Foderstat till arab

Sv: Foderstat till arab

minns inte i vilken samanhang du tagit det citatet så nu fattar jag noll. :p

det var iaf inte något sådant jag siktade till!! hästen har ju samma behov hela tiden menade jag. tror det var nån som skrev att hur mkt hö den skulle ha berodde på värdena eller nåt sånt.

men om en häst är lättfödd eller svårfödd har ju med hästen själv att göra, inte fodrets värden. var så jag menade. tror jag. :p

nja är inte så mkt för såna, har smyg presenterat honom lite här o där... :angel:

då kanske du ska fundera på varför det möglar, har luften hos dig så fuktig? alltså hur bra ventilation har du?

jag tar hem hö som räcker ca 1 månad åt gången... min bonde har som tips om höet möglar lätt att man lägger ut ett rejält lager med halm ovanpå så brukar det klara sig, du kan ju testa...

jag ska göra så nästa år då jag kommer ta hem hö för hela den säsongen då...

Höet möglar för att jag bor i skåne ,luftfuktigheten är inte högre inne än ute men det regnar hela hösten och vinter här....har provat att bygga in i halm och salta mm men inget rår på det fuktiga klimatet har jag dyrt fått erfara!!!!

FPL

men kan du inte hämta hö varteftersom? så gör jag iår... vädret i år är allt annat än gynsamt tyvärr...

men jag personligen skulle aldrig överväga att inte ge hästen nåt grovfoder, dels för att det är olagligt och dels för att hästen mår väldigt dåligt av det...

men det finns ju bönder i närheten av dig, och de lyckas ju på nåt sätt hålla höet så gott som mögelfritt iaf, åk till nån av dem och fråga efter tips!

nu kanske det iofs inte är så mkt mening med det... här har gräset börjat växa och snart kommer jag kunna släppa mina hästar på bete :crazy: men men.... livet blir aldrig som man tänkt sig!

salta känns inte som att det skulle funka då det drar till sig fukt = ännu mer mögel.. känns det som... men jag har ingen erfarenhet av det..

minns inte i vilken samanhang du tagit det citatet så nu fattar jag noll. :p

det var iaf inte något sådant jag siktade till!! hästen har ju samma behov hela tiden menade jag. tror det var nån som skrev att hur mkt hö den skulle ha berodde på värdena eller nåt sånt.

men om en häst är lättfödd eller svårfödd har ju med hästen själv att göra, inte fodrets värden. var så jag menade. tror jag. :p

nja är inte så mkt för såna, har smyg presenterat honom lite här o där... :angel:

Någon tidigare sida i denna tråden ;)

Men, du måst ju göra det, jag orkar inte läsa ALLA dina inlägg ju :p

men kan du inte hämta hö varteftersom? så gör jag iår... vädret i år är allt annat än gynsamt tyvärr...
Mögligt hö även hos leverantören....
men jag personligen skulle aldrig överväga att inte ge hästen nåt grovfoder, dels för att det är olagligt och dels för att hästen mår väldigt dåligt av det...
Mig veterligen är både halm och lucern grovfoder! Mina hästar har en väl uträknad foderstat.
Vad det gäller olagligheten i min fodring så verkar djurskyddsmyndigheten i min kommun inte hålla med dig! De är här och kontollerar vart annat år för att förlänga mitt tillstånd att bedriva verksamheten och det har alltid varit nöjda med foderkvalitet och rutiner, lagring mm.
men det finns ju bönder i närheten av dig, och de lyckas ju på nåt sätt hålla höet så gott som mögelfritt iaf, åk till nån av dem och fråga efter tips!

nu kanske det iofs inte är så mkt mening med det... här har gräset börjat växa och snart kommer jag kunna släppa mina hästar på bete :crazy: men men.... livet blir aldrig som man tänkt sig!

salta känns inte som att det skulle funka då det drar till sig fukt = ännu mer mögel.. känns det som... men jag har ingen erfarenhet av det..

Salt är ett beprövat tipps men när inte ens det hjälper så får man ge upp.
Slängde hö för ca 20 000 förra året-INTE KUL-kommer aldrig mer att hända.

hur gör alla andra runt dig? alla i skåne kan inte ha sina hästar utan hö!

varför möglar inte halmen då?

Vi köper vårat hö från en bonde i skåne. höet e jätte fint å de har aldrig möglat en bal hos honom å inte när vi hämtat hem heller (halland)

hur gör alla andra runt dig? alla i skåne kan inte ha sina hästar utan hö!

varför möglar inte halmen då?
Halm drar inte åt sig fukt och möglar lika lätt som hö. Det är därför man kan täcka hö med halm för att skydda det.

Halm är också grovfoder och om den är av bra hygienisk kvalitet och hästarna äter den, ser jag inget problem med en foderstat som består av lusernpellets och halm. Så länge alla behov uppfylls.

Carina på Silver Arabians

jo fast om det möglar så himla mkt som hon beskriver så borde ju halmen oxå mögla

nu vet jag ju inte hur stort protein behov hennes hästar har, men mina skulle nog aldrig i världen klara sig på det som 3 kg lusern ger...

sen är ju frågan, fri tillgång? hur mkt äter den? äter den +10 kg så kanske det skulle funka... men hur många hästar tycker att halm är så gott? inte mina iaf...

eftersom huvuddelen av foderstaten består av halm så har jag då en fråga, analyserar man halm? har detta person gjort det? om inte så står jag fast vid att det inte är tillräckligt...

jo fast om det möglar så himla mkt som hon beskriver så borde ju halmen oxå mögla

nu vet jag ju inte hur stort protein behov hennes hästar har, men mina skulle nog aldrig i världen klara sig på det som 3 kg lusern ger...

sen är ju frågan, fri tillgång? hur mkt äter den? äter den +10 kg så kanske det skulle funka... men hur många hästar tycker att halm är så gott? inte mina iaf...

eftersom huvuddelen av foderstaten består av halm så har jag då en fråga, analyserar man halm? har detta person gjort det? om inte så står jag fast vid att det inte är tillräckligt...
Som sagt, halm är väldigt svårmöglat av fukt utifrån. Så det är ingen omöjlighet.

Lusernpellets kan ha en proteinhalt på ända upp till 150 g SMRP/kg. 3 kg av det täcker lätt 4 av mina 5 hästars proteinbehov.

Och mer än 10 kg halm + 3 kg lusern kan vara väldigt mycket att äta för en lättfödd arab. Mina står på fri tillgång på hö (utom en, som jag måste vakta på för att hon inte ska bli för fet) och ingen av dem äter mer än 9-10 kg totalt. Inte ens 2-årshingstarna.

Sedan skulle jag nog också analysera halmen, men mest för att få reda på mineralinnehållet.

Carina på Silver Arabians

Jo, vi är många som gör på detta vis här nere.

Halmen är analyserad och jag har testat deras konsumtion(ligger runt14-15 kg).

Jag använder Kvarnbyfoders lucer som har ett högt proteininnehåll och unghästen får nästan dubbelt så mkt.

FPL

Nu är min arab dock 157 cm men jag svarar ändå. Han är ganska lättfödd och äter 9 kg hö (med en kvot på 9,2) så det är ju väldigt kraftigt. Han får kraffts müsli, den nya som är havrefri en liter och en dl mineraler. Han är väldigt pigg och glad och utmärkt i hull.

oj vilken hög kvot.
vart har du köpt det fodret?

äh, glöm det. såg att tråden va gammal :rofl:

Mina har fri tillgång på hösilage, trycker nog i sig en 15 kg per dag. Det håller de sig runda och fina på. en 3-åring och en 16-åring som rids.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist