Foderjäst i blöt över natten?

moli

Trådstartare
Jag blötlägger foderjästpulvret tillsamans med Krafft groov, och brukar servera det ganska direkt. Men funderar på att ge den givan vid morgonfodringen, då står den över natten i en hink som jag förbereder på kvällen. Funkar det, eller kan det bli "dåligt?" Det är ganska kallt i stallet.

Sv: Foderjäst i blöt över natten?

Så har jag gjort när jag vetat om att jag har bråttom dagen efter. Men jag har blandat det med KwikBeet. Det har klarat sig, och ätits med god aptit :)

undrar allmänt.

jag använder bakjäst, men vågar inte lägga det i ex. betfor.
Jag har fått för mig att "jästen dör" om jag dränker den:confused:
Mao att jag tar kål på de goda egenskaper jag vill åt i jästen?
Kan det stämma?

Det låter ju bra hörni! Då vågar jag också göra så. :-)

undrar allmänt.

jag använder bakjäst, men vågar inte lägga det i ex. betfor.
Jag har fått för mig att "jästen dör" om jag dränker den:confused:
Mao att jag tar kål på de goda egenskaper jag vill åt i jästen?
Kan det stämma?

Nej, "levande" jäst är temperatur känslig. Börjar jäsa vid 37 grader och dör om den blir för varm (vet inte grader), vätska löser bara upp jästen. På vintern kan man förmodligen blanda hej vilt i maten, men var försiktigare på sommaren - så det inte börjar jäsa i hinken.

Nej, "levande" jäst är temperatur känslig. Börjar jäsa vid 37 grader och dör om den blir för varm (vet inte grader), vätska löser bara upp jästen. På vintern kan man förmodligen blanda hej vilt i maten, men var försiktigare på sommaren - så det inte börjar jäsa i hinken.

Det jäser vid mycket lägre temperaturer än så, man kan ju tex kalljäsa en deg i kylskåpet. Jag hade inte blandat ut jäst med vätska annat än precis före utfodring.

Vad är det värsta som kan hända om det skulle jäsa då? Som människa blir man väl mest "fisig" om man äter jäst?

Jag antar det sket en jäsning så som i bröd, socker "äts" upp och det bildas bland annat koldioxid. Är det kalt typ nära nollan så händer väldigt lite men om det är närmre rumstemperatur eller varmare så skulle jag avstå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: Ace
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar