttare när du rycker ut från lumpen? I så fall kan ni ju skriva in det med...

Som sagt ingen garanti men det känns nog säkrare för er båda om det finns skrivet :)

Hon är 18. Börjar 3:an i höst. Ja jag tror hon är ärlig.. Men jag tror gärna de om alla:grin: Ska prata lite mer när hon är tillbaka från sin rehab av operationen..
Funderade oxå på ett typ medryttaravtal oxå, för att hon inte ska strunta i sina åtagande..
Jag är bara så rädd att hon ska missköta sej, för de är ju jag i slutändan som får skiten med tanke på att de är jag som står på stallplatsen o så nu..
Jaja, får ta ett snack med henne sen :) Hoppas iaf hon är med på hur jag tänker..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 000
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama