Sv: Fodervärd- vem betalar vad?
I de flesta förtryckta versionen brukar det stå vem som betalar försäkring och hur hästen ska vara försäkrad (t ex A1). Det brukar också framgå att fodervärden ska stå för ALLA veterinärkostnader men det kan vara klokt att specificera att fodervärden ska stå för självrisken samt den procentsats som försäkringen inte täcker också.
Sen brukar jag själv göra tillägg där det förtydligas att jag som hästägare ska kontaktas innan större ingrepp och behandlingar utförs på hästen, såvida det inte rör sig om akutfall där veterinär beslutar att behandling måste sättas in omedelbart utan fördröjning. Jag tycker att det är viktigt att beslut om t ex buköppning eller liknande stora ingrepp måste beslutas av mig som hästägare. Det är inte sällan som hästen drabbas av komplikationer och det kan också vara så att jag inte vill utsätta hästen för lång konvalescens utan föredrar att den avlivas.
Ang veterinärbesiktningen så brukar jag ha principen att den som kräver en veterinärbesiktning också får stå för kostnaden. Är det så att båda är överens och vill ha besiktning så kan man ju tänka sig att du står för besiktning vid avtalets början och att fodervärden står för den som görs om avtalet upphör och när hästen ska hem igen.
Man kan använda de förtryckta kontrakten som grund men sen är det bra att tänka till och förtydliga vissa punkter som man tycker är särskilt viktiga.
Tänk till också ang om fodervärden anser sig ha rätt till ersättning om hästen under fodertiden vidareutbildas eller tävlas/meriteras - hur vill du ha det på den punkten. Har det följt med utrustning gör en bilaga där du specificerar vad som följt med hästen och vad som händer i det fall att saker försvinner eller förstörs.
Lägg också till konsekvenser i form av t ex kostnad per dygn om hästen inte återlämnas enligt avtal eller ev kostnader vid avtalsbrott av olika slag. Vad gäller t ex om hästen missköts? Se till att skriva in att det är DU som avgör hästens välmående och att du har rätt att hämta hästen om den inte är välmående enligt dig. Är det långväga transport - vem står för den?
Det finns lite detaljer som du märker - men värt att göra ett detaljerat avtal som är lätt att bedöma och följa för båda parter.