Fodervärd och veterinärkostnader?

MissJansson

Trådstartare
Jag har en liten fundering.

Har haft en häst på foder under 3 månader och det har nu visats att hästen har förslitningsskador på samtliga fyra ben, och är grovt halt efter böjprover hos veterinär.

Nu undrar jag, det finns inget kontrakt skrivet då ägarna aldrig skickat iväg papprerna så jag ska kunna skrivit på, bett dom skickat dem ett flertal gånger även föreslagit att jag ska komma förbi.

Jag känner mig nu lite lurad eftersom hästen har såna förslitningar att hon inte kan ridas, det är inget som kan ha uppkommit enbart av de 3 månaderna jag haft hästen.

Nu har jag fått hem veterinärräkningen och min fråga är, kan man be ägarna till hästen att betala denna eftersom det inte är en skada jag åstakommit utan den var där redan innan hästen kom till mig?

Tacksam för svar.

Sv: Fodervärd och veterinärkostnader?

En snabb fråga bara: veterinärbesiktigar man inte innan man tar en häst på foder? Det skulle isf. ofta spara alla för en massa strul.

Hej,
det du borde ha gjort var att skriva på papper INNAN du tog hem hästen OCH veterinär besiktigat den för då vet man innan om det var ditt fel eller om den redan var skadad, vilket det låter som. Tyvärr har du hamnat i en tråkig situation och du får helt enkelt hoppas på att ägaren erkänner att den var skadad sen innan OM h*n visste om det..
Det är tråkigt att bli lurad, vilket jag tror att du blivit då dom aldrig skickat papperna till dig. Du kan förklara för ägaren hur det ligger till och hoppas på att denne är villig att betala denna räkning. Det är vad jag skulle gjort i din situation
Lycka till!

Vad har ni avtalat om muntligt då?

Och jag antar att du inte har veterinärbesiktigat innan hästen kom till dig?

Har ni avtalat om uppsägningstid tex?

Skulle självklart skrivit att hon var veterinärbesiktad 1½ månad innan jag tog hem henne, och visst man skulle ha besiktat hästen igen möjligtvis, men av okunnighet litade jag på att veterinären inte var partisk som den förmodligen varit tyvärr..

Inget muntligt kontrakt har tagits då allt skulle skrivas ner och undertecknas.

Har ju också under många påtryckningar försökt fått både pass och vacc-intyg under dessa 3 månader jag haft hästen men dessa har inte heller skickas.

Har tydligen varit okunnig och för godtrogen denna gång.

Kommer aldrig upprepas.

Visst har gjort en klantig miss över detta men undrar om det är nåt man kan göra åt det eller bara att betala och le fast skadan redan varit skedd!

Eftersom ni inte överenskommit något och du är beställare av tjänsten är det nog bara att betala och se glad ut. Du kan ju alltid kräva pengarna av ägaren, men jag tror det kan vara svårt att få tillbaka något. Veteriärräkninge är du självklart skyldig att betala till vetrinären, det är bara frågan hur långt det är värt att gå för att kräva ägaren på pengarna.

Veterinärbesiktningen behöver inte ha varit missvisande, hästen kunde ha vilat sig i form och därför varit symtomfri vid tillfället för besiktningen (inte helt ovanligt). Säg upp avtalet omedelbart och skicka hem hästen så fort det bara går.

När jag var fodervärd så hade ju vi besiktat och skrivit avtal om allt som rörde hästen och dess utrustning.

Iaf, ägaren stod för att betala försäkringen och jag för resten av allt annat som rörde hästen, tex veterinärvård.

Nu saknar ju ni alla avtal osv så om jag hade varit du hade jag tagit mitt ansvar och betalat räkningen, inte tjaffsat nått om när förslitningsskadan uppkom, för det går nog ändå inte att bevisa.
Men sen hade hästen fått åka hem till sin ägare och dom hade fått fortsätta behandling och ta ev kostnader själva. Och detta ganska omgående, allt för att ni inte har några papper på nått.

Jag skulle skicka fakturan till hästägaren samt packa in hästen i transporten och köra hem den. Det finns inget kontrakt där du har si & så många uppsägnings månader, hon kan aldrig bevisa att det är du som orsakat skadorna och det borde ligga i en hästägares intresse att vilja sitt djur väl.

Ett tips till nästa gång. Ha kontraktet i handen när hästägaren levererar hästen, annars vägra ta emot den. Nu verkar det mer som att hästägaren medvetet skickat iväg en skadad häst och vill att någon annan står för veterinärkostnaderna

Jag tycker du ska betala den här fakturan själv. Har du inte tillsammans med hästens ägare tagit ut veterinären för vad den här fakturan avser kan du inte heller kräva att hon ska betala den, tycker jag. Annorlunda hade det varit om ni gemensamt bestämt att ni ska kolla igenom hästen igen. MEN sen kan du ta upp detta med ägaren i efterhand och se om ni kan lösa det gemensamt mellan er.
Men att ev. få en obetalt fatura tycker jag ni ska undvika så mycket som möjligt.

Sen hade jag inte fortsatt med denna häst om kontakten mellan dig och ägaren är så här dålig, så skicka tillbaka den igen. Eftersom inga papper är påskriva är det svårt att hävda vem som är skyldig vad.

Jag skulle skicka fakturan till hästägaren samt packa in hästen i transporten och köra hem den. Det finns inget kontrakt där du har si & så många uppsägnings månader, hon kan aldrig bevisa att det är du som orsakat skadorna och det borde ligga i en hästägares intresse att vilja sitt djur väl.

Ett tips till nästa gång. Ha kontraktet i handen när hästägaren levererar hästen, annars vägra ta emot den. Nu verkar det mer som att hästägaren medvetet skickat iväg en skadad häst och vill att någon annan står för veterinärkostnaderna

I detta läget är det nog hästägaren som har trumf på sin hand iom att hästen var besiktad ua innan den åkte till fodervärden. Mao är det upp till fodervärden att bevisa att hon inte ridit sönder hästen.

Jag hade hört av mig till ägaren o berättat hur läget är, bett att få lämna tillbaka hästen och betala veterinärräkningen själv då ägaren knappast har bett fodervärden göra en ombesiktning.

Fast om fakturan är skriven till fodervärden är det väl hon som som få påminelser om ägaren vägrar betala?

Det absolut smidigaste i detta fallet är nog att betala fakturan och åka tillbaka med hästen.

Håller med övriga att det är svårt att bevisa att skadan varit där innan. Sen borde ägaren ha varit tydligare med hur hästen skulle ridas om den inte var fullt igångsatt när du tog över den.

Var hästen fri 1,5 månader innan flytt är det ju hemskt olyckligt för alla parter att det slutat så här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 200
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18