Fodervärd- vem betalar vad?

TwiggyM

Trådstartare
Jag skall för första gången lämna ut en häst på foder. Har tänkt använda mig av ett förtryckt kontrakt och försöker komma på allt extra som jag bör ha med i kontraktet.

Tanken är att jag står för försäkring medan fodervärden tar de löpande kostnaderna men...

Hur gör man ex. vid en riktigt dyr veterinärräkning? En "vanlig" hälta räknar jag med att den som använder hästen står för men ex. ngt så dramatiskt som en buköppning? (Hästen är såklart A1 försäkrad)

Veterinärbesikgning? Vem står för den?

Andra tankar och tips mottages tacksamt :)

Sv: Fodervärd- vem betalar vad?

I de flesta förtryckta versionen brukar det stå vem som betalar försäkring och hur hästen ska vara försäkrad (t ex A1). Det brukar också framgå att fodervärden ska stå för ALLA veterinärkostnader men det kan vara klokt att specificera att fodervärden ska stå för självrisken samt den procentsats som försäkringen inte täcker också.

Sen brukar jag själv göra tillägg där det förtydligas att jag som hästägare ska kontaktas innan större ingrepp och behandlingar utförs på hästen, såvida det inte rör sig om akutfall där veterinär beslutar att behandling måste sättas in omedelbart utan fördröjning. Jag tycker att det är viktigt att beslut om t ex buköppning eller liknande stora ingrepp måste beslutas av mig som hästägare. Det är inte sällan som hästen drabbas av komplikationer och det kan också vara så att jag inte vill utsätta hästen för lång konvalescens utan föredrar att den avlivas.

Ang veterinärbesiktningen så brukar jag ha principen att den som kräver en veterinärbesiktning också får stå för kostnaden. Är det så att båda är överens och vill ha besiktning så kan man ju tänka sig att du står för besiktning vid avtalets början och att fodervärden står för den som görs om avtalet upphör och när hästen ska hem igen.

Man kan använda de förtryckta kontrakten som grund men sen är det bra att tänka till och förtydliga vissa punkter som man tycker är särskilt viktiga.
Tänk till också ang om fodervärden anser sig ha rätt till ersättning om hästen under fodertiden vidareutbildas eller tävlas/meriteras - hur vill du ha det på den punkten. Har det följt med utrustning gör en bilaga där du specificerar vad som följt med hästen och vad som händer i det fall att saker försvinner eller förstörs.

Lägg också till konsekvenser i form av t ex kostnad per dygn om hästen inte återlämnas enligt avtal eller ev kostnader vid avtalsbrott av olika slag. Vad gäller t ex om hästen missköts? Se till att skriva in att det är DU som avgör hästens välmående och att du har rätt att hämta hästen om den inte är välmående enligt dig. Är det långväga transport - vem står för den?
Det finns lite detaljer som du märker - men värt att göra ett detaljerat avtal som är lätt att bedöma och följa för båda parter.

Tack för svaret :)
Det var en del där jag inte alls tänkt på!

jag tror att vi har så att vi betalar alla ev vet kostnader för vår foderhäst, vi betalar allt annat ju så varför inte veterinär? :D
ägaren betalar nu inget för hästen men försäkringen står på henne och hon står som ägaren. annars är hästen "min" att sköta om så bra jag kan.
enkelt upplägg helt enkelt :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 769
Senast: Lavinia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern