Sv: Fodertran

du ska väl inte MATA hästen med fordertran???
;-)

Fodertran lär vara toppen för mycket. Bland annat hovar men också glansig päls och allmänt välmående.

Fodertran är väl vad den anges för att vara, ett foder. Men, men, man kan också ge hästen riktigt fisk istället för tran.;) Man fodrar med fisk. bl a på Island.

Fodertran innehåller fiskleverolja kära Boj och det är oxå ett bra fodertillskott. Främst till höns men funkar bra på häst oxå. Däremot så bir inte hovarna märkbart mjukare och mer elastiska om man fodrar med fodertran..

Jag hade en gång en hästägare där hovarna va stenhårda, jag rekomenderade fodertran och ägaren åkte snabbt och köpte det. Skitbra tänkte jag för nu kommer nästa skoning gå som "smort"
Kom tillbaka sex veckor senare och ägaren sa att hästarna dagligen fick fodertran,, kanon tänkte jag. Första hästen kom fram och hovarna om möjligt ännu hårdare!! Jamen sa jag du säger ju att dom får fodertran dagligen och ändå är dom stenhårda i hovarna , penslar du bara på fodertranet i kronranden???

Vadå penslar på hovarna svarar hästägaren,, jag ger det i fodret precis som det står att man ska göra.:grin:

Jag höll på att dö av :rofl: och insåg att jag varit otydlig med att förklara att det ska penslas på hela vägghornet och i hela sulan, gärna efter att hovarna med vatten har fuktats.

Skitblanka i pälsen va dom dock och klart mera "fjong" i temperamentet.

Fodertran innehåller fiskleverolja kära Boj och det är oxå ett bra fodertillskott. Främst till höns men funkar bra på häst oxå. Däremot så bir inte hovarna märkbart mjukare och mer elastiska om man fodrar med fodertran..

Fullständigt medveten om det, dock föredrar jag vegetabiliska produkter att fodra med, så för päls och mage blir det linfröolja. För hovar får det stanna vid Kerkerhart hovolja, fast den hamnar på hoven och inte i hästen.:D

Fullständigt medveten om det, dock föredrar jag vegetabiliska produkter att fodra med, så för päls och mage blir det linfröolja. För hovar får det stanna vid Kerkerhart hovolja, fast den hamnar på hoven och inte i hästen.:D
Håller med! Hästar ska inte utfodras med animalisk föda, det är att gå för långt tycker jag.

Jag har bara hittat fodertran på Granngården. Försökte hitta på annat håll - men utan resultat.

Fullständigt medveten om det, dock föredrar jag vegetabiliska produkter att fodra med, så för päls och mage blir det linfröolja.

Men du skriver ju att man på Island fodrar med fisk på Isisar...

Jag tycker dom "raggsockor" jag sett (på bilder) från Island ser klart välmående och friska ut..

Menar du att man på Island har fel utfodring genom att kompletera foderstaten med salt sill å nubbe??

Nej man tillför salt utan nubbe, västvärmaren tillkommer hästägaren och inte hästen.:p

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hemmet Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 722
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva köpa nya vinterskor, för ridning och promenader. Tyvärr blev det lite bråttom så jag måste köpa i butik. De butiker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 470
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31