Foderstat 06: or

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pellis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 386
Sv: Foderstat 06: or

Måste bara berätta om mina tre åringar. De är födda inom en period på tio dagar, är lika höga och har alltid gått tillsammans. En håller sig alltid lagom i hull, en har lätt för att bli lite för rund och en behöver ganska mycket extra foder... Ett tydligt bevis på att det inte alltid funkar att räkna ut foderstat på pappret och sedan hålla fast vid den! Den som har en tendens att bli lite tunn har också växt lite ojämnt medan de andra har sett jättefina ut hela tiden. Mycket intressant att följa och jämföra deras utveckling! De har fri tillgång på torrt hösilage och får Hippo, havre, betfor, sojamjöl, en liten skvätt olja och mineraler. Brukar ge extra vitaminer under en period på våren också. Är egentligen motståndare till att ha många pytsar och bunkar i foderkammaren men i år blev det så i alla fall.

Ja men har ditt hö verkligen tillreäckligt med selen? Eller bor du inte i Sverige?
För här har så selenfattig jord att jag aldrig hittat något svenskt grovfoder som innehåller till räckligt med selen.
Inte heller har jag haft något grovfoder som haft lycinhalten täckt,

Blir väldigt nyfiken på var ditt superhö kommer ifrån för inte ens min lucern klarar det utan havre (för lycinet) och selen.

Eftersom jag har en höanalys så gör jag även en beräkning med foderprogramet på hippocampus inte för att jag behöver redovisa de för er men eftersom waldorf lagt sig i så....kan meddela att mina hästar får ALLT som dom behöver!!!

kanske ni andra skulle prova på också...snackade igår med min försäkringsman vet ni vad agria har betalt ut i försäkringskostnader denna vinter/dag??????nä de kan ni inte men summorna är gigantiska...600000kr per dag...:eek:

detta till största delen pga fång och kolik vilket i sig givetvis kommer pga överutfodring...tänk på de!!

cat

Eftersom jag har en höanalys så gör jag även en beräkning med foderprogramet på hippocampus inte för att jag behöver redovisa de för er men eftersom waldorf lagt sig i så....kan meddela att mina hästar får ALLT som dom behöver!!!

kanske ni andra skulle prova på också...snackade igår med min försäkringsman vet ni vad agria har betalt ut i försäkringskostnader denna vinter/dag??????nä de kan ni inte men summorna är gigantiska...600000kr per dag...:eek:

detta till största delen pga fång och kolik vilket i sig givetvis kommer pga överutfodring...tänk på de!!

cat

Ja men det tvivlar jag inte en sekund på att dina hästar får mat.
Är bara lite nyfiken på dina värden i och med att vi bor på samma breddgrad.

Li

Enligt hippocampus foderstatprogram är seleninnehållet i grovfoder så försumbart lite att det inte ens finns en ruta att fylla i. I min grovfoderanalys med mineralinnehåll finns inget selen uppgivet. Inte heller lysininnehållet.

Min åring (född i april) får:

Morgon: 1 kg Krafft Grund
Insläpp: 1,5 kg Krafft Groov 125
Kväll: 1 kg Krafft Grund

Utöver det får han fri tillgång på hösilage och extra kalk, vitaminer/mineraler.

Foderstaten är uträknad av mitt Krafftombud (med det analyserade hösilaget som grund).

cat

Jag har analys på mitt foder både på grovfoder och havren för att vara säker på vad det innehåller. Givetvis då också på de färdigfoder som jag använder. Jag har också provat mina värden på tre olika foderstatsprogram och ingenstans kommer jag upp i tillräckligt med selen utan att tillsätta det extra. När man kör de av programmen som är anpassade till föl och unghästar, vilket inte alla är, så har inte heller grovfodret klarat alla mineraler, proteiner och spårämnen som dom behöver utan tillsatser. Olika från varje år beroende på vilka värden som just det årets foder har.
Så det som vi har frågat dig om är ju hur du lyckas med att få ihop lycin och selen i tillräckligt stor mängd när du fodrar med korn och grovfoder. För inget av det innehåller några större mängder lycin eller selen.
Det är ju trots allt protein, aminosyrorna och mineralerna/spårämnena som är det viktiga i fodret till de växande fölen inte var det kommer ifrån.

Så det som vi har frågat dig om är ju hur du lyckas med att få ihop lycin och selen i tillräckligt stor mängd när du fodrar med korn och grovfoder. För inget av det innehåller några större mängder lycin eller selen.
Det är ju trots allt protein, aminosyrorna och mineralerna/spårämnena som är det viktiga i fodret till de växande fölen inte var det kommer ifrån.

Det kanske går att jämföra med att leva på potatis och klass 1 sallad. :confused:

li

Lysinet går iofs att täcka med ett bra grovfoder, fick lära mig av HelenaHandberg inne på foder hur man räknar ut det utifrån råproteinet i hösilaget. Med den uträkningen så täcker vårt ena hösilage (har två olika skördar) nästan deras hela lycinbehov redan vid 8 kg (blir ca 37,5gr och behovet är ca 40gr) däremot är det ju omöjligt med svenskt hö att täcka selen behovet utan tillskott.
Mina 06 får för övrigt
Den äldre nu nästan 10 mån och helt avvand
2kg Salsa X-tra Mix
8 kg hösilage (av vilket hon vissa dagar äter allt vissa dagar lämnar lite, därav att jag inte säkert vågar räkna med att hon äter mer än 6 kg) Hade jag vetat att hon alltid åt upp allt så hade jag dragit ner kraftfodret lite. Dock är hon perfekt i hull, musklad och fin utan att vara tjock.
Den yngre 7 mån som fortfarande inte är helt avvand får 1,5 kg Salsa X-tra Mix och hö ihop med mamma damsugare därför mkt svårt att veta hur mkt hon hinner få i sig innan damsugaren har städat dock får de ett jättelass och både mor och dotter är mkt fina i hullet utan att vara feta.
Så utifrån hullet att dömma så ligger de båda på rätt nivå, vilket även på den stora som man kan räkna säkrare på är ganska exakt de värden Hippocampus programmet menar på att hon skall få i sig.

Visst, Det är olika på olika fölisar och unghästar. Min -04 växte jämt hela tiden, han var dock lite tunn under en viss period då han växte mycket, men han var hela tiden pigg och glad och blank i pälsen.

Däremot min andra unghäst han var väldigt hög bak, och växte ojämt, men han var hela tiden varit rund och fin i glansig i pälsen.

Så jag tror nog inte det att det har att göra med utfodringen hur unghästarna växer om det inte är så att dom är överstillade alt svältfödda.

Men bara för att unghästarna får en bra balanserad kost betyder inte det att dom kommer att växa jämt hela vägen.

Jag vet att det kan gå att täcka lycinbehovet med riktigt bra grovfoder. Men hittills så har jag aldrig lyckats med det. Hittar helt enkelt inte tillräckligt bra foder här i trakterna. Lite av det som gjorde mig så nyfiken på elkans grovfoder och om vederbörande verkligen bor i Sverige efter som även selenbehovet skulle komma därifrån. Om detta stämmer tycks ju elkan bo på det för hästar allra bästa stället i Sverige och jag är född nyfiken.

Senast ändrad:

Jag har 3 hingstföl,
2 ridponny och ett halvblod, alla födda i början av juni 06,
fritt hö i hagen i en hörack, omöjligt att veta hur mkt var och en äter under dagen,
ridponnyfölisar får 2 kg Kraft groov
halvblodsfölis får 3 kg Kraft groov men kommer att öka något då han inte är tillräckligt rund enl min åsikt,
(hälften morgon-kväll, men halvblodsfölis kommer att få 1 kg till sent på kvällen kl 22.00)
samt alla äter ca 3 kg hö under natten.
Jag tror på mkt bra mat och mkt utevistelse, det ger starka hållbara hästar, sen kan man räkna foderstar tills man blir blå, men har man inte känslan för fodring av unghästar så hjälper inga fina formler.:banana: :banana: :banana:

Jag vet att det kan gå att täcka lycinbehovet med riktigt bra grovfoder. Men hittills så har jag aldrig lyckats med det. Hittar helt enkelt inte tillräckligt bra foder här i trakterna. Lite av det som gjorde mig så nyfiken på elkans grovfoder och om vederbörande verkligen bor i Sverige efter som även selenbehovet skulle komma därifrån. Om detta stämmer tycks ju elkan bo på det för hästar allra bästa stället i Sverige och jag är född nyfiken.

Och jag får tydligen inte tag på annat, nu kom analyssvaret på det hösilage jag nu köpte in med förhoppningen att mina tävlingshästar äntligen skulle kunna få äta ordentligt med hö utan att se ut som vandrande köttbullar, men tji fick jag yttarligare en omgång proteinbomb dessutom med ännu högre kvot än det andra ca 10 jag blir tokig varför kan inte jag hitta lika halvdant hösilage som andra lyckas med.....

Du skulle haft mitt istället. Kvot på 5,9!!!! Jättekul till unghästarna. Är storkund hos Kvarnby på lucern.

Ni som är duktig på foder. Hur verkar detta hösilaget?

Torrsubstans 60 %
> > >Smältbart råprotein 20 g/kg foder
> > >Energi, foder 6.0 MJ/kg foder
> > >Kalcium Ca 2.0 g/kg foder
> > >Fosfor P 1.0 g/kg foder
> > >Magnesium Mg 0.7 g/kg foder
> > >Kalium K 9.1 g/kg foder
> > >
> > >Råprotein 69 g/kg Torrsubstans
> > >Smältbart råprotein 33 g/kg Torrsubstans
> > >Energi 10.0 MJ/kg Torrsubstans
> > >Kalcium Ca 3.3 g/kg Torrsubstans
> > >Fosfor P 1.7 g/kg Torrsubstans
> > >Magnesium Mg 1.1 g/kg Torrsubstans
> > >Kalium K 15.2 g/kg Torrsubstans

Jag skulle vilja kalla det ett ganska dåligt grovfoder rent näringsmässigt, lågt protein samt låga mineralhalter. Mycket beror ju i och för sig till vilken typ av häst du skall använda det till.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 423
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Roheryn
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 017
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka