Amk

Trådstartare
Vad tror ni om den här foderringen?

Foderring.jpg

Den är tillverkad i gummi, och ska kunna sättas runt en rundbal. Vikt 17 kg. jag måste ha en oderhäck som jag kan flytta för hand mellan balarna, och tycker den här verkar bra.

Sv: Foderring

Det ser ut som att man måste ha den mindre modellen av rundbalar, i alla fall inte sådan som är 1,50 i diameter eller mer, annars tycker jag det ser bra ut. Vad har den för diameter och vad kostar den?

Deras största är 160 cm i diameter. Hur stor är en stor rundbal?

Jiiises, hittade ringen på nätet, och den var ju inte billig direkt...
1075:- för den mindre som är 135 cm i diameter.
2156:- för den större som är 160 cm i diameter.

Fan vad synd för det earkar vara en riktigt bra grej. Får nog sätta sambon i arbete, kan ju inte vara omöjligt att tillverka en egen...

Det beror ju på vad man jämför med. Jämfört med modell större foderhäck tycker jag att den är billig, men gör du en själv är det naturligtvis billigare. Frågan är ju hur hållbart det blir, och hur lång tid det tar att göra. Jag tycker den verkar jättebra- framförallt eftersom den är så lätt. Jag hittade den hos Profarma.

Någon som vet hur stor en rundbal är i diameter?

Jag har en sån! :bump:
Jättebra är den, går att lyfta för hand av en person, samtidigt som den inte är så lätt att den fladdrar iväg när den är tom.
Min man kom hem med den en dag, han känner tydligen tillverkaren, så vi fick vara försökskaniner, kan inte säga var en kommer ifrån eller vad de kostar.

Jag var och tittade på dessa förra hösten. Inget för mig alls. Helt klart för lätt. Om hästarna har ätit det mesta av balen kan den blåsa bort. Om det är mina unghästar kan de lätt sätt igång och leka med den. Vilket ju tar bort anledning till att man har den. Att spara på fodret så att det inte blåser bort eller att hästarna trampar i det.
Kan väl fungera om det inte blåser i hagen och man har lugna hästar, kanske.

Har du stora rundbalar i? Blev lite tveksam till storleken, annars tycker jag att de verkar toppen.

Kan inte säga exakt vad det är för storlek på storbalarna, de är väl rätt normala...
Det kan kärva lite ibland men om man är envis så går det!
När hästarna har ätit nästan slut så tar jag bort den, de får äta upp det sista utan ringen som jag ställer brevid med en ny bunt i.

Var precis den jag såg när jag startade min tråd om förvaring av hö!
Men på sidan jag kollade på så kostade den MINSTA 2000:-
Vart hittar man dem för halva priset?

Kanske svåra att ha löshö i om dom som någon skrev är väldigt lätta?

Den har jag också sett. Har dock bestämt mig för den i gummi nu, tack vare att den är så lätt. Förhoppningsvis kommer den inte att blåsa bort när den är fylld med mat, isåfall får vi ställe den mindre blåsigt. Jag återkommer med utvärdering senare i höst!

När jag mailade dom och fick en prislista häromdan så kostade den minsta 2000:- (1975:- eller nåt) :confused:

JAAA, jag ser ju nu att jag slarvat när jag skrev inlägget och tryckt på 0 istället för 9.... 1975:- ska det ju vara för den lilla ringen!! Klantigt av mig!! Ledsen.

Ni som fortfarande inte hittat den, inget länkande till hemsidor tillåtet så jag tipsar om att söka på just "foderring" på google. Första träffen som kommer upp har en webadress i slutet- gå in där så hittar ni hemsidan och inte bara info om foderringen.

Fan vad synd för det earkar vara en riktigt bra grej. Får nog sätta sambon i arbete, kan ju inte vara omöjligt att tillverka en egen...
Vi byggde en liknande. Tog armeringsnät i lagom höjd, satte ihop till en ring och klädde både ut och insidan med presenning, blev toppenbra och skitbillig.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 713
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka