Foderstat 06: or

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pellis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 386
P

Pellis

På fredag kommer min lilla bumpa hem och jag håller på att fundera på foderstater för fullt.

vad ger ni era 06: or ?

Varför väljer ni just det foder ni använder?

Tackar på förhand.

Sv: Foderstat 06: or

Hej!
Jag har en hingst som får just idag 2,5kg havre två gånger dag plus lucernstrå ca 1 kg om dagen.Sen får han mineraler och vitaminer.

Han gick ner i vikt när vi skilde dom ifrån varandra (mor&son).
Nu börjare det lika nåt.

Får han inget grovfoder? Och 2,5 kg havre/gång låter lite väl mycket. Om jag inte missminner mig brukar man räkna att hästen som max kan tillgodogöra sig 0,5kg/100kg kroppsvikt/utfodringstillfälle.

Jag tror att denna tråd egentligen hör hemma på foder.
Jag ger min 06:a (halvblod) fri tillgång på ett hösilage med högt proteininnehåll. Sen får hon ca 1 kg havre och 3 dl soja samt mineraler.
Jag hade tidigare Hippo Breed, men nu när jag även börjar fodra på de dräktiga märrarna så blir det så dyrt med färdigfoder. Soja och havre blir betydligt billigare.

Tycker det låter som vissa på den här tråden ger mkt kraft foder, viktigast är ju grovfodret. min -06 hade fått ett kilo kraft groov morgon och kväll och var väldigt fin i hullet innan jag fick hem honom, nu står han på fri tillgång hösilage av mkt bra kvalite, och får bara lite havre morgon och kväll. Har gett lite betfor och mineraler förut, men hästarna har så bra grovfoder och var nog lite överstillade, så nu får han bara havret och kraft magtarm ( han har ju bytt foderstat så han får sånt för att magen ska hålla sig i shack :) ger också linfrö olja, (blev osäker, visst heter det så :confused:

Dom har saltsten med mineraler och jag är lite rädd att ge för mkt så nu har jag även tagit bort betforen och mineralerna

Båda mina hästar är jätte fina i hull och glansiga i vinter pälsen.
Är som sagt väldigt rädd för att överfodra mina unghästar, hellre att dom är lite kantiga när dom växer (självklart utan att vara magra) än att ge dom för mycket kraftfoder.

Märker jag att dom börjar lida brist av något så kan man ju alltid tillskotts fodra :bump:

Mina 06:or får fri tillgång på ensilage:
För hingstens del blir det cirka 8 kg/dygn och stoet som är lite mindre lyckas nog peta i sig 7 kg/dygn.
Till detta får hingsten:
1,5 kg havre
0,5 kg Optigro
2 kg lucern
100 gram balansmineral
Stoet får:
1 kg havre
0,7 kg Optigro
1,5 kg lucern
100 gram balansmineral.

Vilken typ av kraftfoder och hur mycket varierar del beronde på värdena på grovfodret och från individ till individ. Förra året så fick 05:orna istället havre och Stud Balancer för det passade det årets grovfoder.

Fri tillgång på grovfoder (gäller alla mina hästar), kraft, vetekli, betfor, kalk, vitaminer & mineraler.

*KL*

Våra -06 or petar nog också i sig ca 7 kg hö per dygn. Lite svårt att veta eftersom dom får den största givan ute i hagen där även den enes mamma och en "lektant" äter. Utöver det får de 0,8kg Hippo Breed Groov och salt/dag. Båda är fina i hullet och pälsen är blank. Vi väntar inag föl detta året så det är bara åringarna som äter "dyrt" foder just nu, de andra går på kornkross och betfor. Är också rädd för att överutfodra med kraftfodret särskilt eftersom vårt halvblodssto grovnat till rejält och även växer på höjden nu de senaste 2 månaderna...hon har ju även tillgång till mjölk på dagarna, mammans juver syns knappt men visst får hon sig en slurk då och då!- vill inte det ska går för fort!

/Kristin

Tackar!
Nu har jag lite att gå på.
Havre och Krafft Musli tänkte jag fodra med.
Gillar när jag ser vad som är i fodret.
Sen fri tillgång på ett bra hö givetvis.
Såg att några småttingar låg på ca 7 kilo om dagen (hö)
är det ett snitt som jag kan räkna på måntro?

Mitt 8 månaders stoföl får 1 kg krafft groov 125 och 1,5 kg havre. Hö äter hon tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja ca 5-6 kg. Men nu snart kommer de få ri tillgång på silage så det blir nog bättre. Hon är dock ändå blank och i skapligt hull.

Jag vet att det är mycket.Han fick grov 125 förr .Men han gick inte upp utav det.Han har gått på 5kg havre i ca 3 veckor och vi har börjat sänk mängden.

Han har fri tillgång på hösilage dygnet runt.

Hur tar hans mamma separationen?
Stora C och lilla C skildes förra helgen , gick inte tidigare p g a platsbrist, och lillen tar det med ro medans hans mor bara är lugn när hon ser att han är på plats i sin box.

Lilla C får 6-7 kilo hösilage med mycket högt proteinvärde, har prövat att ge honom mer men det äter han inte upp, 0,5 kilo havre och 0,5 liter betfor.

Jag har svårt att förstår HUR ni får i era fjolårsungar tillräckligt med protein på de foderstater de flesta av er har angett!
Jag har aldrig, trots hö med HÖGA proteinvärden, lyckats klara mig utan att ge proteinkoncentrerade kraftfoder till mina fjolårsungar.

Jag har två shettisar förra -06, de får ca 0,8 kg krafft groov 125, 100 g soja och fri tillgång till bra hösilage.

Pellis: jag har aldrig lyckats få någon fjolårsunge (hbl) att äta mer än 5-6 kg hö...

Ger min -06 ca 1kg-11/2 krafft groov, ohc fri tillgång på hö ohc silage som har bra protein ohc energivärden samt lite olja ohc mineraler, hon är mkt rund ohc fin. Har pratat med kraffts foderrådgivare som tyckte att det var ok med krafftfoder givan så länge hon ser fin ut.

Tack för infon.
Jag behöver ju dels räkna på foderstaten och även på hur mycket hö som beräknas gå åt fram till betet.
Vad svårt det blir att fodra småtroll...jag har alltid haft häst som behövt bantats.

Min lillis 9 mån. får för tillfället
7 kg hösilage med kvoten 6,5
2 kg Mustang Breed
0,3 kg betfor
2 mått fosforbalans

Han är mycket rund och fin på detta dock har jag i det sista tyckt att han kanske inte är så torr och ren i benen som han borde vara. Han är absolut inte tjock i benen, senorna syns tydligt men han känns kanske aningens svampig på insidorna precis under framknäna samt bak under hasen.

Vad hade ni gjort, strypt kraftfodret? Höanalysen jag gjorde visade på höga kalkvärden, därav fosforen, men kan det ha slagit snett när jag tog provet tro? Vågar man testa eller skall man gå efter provsvaren?

Jag ger mina -06 fri tillgång på hösilage och sen får dom bara 0,5kg kraft grov +0,5 dl soya om dagen.

Hej!
Jag brukar börja med att tänka hur mkt grovfoder kan hästen få i sig. Det är lätt att överskatta. Jag brukar räkna på 4 max 5 kg TS. Ett blött ensilage brukar de kunna få i sig mer av. Grovfodret ska ha bra proteinvärde. I år ligger mitt på ca 90. Sen plussar jag på med kraftfoder. Havre är ju inte egentligen ett proteinfodermedel så att bara öka det ger ett väldigt energiöverskott och mkt fosfor. Jag ger mina hästar Krafft Grön Plus och havre. Dessutom betfor. Det är lätt att glömma hur mkt protein en nyavvand fölunge behöver. Tyvärr är det många som underutfodrar sina ettåringar. Dagens halvblod är avlade för att växa fort. Jag tror dessutom att det är bra med flera proteinkällor. Detta för att inte få brist på någon aminosyra. Naturligtvis måste också kalk/fosfor kvoten ligga rätt.

Svårt att balansera det där med att få i dem mycket protein samtidigt som de inte bör växa för fort. Tänker på lösa benbitar tex. Eller är det bara gammalt nys?

Det är som sagt första ggn för mig med en sådan liten bumpa..

OM jag fattat saken rätt så är det energiöverskott som gör att de växer fort.
Jag resonerar som så, att så länge de är i normalhull och runda över rygg och rumpa så är allt bra. Ger man dem för lite så har de ju inga byggstenar att bygga upp en stark, frisk och hållbar kropp av. Sen behöver de ju inte vara feta, lagom är bäst. Men jag har hittills aldrig haft någon unghäst av större ras som hållit mer än normalhull... Vet inte hur man ska bära sig åt för det...

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 423
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Roheryn
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 017
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka