fodervärd?? lite frågor :)

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag är en stolt ägare till min "lilla" bella som är en blandras tik med en massa energi och nu har jag och min mamma funderat på att skaffa en kompis till denna stora krabaten men vi vill att de ska vara en renrasig men jag vill ha hjälp och så ,
så har nu funderat på att ta en renrasig hund på foder men hur funkar det? :p:crazy:

hur hittar man uppfödare som vill lämna ut sina valpar på foder? vi vill ha en valp för att våra andra djur ska kunna ta imott den :smirk:

finns det nån hemsida där uppfödare skriver det eller?

våra eller mina krav på vår foderhund är att den ska :

* vara pigg ute men lugn inne
* vara mest sällskaps hund men endå pigg och vaken
* inte över 45 cm hög
* vara sin ägare trogen och helst lite reseverad (inget måste)

haha kan ni försöka svara på mina frågor :D

och ni som har en foder hund får gärna skriva hur det hela gick till :bump:

Mvh Carolin

Sv: fodervärd?? lite frågor :)

jag vet inte.. ett kärleksfullt hem med en hundkompis och ansvarsfulla fodervärdar ;)

Men varför vill ni ha en hund just på foder??

uppfödare som lämnar ut på foder brukar väl vilja att man tävlar hunden och sen också att dem får ta x antal valpkullar?

Börja med att välja vilken ras ni vill ha.
Ta sedan kontakt med uppfödare, många spar hundar på foder.

Att vara fodervärd innebär en del. Ni ska sköta hunden på övernskommet sätt.
Vi helfoder på tik har uppfödaren rätt att ta två stycken valpkullar. Räkna då med att ha hunden bortlämnad först vid löp och sedan 10 veckor vid valpning. Många kan tycka att det är jobbigt att vara utan sin hund så länge.
Ni ska även upplåta hunden när uppfdaren vill ha med den på tävlingar/prov. Hur ofta beror på hur ofta uppfödaren vill ställa ut.

Men det är roligt att vara fodervärd om man får tag på en uppfödaren som man kommer bra överens med! Man kan lära sig otroligt mycket.

våra eller mina krav på vår foderhund är att den ska :

* vara pigg ute men lugn inne
* vara mest sällskaps hund men endå pigg och vaken
* inte över 45 cm hög
* vara sin ägare trogen och helst lite reseverad (inget måste)

Det där är väl mer en beskrivning på vilken typ av ras ni ska välja och inga krav ni möjligtvis kan ställa på uppfödaren?

En foderhund får du kostnadsfritt mot att uppfödaren har rätt att ta två kullar på den. När hunden är 5 år övergår den i din ägo.

Vissa har även halfoder, dvs man betalar halva köpesumman för valpen och uppfödaren har då rätt till en kull.

Men avtalen kan variera.

I sin tur förväntar sig fodervärden att du är en bra hundägare, och att du hunden eller ser till att den är i form att meriteras av uppfödaren. Antingen genom utställningar men är det en aktivare ras önskas ofta att man även tävlar den i någon bruksgren.
MH-beskrivningar kan det förväntas att man gör, samt höftröntgen, ögonlysning m.m. beroende på vilken ras man väljer.

Sen ska du ju även vara beredd att hålla uppfödaren informerad om när hunden löper (om det är en tik) och vill de då ta en kull får du (oftast) lämna ifrån dig hunden under parning och tills dess att valparna är avvanda, vilket blir vad... 4-5 mån? Har aldrig haft valpar själv så det är jag mer osäker på. (Brukar fodervärden få ha tiken hemma medan den är dräktig?)

Är de så att ni överväger att ta foderhund bara för att slippa betala dyra pengar för en rasren valp så skulle jag nog råda er att tänka om och börja spara istället. Det krävs lite engagemang.

Det är både fördelar och nackdelar med att vara fodervärd.
Nackdelen är ju så klart att det inte är din hund och att du måste lämna henne ifrån dig när det är dags för parning/valpning (max två kullar)
Och oftast så kräver dessutom uppfödaren att du är aktiv inom något inom hundsporten så hunden får meriter.

Fördelen är att man oftast får den mest lovande valpen i kullen och att man alltid kan ringa uppfödaren om ”allt”
Det sista bör man dock kunna göra även om man har köpt valpen.

Det är jätteviktigt att SKK`s avtal skrives och att ni får fullt förtroende för varandra, känner att ni kan prata med varandra och lösa ev. problem.
Finns inget som det är så mycket strul med som just fodervädrs systemet, finns flera trådar om det här tex.

När det fungerar som det ska är det oftast väldigt bra för båda parter.
Jag är fodervärd till min lilla yngsta bushund, pratar via mejl flera gånger i veckan med uppf/ägaren och har väldigt svårt att se att vi någonsin kommer att få några som helst proplem med varandra.
Jag är också fullt medveten om vad det innebär att vara fodervärd.

Min syser har en hund på foder, det är meningen att hon ska få honom snart. Kolla runt på olika kennlar t.ex om de har en hund som de vill "bli av med" under en tid. Anledningen till att syrran fick ta hand om honom var p.ga hans vantrivsel.

Min syster hade egentligen inte många krav:
*Ge honom ett kärleksfullt hem
*Åka med honom till veterinären om det så krävs
*Ta hem honom till ägaren de gånger han skulle avla.

Jag minns inte om det skrevs något direkt avtal, de har fortf. bra kontakt och min syster ringer honom relativt ofta om hon har frågor eller liknande, ska de bort och de inte hittar någon hundvakt så tar ägaren honom under de dagar syrran är borta.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 436
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 279
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010