Foderstrupsförstoppning hos föl

prunella

Trådstartare
Behöver lite tröstande ord angående detta, mitt ena ponnyföl har sedan igår kväll haft stopp i foderstrupen, har varit hos vet. o han har fått kramplösande, kortison i lugnande för att kunna slappna av o vila en stund, han är idag en månad gammal, så fort han försöker dia så blir det rundgång o mjölken kommer ut genom näsan, detta bådar inte gott, har haft föl detta på föl förr men då har det gått bra att få proppen o släppa med kramplösande o ibland har den släppt bara av att de skumpat runt i bilen till veterinär, men denna gång verkar det svårare, o ju längre den sitter så blir det tydligen svårare att få den att släppa då de kan svullna omkring området o ev. bli såriga, han blir ju inte piggare av att inte kunna få i sig nån mjölk heller.....
Några råd kanske..

Vi har haft det vid några tillfällen men inte på föl. En hade fått en bit äpple som fastnade, en annan åt torr havre glupskt. Det kan återkomma lätt även om det släpper o vi har fått rådet att bara ge blött foder, tex betfor, blöta höet osv i 10-14 dar eftersom det blir sårigt i strupen.

Först måste stoppet bort. Som du säger blir det svårare o svårare så frågan är om inte veterinären måste göra mer än ge kramplösande, tex gå ner med slang. Skönt om det kan göras hemma, annars är nog djursjukhus lösningen.

På riktigt små föl kan de ibland vara så att de inte är helt färdigutvecklade o när de har diat rinner det mjölk ur näsan. Antar att det inte är nåt sånt på din? Du vet kanske också vad den fick stoppet av?

Lycka till o hoppas det löser sig snart!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Veterinär har varit ned med slang men det är förbaskat svårt då det är ett minishetlandsföl, de riktigt små/smala slangarna viker sig så man kan inte riktigt vara säker på var/hur de hamnar eller om de ens kommer ned till stoppet, fölet gick ute i en mager gräshage så den har aldrig haft nån tillgång till nåt kraftfoder,med de gånger jag haft det tidigare på föl så har de även då "hittats" då de går ute,fölet står på stall på natten o är inne just nu också för att försöka slappna av en stund.
Tack för dina ord!

Med tanke på att fölet aldrig tidigare fått mjölken i näsan utan diat normalt utan kladd eller droppande mjölk eller överhuvudtaget några somhelst synliga problem, så lär det väl vara denna Propp som ställer till det.

Förra året fick mitt föl foderstrupsförstoppning. När vi kom till hagen låg hon och rullade frenetiskt - måste ha gjort jätteont! Vår veterinär rådde oss att tvinga upp henne och gå i rask takt tills det släppte. Det var inte det enklaste att släpa runt på ett ovilligt föl i spöregn mitt i natten men efter ett par timmar släppte det tack och lov. Veterinären tyckte att det var det bästa sättet och sa att man undviker att slanga eller liknande eftersom de är så små (jag har ju dessutom shetland).

Hoppas din lille blir bra! :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 393
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·
Avel Mitt sto fick föl natten till lördagen. Allt gick bra och hon är en väldigt duktig mamma. Det är hennes fjärde föl, men det första här...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Sighttosee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025