Foderhjälp för nybörjare

Sv: Foderhjälp för nybörjare

Tinker är lättfödd ras - Precis som min islandshäst och min häst har tyvärr blivit ganska mullig p.g.a för mycket kraftfoder! :smirk:

Nu har jag skippat kraftfoder totalt och ger endast hö, Krafft lusernhack, morötter och Krafft miner röd. Vårt hö har bra värden, men ändå behövs mer smältbart råprotein och det får han via lusernhacket och via Krafft miner röd får han alla vitaminer & mineraler han behöver.

Oftast räcker ett BRA hö/hösilage och mineraler för de flesta fritidshästar. Flera hästar i "mitt" stall som endast rids en timme någon dag i veckan står på kraftfoder som en OS-häst! I bland kan de stå i ett par veckor - På full foderranson och bara några timmar i hagen - Snacka om risk för korsförlamning!

Din foderhäst skulle nog också gladerligen klara sig på hö, 2-3 kg lusernhack och ett bra mineralfoder (Som krafft miner röd som innehåller allt hästen behöver i mineral & vitamin-väg)

Lycka till med hästen! //Linda

Fast har man bra hö med bra värden villket inkluderar mineralerna med så behöver man ju inte ge mineraltillskott. Många gånger är mineraler helt överflödigt.

Mineraler är ju viktigt för hela hästens kropp. Förr i tiden fick hästen mineraler naturligt via betet och jorden. Idag har jordarna blivit utarmade och försurade.

Mineraler är viktigt för hela hästens kropp. Skelettet består ju av mineraler. För att bibehålla stabiliteten i skelettet är det viktigt att tillföra mineraler hela tiden. Men det är inte bara skelettet som behöver mineraler. Muskler, senor och inre organ behöver också mineraler för att fungera. När dessa inte får tillräckligt med mineraler via fodret, tar det mineraler från skelettet vilket kan leda till skeletturkalkning. Om en häst får mineralbrist kan det ge olika försvagningar i kroppen såsom skeletturkalkning, hormonstörningar, arytmi (hjärtstörning), blodbrist, dålig muskelkapacitet, lätt för mjölksyrabildning, den musklar sig dåligt, sköra senor, problem med mag-tarmkanalen och dåliga hovar. //Linda

Analyserar man sitt grovfoder och finner att detta har bra med mineralvärde och detta stämmer med hästens behov så behöver man INTE ge extra mineraler. Varför i hela friden ska man göra det ???

Många hästägare ger extra tillskott utan att ens ha en tillstymmelse till vad höet samt kraftfodret har för mineralinnehåll. Folk måste sluta ge *bara för att*. Att hysta i våpra hästar mineraler utan att ens ha koll på om det behövs är inte speciellt bra, vare sig för hästen eller för miljön.

Tror du att grovfoder har noll i mineraler eller ?? Tror du även att bete har noll mineraler ? Skulle det råda allvarlig brist på mineraler på ett bete så skulle inte gräset växa.

Visar analyserna värden för alla mineraler som behövs? Isåfall är det ju guld. Alltid bra att ge det som behövs, varken mer eller mindre så man inte får obalans.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka