Fodervärd

Kibani

Trådstartare
Jag går och funderar på det där med fodervärd. Jag får väl erkänna att jag först blev intresserad för att man slipper betala köpesumman, och på så vis kanske kan skaffa en valp lite tidigare. Men man säger ju att den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, så måste jag spara länge gör jag det;) Men man kan ju passa på att höra sig för vad det innebär att vara fodervärd iaf, så jag frågar därför:

Vad lite mer exakt innebär det att vara fodervärd?

Vad bör man ha tänkt på innan man beslutar sig för att vilja bli fodervärd istället för att köpa en hund?

Och hur stort sug efter fodervärdar finns det, det kanske varierar det beroende på ras?

Kan ju tillägga att de raser jag är mest intresserad av är Finsk lapphund och Kooikerhondje, om det är någon som vet lite mer om hur det är med fodervärdar inom de två raserna;)

Sv: Fodervärd

Vad lite mer exakt innebär det att vara fodervärd?
Att vara fodervärd innebär inte att du "får" en gratis hund utan det medföljer en hel del skylldigheter och det är uppfödaren som äger hunden. Du ska vårda hunden på så sätt att uppfödaren kan använda hunden till det som den tänkt sig, t.ex. sköta pälsen ordentligt, hålla hunden i bra hull osv.
Om du är fodervärd åt tik har uppfödaren rätt att ta två kullar innan tiken fylt 5 år, där en levande valp uppnär minst 6 veckors ålder. Du ska lämna ifrån dig tiken vid parning, samt ca 2-3veckor innan valpning. Sedan har uppfödaren rätt att ha tiken till valparna är 10 veckor. Tänk på att du då blir utan hunden i 3 månader.
Om du är åt en hane skriver man ett avtal där uppfödaren har rätt att använda hanen till ett visst antal parningar innan en viss ålder (brukar variera lite beroende på ras hur många man skriver).
Du ska även upplåta hunden om uppfödaren vill ta med den på tävlingar eller prov.

Vad bör man ha tänkt på innan man beslutar sig för att vilja bli fodervärd istället för att köpa en hund?
Att man är medveten om att man blir av med hunden med jämna mellanrum. Många tycker att det är väldigt jobbigt så tänk dig för noga. Se till att skapa en kontakt med uppfödaren innan eftersom ni kommer ha ett nära samarbete några år framöver. Se det som ett sätt att lära dig mer om hundar.

Och hur stort sug efter fodervärdar finns det, det kanske varierar det beroende på ras?
BRA fodervärdar är det alltid ett sug efter på alla raser tror jag.

Sv: Fodervärd

Jag skulle aldrig välja att vara fodervärd åt en uppfödare om jag inte känner denna rätt väl innan.

Du äger ju inte hunden och uppfödaren kan om du har otur ställa alla möjliga, konstiga krav på dig oavsett vad ni kommit överens om från början. Även om man har avtal så verkar det kunna uppstå jobbiga konflikter och du hamnar alltid i kläm eftersom du inte äger hunden själv.

OM man känner uppfödaren och har bra kontakt sedan tidigare så skulle jag absolut kunna tänka mig att vara fodervärd. Då innebär det i princip att du har hunden hos dig men att uppfödaren har rätt att ta ett visst antal kullar på den för att sedan överlåta hunden på dig. Det verkar vara väldigt olika vilka kostnader man förväntas stå för som fodervärd, t.ex. försäkring, veterinärbesök osv.

Kan inget säga om suget efter fodervärd. Dock skulle jag om jag var uppfödare, dra öronen åt mig om jag fick höra att anledningen till att man vill ha foderhund är att man har dålig ekonomi... Hur ska du då ha råd att meritera hunden t.ex. något man säkerligen helst vill som uppfödare att ens fodervärdar ska göra.

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
500
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 161
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 894
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka