Foderstat!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 8 661
T

TotallyLost

Vad har era hästar för foderstat och hur tränar ni dom????
Är det ok att bara ge sin häst, som tränas ca la i dressyr, endast havre + vitaminer/mineraler betfor och salt. Hästen är 1.70 och ganska krafftig. Ett halvblod och lättfödd. Får även 12 kg hö.

Tack :bow:

Sv: Foderstat!

Det beror på näringsvärdet i höet... Är pållen fin i hull och temprament och orkar med arbetet så är det bra. Det finns inget som säger att man måste ösa i sin häst en massa olika kraftfoder bara för att man tränar (och tävlar) på en viss nivå! Det man utgår från är grovfodret och dess innehåll.
//marti

Som föregående nämde så beror det på vilket hö man har. Jag har ett för min häst bra hö så det är det enda han får, plus morötter, mineraler och salt. Jag tränar för instruktör 2-4 gånger i månaden och rider 6 dagar i veckan, lätt arbete. Hästen går fint och har bra ork.

de flesta hästarna i mitt stall är dressyrhästar på msv nivå de får ca 3 kg havre samt vitaminer och 1 skp betfor per dag och sen 12 kg hösilage.

Mitt 8-åriga sto får ca.11 kg hösilge (analyserat), 2,5 kg krafft grund, 2 kg lusernpellets, mineraler + b-vitamin.
Hon rids varje dag "normalhårt-hårt", rider både dressyr och ut, även hoppar ibland. Mkt varierat arbete! Hon är fint i hullet och fint musklad, pigg och framåt utan att ha för mkt "överenergi".

det var min fick när han tränades/tävlades i la/msvb
förutom att han fick hälften korn hälften havre.

vad mer tycker du dom ska tratta i hästen ??

Skriver som tidigare talare - javisst är det tillräckligt med mat om höt har bra värden!

Vårt har inte det, så min får

Lusern
Krafft Pluss Grön
Kornkross
och lite betfor.

Rids lätt motionsridning, är 159 hög och är en svårfödd fullblodsflicka;)

Allt hänger på grovfodret som din häst äter.

Min d-ponny som tävlar reg ponny hoppning både rids och tävlas relatift hårt nu under tävlings perioden äter:

Hö (av super kvalite) ca 6kg
betfor (blöt) 5 dl
Ponny Kraft ca 1kg
havre 0,5 kg
mineraler 1 dl
e-vitamin ca 20 ml

Stora unghästen på 3 år (som rids och tränas nu inför 3 års test) äter:
hö (av super kvalite) 9kg
betfor (blöt) 5 dl
Groov (90) 3 kg
Mustang Musli
mineraler ca 1 dl
super kur av vitaminer och mineraler.

Mina araber som tränas/tävlar galopp får nu:
Fri tillgång på analyserat grovfoder
4 kg Havre
0,8 kg Betfor
0,5 kg Kra**t Pluss Grön plus diverse tillskott såsom salt, MSM och Muscle Power för lysinets skull.
De är båda fina i hull och massa, 3 och 5 år gamla, går varannan dag (rejäla pass) som nu kommer att utökas med snabbjobb och tävlingar framöver.
Går ute i hage minst 12 timmar/dag.

Mitt 8 åriga halvblod går varje dag, varierande pass och är dressyrinriktad. Dressyrpassen är ganska hårda för honom, det är mycket arbete och varvas med jogg, skritt ute och kondition ute.
Han äter just nu, när han inte är i full gång p.g.a. sadelsaknad :p ;
1½ kg Krafft Groov 125
10 kg hösilage
2 kg halm
5 dl betfor
+ e o b-vitamin och salt
Han bygger fortf mycket muskler och jag håller honom lite över normalhull för att han ska ha något att ta av till musklerna.

Halvblod på 15 år, rids 1-2 timmar varje dag.
11 kg hösilage
1-2 kg halm
5-6 kg havre
½ l betfor
½-1 dl mineraler
3 dl soja.

Har en valack på 16 år som är under igångsättning efter vila, halvblod.
Tömkörs just nu och promeneras mest kondition och lätt styrketräning i skritt än så länge, skrittas 1 gång i veckan i 5-10 min.
Han höll på att bli riktigt tunn i slutat av vilan och det gick rätt fort, men nu börjar han bli fin igen efter lite korrigering i foderstaten. Har satt en del muskler, mest på rumpan och ser lite fylligare ut än innan men han är dock för tunn ännu tycker jag vill ha mer hull över revbenen, men det går sakta men säkert framåt verkar det som.
Får så mkt hösilag han orkar, som tyvärr är rätt lite tycker jag..
Ca 12 kg äter han nu, innan åt han bara 10 kg så han börjar bli bättre (kvot runt 7 på de flesta skördarna, 61-69% ts) + så äter han lite halm. Skulle vilja att han äter iaf 2 kg till.
ca 1,1 kg kornkross
4 dl kli
3 dl soja
40 g mineraler
MSM
1 kg morötter cirka
Torsklevertran 15 ml (a,d,e vitamin)
Och ibland lite Muskel-E 2-3 ggr i veckan.
Funderar på att lägga till ½dl olja, gav han typ 100 g betfor innan men då blev han rent hysterisk. Gick knappt att arbeta. Så den togs bort lika fort igen.

Senast ändrad av en moderator:

Min D-ponny på 12 år, väldigt muskellös och i toppkondition får under tävlingssäsongen. (Har ett ganska tufft träningsschema under veckorna)

Morgon: 1,5 kg hö / Musli 0,5 kg / Havre 5 dl / 25 ml majsolja
Lunch: 1,5 kg hö
Middag: 1,5 kg hö / Musli 0,25 kg / Havre 5 dl / 25 ml majsolja
Kväll: 1,5 - 2 kg hö / Havre 1 kg / Betfor 0,5 kg / 2 dl blå mineraler / 25 ml chevinal plus / Lite vitlök

Efter nästan varje ridpass får han också ett halvt kilo morötter.

som fler nämnt är ju grovfodrets innehåll betydande för en bra foderstat.
själv har jag tyvärr ej analys på grovfodret och har famlat i blindo denna vinter om min tottos mat.(därav lusernet). Så nästa säsong blir det analys för att veta bättre:D
jag har en arab som jag rider på ca 4-5ggr/vecka ganska lätta pass eftersom vi har haft vintervila och nyss satt igång

honom ger jag
frukost: 2kg hö, ½kg lusern, ½kg korn, 2dl betfor och morötter
lunch: 1kg hö
eftermiddag: 2kg hö, ½kg korn, morötter
kväll: 3kg hö, 1kg lusern,½kg korn, 3dl vetekli,3dl betfor

och det är nog tack vare lusernet som han har blivit riktigt fin nu ;)

Min quarter får: Hö 9 kg
2kg hippo musli tävling
1.5 dl linfröpellets

Rids medelhårt.

welsh ponny: 6.5 kg hö
3dl hippomusli tävling.

motioneras lätt.

fina i hull och normal pigga

min sommar häst får mineraler varanan till var tredje dag och en klyfta vitlök var tredje och så klart hö, han rids ute 3 daghar i veckan, dressyr en till två daggar i veckan och hoppning en gång i veckan, han är ute dygnet runt vid undantag för oväder...
Höet har bra värden och gräset är rätt kraftigt..

jag anser att mer inte behövs..

Kankse att jag börjar ge han hel foder beroende på hur han håller hullet och om han börjar bilda mera muskler med mera..

Förutom hö så får mitt fullblod lusern, betfor och krafft protein + ett pumpslag e-vit. Rids lätt motionsridning fn...

Senast ändrad:

Jag är nog årets idiot för jag ser med ögonen och känner i ridningen vad hästen behöver.
Om hästen mår bra, är pigg, blank och livad så klarar den sej på det fodret jag ger.

Jag ger bra foder, mycke grovfoder och lite (men bra) kraftfoder.
Funkar finfint! :)

Dessutom har mina hästar en extremt stor hage med en del mat i. Så för att räkna på deras foderstat hade jag fått ställa dom i en liten lerpöl till hagen för att vara säker på att dom inte tuggar i sej något annat än det jag personligen ger dom.

*hukar mej och antar att jag är värsta hästmisshandlaren för jag har varken analys på hö eller har räknat på foderstaten*

:) :rofl: :)

Hej!

Jag är helförvirrad när det gäller foderstater, den enna säger nått och den andra något helt annat..:confused:
Jag hjälper till och sköter ett russ på 17 år som jag vill ha förslag på foderstat..
Han rids ca 2-4 ggr veckan. Bara promenadridning. Ganska kraftig och väger runt 300 kg och är 122 hög.
Han har ganska rund mage men inte så mkt underhudsfett vid revbenen längre upp. Behöver han mer korn då och mindre hö? eller???????:o

Heltacksam för svar!

Kommit fram till detta från någon sida på internet:

Hö- 4-5kg
Lusern- 1kg
Kraft Grund- 4-6 dl
(Betfor- 2 dl)
Vitlöksflingor

Är detta bra? det står att det ska täcka uppp näringsämmnerna för en ponny jarafall. Och jag tycker det låter rätt rimligt, man behöver ju igentligen inte hundra olicka sortes foder...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 551
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka