Hedinn
Moderator
Det handlar ju inte om kvalitet, utan material. De är vattentäta, men ändå mjuka och följsamma, samt varma (används i många minusgrader). Torr lera torkar ut (tänk bara hästhovar) och den typen av material spricker. ”Vanliga” gummistövlar fungerar på samma sätt, skillnaden där är att de ofta är tjockare och hårdare, och används mer frekvent i plusgrader (dvs inte fullt lika utsatta för kyla).Men är det inte du som tvättar dina muckboots varje gång du har använt dem? Tycker mig minnas det när jag hade en diskussion om kvaliteten på muckboots... Det är liksom inte aktuellt för mig att behöva pendantsköta mina skor och stövlar för att de ska hålla! Själva namnet tycker jag antyder att de ska klara..."muck"....
Vill man inte alls behöva spola av lera är det i så fall bättre att välja skor/stövlar av ett icke-vattentätt material, så håller de bättre. Eller billigare varianter, så man kan köpa nya mer frekvent.
Har själv jobbat i stall med muckboots (ridstövelvarianten dock, som jag inte tror tillverkas längre), både sommar- och vinterstövlar. Båda par höll i många år, daglig användning i princip hela dagarna. Spolade av i slutet av dagen leriga dagar (ibland nån extra gång om det var brutallerigt så det blev stora lerklumpar på skorna, men det var mer för att slippa lerklumparna, inte för stövlarnas skull).
Såna dagar spolade jag ju ofta av hästben så det var ingen extra ansträngning att spola av stövlarna också i samma veva.
Men, min poäng är att det inte handlar om kvalitet utan material. Torr lera torkar ut den typen av vattentätt material. Jämför med ull, ett ullplagg har inte dålig kvalitet för att det krymper om man tvättar det i 60 grader, det kräver bara en annan skötsel.
Gällande ridning skulle jag dock se till att kolla så stöveln verkligen har klack. Arctic-serien, t.ex, har ju ”runda” sulor och hålfot snarare än klack och är inte optimala att rida i (om det inte kommit nån ny modell på senare år). Det var i alla fall stor skillnad på mina i ridmodell och kollegors arctic adventure gällande den biten. Även hur tight de satt runt benet. Arctic-varianterna var dessutom extremt hala vill jag minnas (men det kan ju ha uppdaterats då mina erfarenheter är ett gäng år gamla).