Foderponny, problem med kostnader

Sv: Foderponny, problem med kostnader

Nu har jag hittat en tjej som vill ta hand om ponnyn 2-3 dagar i veckan och det känns verkligen jättebra.

Måste bara få min kompis att förstå att hon fortfarande måste betala sin del.. Ska prata med henne lite senare och hoppas på att hon förstår.

Har nu pratat med henne. Visade henne även det här forumet så att hon förstår hur jag tänker också..

Jag tror att hon var okej med att betala stallhyran - eftersom han måste ju bo någonstans. Men hon var inte okej med att betala hovslagare eftersom det är ju jag som sliter på hästens hovar. Eftersom jag nu också har hittat en tjej som kan ta hennes arbete 2-3 dagar i veckan, tycker hon att medryttaren ska betala halva hovslagaren eftersom denne också hjälper till att slita på hovarna.

Jag blir så till mig! Jag vet inte vad jag ska göra :crazy:
Jag har ingen på min sida här hemma (bor på internat), alla är emot mig. Jag vill ju inte bli osams med dem för en sådan sak :(

*kl*

Men det här låter ju inte riktigt rätt alls. 1: hon står på kontraktet
2: ni ska dela på hästen/dela kostnaderna, TROTS att eg är det bara på hennes ansvar
3: när hon blir sjuk och inte kan sköta sin del av skötseln förväntas DU betala mer, trots att det är så att du gör HENNES jobb också??

Om inte du nu älskar ponnyn väldigt mycket och kan tänka dig eget ansvar över den (dvs omförhandling av kontraktet med ägaren) hade jag nog backat tills jag kände att jag själv hade tid att ha en egen (foder)häst. Var medryttare ett tag eller något. För det är ju så att även om mina hästar eller jag är skadade så måste de ju ändå skos/verkas. Hovarna växer väl ändå, även om hästen står still, hästen måste bo, äta, tas hand om ändå.

Nej, jag hade nog dragit öronen åt mig om det redan blivit så mycket strul.

Jag skulle påpeka att hon borde betala halva hovslagarkostnaden för att hagen som hon valt sliter på hästens hovar, samt att hon var dum nog att skaffa en häst som behöver regelbunden hovvård för att hovarna växer... :angel:

Jag älskar verkligen ponnyn och jag vill så himla gärna att det ska fungera! Vill verkligen inte lämna honom tillbaka, men jag har inte tiden eller ekonomin att stå för honom ensam :crazy:.

Men seriöst? Inte kan man slumpa över en häst som man själv står för när det gäller kontraktet och sen anse att man inte ens ska betala sin del. Antingen så får ju du ta över hästen och då måste ni ju självklart skriva ett nytt kontrakt där hennes namn inte är med eller så säger du till henne att ta hand om "SIN" foderhäst. Den som står på kontraktet har ju trots allt ansvaret.
Dessutom så hade jag som ägare velat veta dessa problemen, hon kanske inte hör av sig för att hon är rädd att ni ska känna er "jagade".

Håller med dom flesta här... klart hon ska betala... Att ha en foder ponny är ju att prova på att ha egen häst samt lära sig vad ansvar är. Om ponnyn skulle bli skadad, och hon inte kan rida säger hon samma sak då??? Du är ju redan super snäll som tar hela "jobb" ansvaret.
Hur skulle det se ut om jag som har egen häst och blev skadad och inte kan rida, gick till vår stallägare, försäkringsbolag, hovslagare mfl och säger: Nääh tyvärr tänker inte jag betala för jag kan inte rida just nu för jag e skadad.... ???? Vägrar hon betala: Lämna tillbaka ponnyn BUMS!!! din kompis måste lära sig vad ANSVAR är....

Har nu pratat med henne. Visade henne även det här forumet så att hon förstår hur jag tänker också..

Jag tror att hon var okej med att betala stallhyran - eftersom han måste ju bo någonstans. Men hon var inte okej med att betala hovslagare eftersom det är ju jag som sliter på hästens hovar. Eftersom jag nu också har hittat en tjej som kan ta hennes arbete 2-3 dagar i veckan, tycker hon att medryttaren ska betala halva hovslagaren eftersom denne också hjälper till att slita på hovarna.

Jag blir så till mig! Jag vet inte vad jag ska göra :crazy:
Jag har ingen på min sida här hemma (bor på internat), alla är emot mig. Jag vill ju inte bli osams med dem för en sådan sak :(

Henne skulle jag inte vilja dela häst med :mad:

Om hon står på kontraktet har hon ansvar för hästens välbefinnande vare sig hon rider eller inte, och där ingår hovvård.
Så om jag inte rider och mina grannar lånar min häst så ska de betala hovis, knappast, det är ju min häst mitt ansvar. om de sen erbjuder sig för att de vill är en sak, men fortfarande mitt ansvar.

Har du/ni pratat med ponnyns ägare?
Hade det varit min ponny som det handlade om så hade jag viljat veta detta. Förmodligen hade jag även tagit hem min ponny.

Om den andra tjejen står på kontraktet så är det upp till henne att det sköts! Inte ditt ansvar! Har ni kontrakt emellan er? Det borde ni ha.

Vet ägaren om att ni är 2 (nu 3!) som delar på ponnyn?

Vad säger era föräldrar? Är hennes eller dina föräldrar inblandade?

Jag hade dragit öronen åt mig... Om ni tog hem ponnyn i påskas och det redan är problem så bådar det inte gott...

I övrigt säger jag som de andra, självklart ska hon betala. Annars ska kontraktet skrivas över på dig. Punkt slut.

*kl*

Jag vet att det har sagts förut men jag vill bara understryka det.
Om jag trillar av min häst och skadar mig så att jag inte kan rida på ett bra tag så innebär ju inte det att jag kan sluta betala för hans exictens!

Men ett kontrakt er emellan där ni skriver ner allt ni kommit överrens om skulle verkligen behövas.
Tyvärr är det så att alla människor kan bli osams så att hävda att "-nej det behövs inget kontrakt för vi är vänner," det är nonsens tycker jag.
Allt blir så mycket enklare om man blir osams och man har alla förutsättningar nedskrivna.

Säg t.ex att ni har hittat varsin tävling på olika ställen på precis samma dag, har ni då bestämt att när sådant händer så drar vi lott om vem som får åka så behöver det inte bli något gruff.

jag tkr att hon antingen ska betala, eller att HON ska hitta någon som kan ta över för henne, och betala.

Det är min kompis som står för kontraktet med hästen och ägaren.
Vi har bara sagt muntligt att vi ska dela på allt..

Vad står det i kontraktet om uppsägningstid för henne?
Om hon står för kontraktet är det hon som äger rättigheten att säga upp kontraktet med ägaren. Om det inte finns ngn uppsägningstid, och ägarne inte vill ta tillbaka hästen, så får hon vackert dela med dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: Bullen22
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 791
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 173
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 214
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?