Foderstat till arab

Sv: Foderstat till arab

jäklar vad svårfödd han är i så fall, han får ju massor, eller är det dåliga värden på höet? om inte skulle jag nog ta träckprov och kolla så han inte har mask... han får betydligt mer mat än min andra svårfödda arab när jag tränade honom för 12 mil... bara en tanke...

dock tycker jag ändå att din foderstat ser vettig ut i mina ögon, han får rejält med grovfoder, det jag inte gillar är folk som ger sina hästar 6-7 kilo hö inget mer grofoder och sen massor kraftfoder av olika slag och undrar sen varför hästen är slö....

men du ger ju ändå rejält med grovfoder, så det iaf inte jag några invändningar emot, även om jag själv skulle välja att hellre ge mer grovfoder ändå, men det är ju bara personlig smak och tycke, ellerhur?

Har två stycken, maxade d-ponnies, som motioneras ca 5 gånger i veckan. De går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Äter uppskattningsvis ca 10 kg var/dag. Sen får de ½ kg var/dag av Pasture Mix.

ja, jag hade gärna velat att han åt mera, men det är det han äter när han har fritt, eller jag ger 10 kg var till han och ponnyn och de brukar lämna lite, tror det är mycket pga att det fortfarande finns endel gräs kvar i hagen, och att det har varit en så mild vinter.
ja, jag tror att det är dåliga hövärden ( har tyvärr ingen analys:o) det är därför som jag ger så mycket lusern. men sen så gick han ner endel i höstas när det gick en annan ponny i samma hage som åt ungefär dubbelt så fort och mycket hö som mina två och då fick inte han i sig hans del, så nu har han äntligen gått upp igen:D.

Senast ändrad:

Intressant fråga det där med om det har med stammen att göra...

Sto, 148 cm, (blandning, mestadels polsk, lite grövre), fint hull. :D

6 kg hö (8 Mj, 39 Smrp)
1 kg lusern
1 kg vetehalm
5-10 dl hippo harmoni (beroende på hur hårt hon går & väder).

Har aldrig sett en lättfödd arab, så ta du böckerna med en nypa salt och kika hur det ser ut IRL istället..

DET HAR JAG gjort.. min hästs halv syster arab e: Festiwal ox är jätte lätt född. det räcker att hon tittar på mat så sväller hon medans brodern (min) kan man proppa i hur mkt mat som hällst å han går inte upp 1 kilo.. bägge runt 155 cm

oj vad lite grovfoder, varför?

Menade du oss? Tycker inte 8 kg grovfoder är så lite på en så liten häst. :D Hon får ju i princip så mycket hon kan utan att komma upp för högt i energi, går dessutom i lösdriftsflock, så hö & halm är naturligtvis kompromissat för att passa båda hästarnas behov.

Men förklara gärna hur du tänkte & motivera hur och varför hon borde få mer, intressant... :p

Menade du oss? Tycker inte 8 kg grovfoder är så lite på en så liten häst. :D Hon får ju i princip så mycket hon kan utan att komma upp för högt i energi, går dessutom i lösdriftsflock, så hö & halm är naturligtvis kompromissat för att passa båda hästarnas behov.

Men förklara gärna hur du tänkte & motivera hur och varför hon borde få mer, intressant... :p

du skrev 6 kg, antar att det var felskrivning:idea:

men då har jag inget att invända:D

dock så ligger mina på dubbelt så mkt i både energi och protein som de ska ha... men de har fri tillgång på grovfoder... men det går bara åt 10-12 kg.. dock motioneras de nästan inget nu..

Är en mkt lättfödd arab i "mitt" stall, är överviktig, skulle behövas bantas minst 50-60 kg.:(

hon menar nog 8 inkl lusern och halm??

nu har jag fått hem mitt lilla djur och än så länge har han så gott som fri tillgång på hö, äter ca 8 kg.

han behöver muskla upp sig så tanken är att ge mkt lusern, ökar det gradvis för varje dag. tanken är att han ska få ca 2 kg. sen får han ca 0,5 kg eggersman vital senior müsli.
vet inte vad han fått tidigare men misstänker att det varit dåligt med protein eftersom han är så kantig över korset men rund och fin annars.

Min arab får 65MJ och 450smrp. Om jag inte kommer ihåg helt fel nu. Hur som så behöver hon en hög proteinkvot för att hålla sig fin.

*KL*

Min arab är nog maxad d eller liten häst, har inte mätt honom.
Han är 2,5år och hingst. Han är varken inriden eller inkörd, så det är longering och miljöträning som gäller just nu.

Han får:
9 kg Hösilage (ts 78% per kg foder, 6,6 MJ, smb.råprotein 43,4g)
3 dl Betfor
1 dl Krafft Miner Grön
30 ml Krafft Multivitamin
Morötter

Rätt tänkt centaur, :bow: iom att lusern & halm oxå räknas som grovfoder... alltså 8 kg totalt. :D

Men men... åter till det intressanta, fler tankar kring ärftlighet, stam & matbehov, någon?

Vet ju att det varierar från häst till häst, men uppskattningsvis;

hur mkt äter en arab (d-ponny) som rids väldigt lätt?

ni som har araber i den stl, vad får dom för foder?

Min ena Arab maxad D-ponny rids för tillfället lätt och är väldigt lättfödd.

Han får i dagsläget 3kg Lusernpellets och obegränsat med Vetehalm.
Samt en näve Staypower musli.
FPL

För mig är det opraktiskt då jag bara får tag i hösilage med väldigt ojämn kvalitet och höet bara möglar vid förvaring.....

ok... det var inte 8 kilo hö? det jag syftar på är bara ättiden, och är de då bara 6 kilo hö så skuller jg inte tro att ättiden blir särskilt lång, jag skulle ge mer, men vi är alla olika...

För mig är det opraktiskt då jag bara får tag i hösilage med väldigt ojämn kvalitet och höet bara möglar vid förvaring.....

då kanske du ska fundera på varför det möglar, har luften hos dig så fuktig? alltså hur bra ventilation har du?

jag tar hem hö som räcker ca 1 månad åt gången... min bonde har som tips om höet möglar lätt att man lägger ut ett rejält lager med halm ovanpå så brukar det klara sig, du kan ju testa...

jag ska göra så nästa år då jag kommer ta hem hö för hela den säsongen då...

lättfödd tycker jag inte har med hövärden att göra, hästen har ju samma behova oavsett om den får det från hö eller kraft.

Det där stämmer inte alls. Redan vid 1 kg havre så behöver våra hästar MER energi för att hålla samma hull jämfört med om de fått energin från höet. Detta pga att kraftofdret, redan i så små mängder, stör balansen i tarmen såpass mkt att de har svårare att ta upp energin.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=846239

Btw så har du ju inte presenterat din "ökenråtta" i en egen tråd ännu, fy skäms på dig :p

ok... det var inte 8 kilo hö? det jag syftar på är bara ättiden, och är de då bara 6 kilo hö så skuller jg inte tro att ättiden blir särskilt lång, jag skulle ge mer, men vi är alla olika...

Absolut inget problem... bara man fodrar tillräckligt ofta, en fråga om tid & omöjlighet alltså... ättiden totalt 8 kg blir densamma oavsett grovfoder sort, lusernen äts upp något snabbare vilket kompenseras av halmen som äts upp något långsammare. Lite överkurs men ändå.

Men det är bra att du funderar & diskuterar, på så vis växer kunskapen... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar