Foderstat!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 8 661
Sv: Foderstat!

Det är ganska svårt att veta på en muntlig beskrivning.
Man måste nog se hästen och använda "fingertoppskänsla" och sunt förnuft.

Man kan banta en fet häst men man ska ju inte svälta den för att få den smal. :smirk:

Okej=)

För att jag tycker att han har lite för stor mage (hö mage typ) och inte alls mkt underhudsfett över revbenen.. men det är lite konstigt endå, antingen för tjock eller för smal?? behöver han tränas mer kanske? galopperas mer? mer hö?

Man kan ju inte minska grovfodret hur mycke som helst. Hästen måste ju få äta!

Så om man minskar fodret och hästen ändå är fet så är det nog snarast motion som fattas.

Ja jag vet och han får äta,(runt 3-4-5 kilo på en dag.. olika som ger) men han kanske ska ha lite mindre hö och mer kraft eller korn för att få upp just underhudsfettet. Och sårklart lite mer motion.

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen avmaskad?
Innehåller grovfodret allt hästen behöver?

Feta människor kan vara undernärda pga. att dom äter sej feta på fel saker.
Kolla upp kvaliten på ditt grovfoder och se till att hästen får i sej allt den behöver.

Min häst rids normalt-lätt fyra gånger i veckan, går ute i hage dygnet runt.
Hon får:
8 kg hö á 75 g Smrp och 8,3 MJ
ca 100 gr betfor
ca 0,3 kg morötter
80 gr Krafft Miner Grön
30 ml B-vitamin
0,5 dosmått BioMag

Allt som allt cirka 66 MJ.

miana skrev:
Hej!

Jag är helförvirrad när det gäller foderstater, den enna säger nått och den andra något helt annat..:confused:
Jag hjälper till och sköter ett russ på 17 år som jag vill ha förslag på foderstat..
Han rids ca 2-4 ggr veckan. Bara promenadridning. Ganska kraftig och väger runt 300 kg och är 122 hög.
Han har ganska rund mage men inte så mkt underhudsfett vid revbenen längre upp. Behöver han mer korn då och mindre hö? eller???????:o

Heltacksam för svar!

Jag personligen försöker att bygga min foderstat på så mycket hö som det går. Om det sedan fattas energi eller protein ger jag tillskott. Jag tycker inte att du ska dra ner på höet om du vill att ponnyn ska bli smalare. Hästen är en gräsätare.
Om du har analys på höet kan du ta hjälp av någon kunnig som kan räkna på ponnyns foderstat, så du är säker på att alla behov är täckta.
PM:a om du vill ha hjälp.
Lycka till.
W

Min russhingst som tränar och tävlar i hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, trav och monté samt är avelshingst och betäcker under sommarhalvåret får

2 dl speedy bit ( sockerfri betfor)
5 dl Havens Basis
5 dl Power Plus Mix
1/2 tsk Thiamin
vetegroddolja
mineraler+ vitaminer
samt 1 dl linfröolja kvällen innan han ska tävla.. ( Blir piggare då)
samt får han 6 kg hö om dagen.

Han håller hullet jätte bra och är pigg och glad.
Han går 5 dgr i veckan och tävlas ungefär varannan vartredje helg.

Min ponny får väldigt enkel mat; hö, havrekross, betfor och mineraler x) Hon tränas ungefär 5-6 ggr i veckan, varierad ridning och hon mår super :)

hur vet man hur mycke man skall ge? min häst väger dryga 700 kg och rids 2 ggr i veckan. lättfödd. bra hö.

Rid oftare och ge obegränsat med grovfoder så kan du lägga till kraftfoder om du rider hårt, mycke och länge.

d ponny 5,5 år, just nu i vila men tränas annars ca 0,5-2,5 h 5-6 ggr/vecka. tränas i dressyr, hoppning och lite distans träning förutom vanlig klättring, skogsridning och kantring. det mesta av träningen sker i skogen men rider även högst 2 ggr/vecka i paddocken.

han får när betet är slut:
hö: 10 kg
hippo alfa:0,5 kg (kommer ökas med träningen efter vilan)
krafft miner grön: 80 g
biovimin: 10-15 ml
salt: ca 1/3 dl

arabvalack 2 år, ca 150 cm håller på att köras in.

hö: 10 kg
hippo alfa: 1,75 kg ( kommer ev. ökas)
krafft miner grön: 80 g
biovimin: 10-15 ml
salt: 1-2 msk

går just nu ute hela dygnet men ska börja komma in nästa helg den 1/12 och kommer då gå ut kl: 05,00 och komma in kl: 22-23,00.

Senast ändrad:

mina får korn och lusern + lite havre just nu,och linfröpellets några dagar i veckan.
och mina hästar är gammla och behöver komma upp i hull och hålla sig där och så får dom ensilage.
fullblodet som får mest mat får 10-12kg och ponnyn får 7kg.

mina får korn och lusern + lite havre just nu,och linfröpellets några dagar i veckan.
och mina hästar är gammla och behöver komma upp i hull och hålla sig där och så får dom ensilage.
fullblodet som får mest mat får 10-12kg och ponnyn får 7kg.
och dom rids ju lungt i skogen och dressyrtränas lite lätt då och då nåt hinder då o då.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 551
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka