fodervård

S

Sammy

Hej,
Jag tänker att låna ute min häst till fodervård, men vet inte precis hur det funkar. I Holland (jag är hollandska) känner man det inte.
Har man altid en avtal om tid (hur länge fodervård), har man en lite kontrol hur man vårder hästen, vem betaler försäkring, veterinär etc etc....
Vad måste jag då tänka på?

Sv: fodervård

Hej.
Jag har min häst utlånad på foder. O vi har skrivit kontrakt o på det står det tills vidare på. Vi har 3 månaders uppsägningstid. Di kan juh igentligen skriva hur du vill att hästen ska skötas m, m.

På mitt står det te x hur hästen får ridas, att hoppning endast e tillåten på lägre höjder. Utevistelser, om hästen ska vara täckad. O va noggrann me o skriva vem som ska betala hovslagare, mat, veterinär o sådana saker. På mitt står det att fodervärden står för alla ostnader när det gäller hästen så som veterinär, hovslagare, mat jag allt vad som innebär att hästen behöver o kostar.
Fast jag betalar försäkringen själv. Då det känns tryggast för mej.

Sen står det att hästen skall avmaskas vissa tidpunkter, att den ska vaccineras runt ett visst datum per år missas det får fodervärden betala en ny grundvaccination.
Du kan skriav ett eget avtal (det gjorde jag) o ta me allt som du vill o tycker. Men va sitt gärna länge o skriv det så du inte glömmer nått..

Hoppas jag gett dej lite "svar" på dina funderingar.. Mitt kontrakt e typ hur långt som helst. Men det e för min hästs egen skull. Så han verkligen har det bra ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Det heter fodervärd, med Ä alltså. Betyder i stora drag att du lånar ut din häst och den som lånar ut den har den som sin egen...Fodervärden betalar i regel allt, men detta kan man avtala om.

tack för svar.... jag ska tänka noga vad min häst behöver och skriva en kontrakt om fodervärd..

Hej,
Jag tänker att låna ute min häst till fodervård, men vet inte precis hur det funkar. I Holland (jag är hollandska) känner man det inte.
Har man altid en avtal om tid (hur länge fodervård), har man en lite kontrol hur man vårder hästen, vem betaler försäkring, veterinär etc etc....
Vad måste jag då tänka på?

Vad är fodervård?

//Bea

Jag har ett mkt utförligt kontrakt liggandes på datorn som innehåller lite mer än de man kan köpa i en svensk ridsportbutik. Om du vill kan jag maila över det till dig så kan du ju översätta det till holländska så båda förstår.

*halvt kl*

Har också ett utförligt kontrakt som är kontrollerat av två jurister (är lite nojjig). Kan tänka mig att maila ett ex.

Skicka PM med mailadressen om det är någon som är intresserad av mitt kontrakt, jag skulle läsa alla kontrakt jag kunde hitta på för att inte missa nått.

Jag har också ett avtal liggandes på datorn. Det är en kopia på det avtal man kan köpa i affärer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka