Foderhjälp för nybörjare

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag ska ha en Tinker på foder sep-maj.
Om jag rider honom 6 dar i veckan, ska jag alltid ge honom mindre mat den 7:e dagen då?
Eller är det bättre att rida varje dag?
Jag kommer inte rida så hårt, mkt ute i skogen och så,
ca 1 timma om dan.

Hur mkt hö/kraft bör han äta om han går ute mellan
9-15 på vintern?

Torv eller spån, vad är för och nackdelarna?

Bör man klippa honom på vintern, och isf hur bör man klippa då?

Tacksam för svar!

Sv: Foderhjälp för nybörjare

Vad kul att du ska ha en tinker! Hoppas ni får det trevligt!

Jag skulle tro att din häst klarar sig ganska bra på att äta hö, kraftfoder behövs mest till hårdpresterande hästar. Om höet däremot innehåller lite protein så kan du behöva komplettera med t ex lusern.

Hur mycket hö den behöver beror på hur lättfödd den är, vad den väger och hur mkt energi höet innehåller.
Exempel: lättfödd häst som väger 600kg, höet innehåller 8,5MJ/kg ts, då behöver den ca 9-10kg hö. Sen får man justera för hur hästen ser ut i hullet.

Om din häst får vila någon dag ibland behöver du inte dra ner på fodret om den inte får massa kraftfoder och tränas ganska hårt.

Torv eller spån är nog en smaksak. Jag föredrar halm. Spån blir ljust, torv suger upp bättre. Kan vara skillnad i pris.

Klippning beror på om hästen blir mycket svettig när du rider och om den ska ha täcke ute osv.

Lycka till!

Sara

Vad kul att du ska ha en tinker! Hoppas ni får det trevligt!

Jag skulle tro att din häst klarar sig ganska bra på att äta hö, kraftfoder behövs mest till hårdpresterande hästar. Om höet däremot innehåller lite protein så kan du behöva komplettera med t ex lusern.

Hur mycket hö den behöver beror på hur lättfödd den är, vad den väger och hur mkt energi höet innehåller.
Exempel: lättfödd häst som väger 600kg, höet innehåller 8,5MJ/kg ts, då behöver den ca 9-10kg hö. Sen får man justera för hur hästen ser ut i hullet.

Om din häst får vila någon dag ibland behöver du inte dra ner på fodret om den inte får massa kraftfoder och tränas ganska hårt.

Torv eller spån är nog en smaksak. Jag föredrar halm. Spån blir ljust, torv suger upp bättre. Kan vara skillnad i pris.

Klippning beror på om hästen blir mycket svettig när du rider och om den ska ha täcke ute osv.

Lycka till!

Sara

Tack för dina svar!
Hon som äger honom tycker att jag ska ge honom kraft när jag ridit.
Är det bättre att bara ge en gång om dan eller ska man dela upp det och ge lite vid varje mål mat? Hur mkt tycker du han ska få då?
Vad passar bäst, kraft eller havre?
Bör jag ge betfor?
Mineraler?

Om han inte ska ha täcke ute, ska jag låta bli att klippa honom då?

Om han inte ska ha täcke ute skulle jag undvika att klippa - det beror ju iofs också på hur frusen hästen är. men det är nog inte alla hästar som klarar sig klippta utan täcke på vintern.

Att ge massa fodermedel bara för att känns onödigt. Ta en analys på Höet du ska använda och utgå ifrån vad höet saknar, fallet hästen ur får du ge mer mat helt enkelt.

Så roligt med en Tinker (äger själv en :D)

Jag håller med dom andra, ta analys på höet och se vad du behöver komplettera med. Min Tinker är ytterst lättfödd och han äter numera bara hö, mineraler, lite betfor och loppfrö. Betfor och loppfrö får han mest för att han dragit på sig sandkolik tidigare så det är i förebyggande syfte han får detta dagligen.

Ska ha hösilage till hösten och har inte analysen på det än så jag kan inte berätta vad min herre kommer att sluta på i kilo/dag.

Jag klipper inte min herre.

Lycka till och njut av en underbar ras!!

Om han inte ska ha täcke ute skulle jag undvika att klippa - det beror ju iofs också på hur frusen hästen är. men det är nog inte alla hästar som klarar sig klippta utan täcke på vintern.

Att ge massa fodermedel bara för att känns onödigt. Ta en analys på Höet du ska använda och utgå ifrån vad höet saknar, fallet hästen ur får du ge mer mat helt enkelt.

Hon som äger honom tycker att jag ska ge honom kraft när jag ridit.
Är det bättre att bara ge en gång om dan eller ska man dela upp det och ge lite vid varje mål mat? Hur mkt tycker du han ska få då?
Vad passar bäst, kraft eller havre?
Bör jag ge betfor?
Mineraler?

Om du ska ha hästen på foder och den är vid gott hull idag skulle jag om jag var du följa ägarens rekommendationer.
Om jag lämnade ut min häst på foder så skulle jag inte vilja att fodervärden trixade för mycket med foderstaten om personen i fråga inte har koll på sådant (och eftersom du frågar sådana här frågor på ett forum så antar jag att du är lite ny på det).

VAD du ska ge kan du aldrig gissa dig till om du inte först analyserar ditt grovfoder. Utifrån din analys ser du vad du ska tillsätta, och om du överhuvudtaget behöver ge kraftfoder.

Man kan ge kraftfoder vid ett och samma mål om man ändå ger en liten giva. Hobbyryttaren brukar vanligtvis aldrig ge några mängder heller. Tror maxgivan är 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Ninne77: Om du använder svara knappen på det inlägg du svarar på så slipper man förvirring. Händer att vissa blir arga och stötta då inlägg ibland "riktas" till fel person för att man använder fel svarsknapp. Bara ett litet tips på vägen. ;)

(Ja, det var mitt inlägg du svarade på, men jag gissar på att du riktade ditt svar till trådskaparen)

Om du ska ha hästen på foder och den är vid gott hull idag skulle jag om jag var du följa ägarens rekommendationer.
Om jag lämnade ut min häst på foder så skulle jag inte vilja att fodervärden trixade för mycket med foderstaten om personen i fråga inte har koll på sådant (och eftersom du frågar sådana här frågor på ett forum så antar jag att du är lite ny på det).

Men ägaren har inga rekommendationer, han går ute året runt under sommarhalvåret så hon vet inte hur många kilo hö det motsvarar och så.. Hon har bara sagt att jag kan ge kraft när jag ridit.

VAD du ska ge kan du aldrig gissa dig till om du inte först analyserar ditt grovfoder. Utifrån din analys ser du vad du ska tillsätta, och om du överhuvudtaget behöver ge kraftfoder.

Man kan ge kraftfoder vid ett och samma mål om man ändå ger en liten giva. Hobbyryttaren brukar vanligtvis aldrig ge några mängder heller. Tror maxgivan är 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Hmm.
Det enda som är jobbigt är att man köper in all mat samtidigt, så när vi köper in höet måste jag veta vad och hur mycket kraft han ska äta :/

Vad roligt!!!

Rida 6 dagar och vila en dag låter jättebra..du behöver INTE ge mindre kraftfoder den dan du inte rider. däremot om han vilar flra dagar i sträck kan man minska ngt..

Hur mkt mat du ska ge beror helt och hållet på hur stor hästen är? Hull? och hur hårt den arbetar ..har du inte möjlighet att göra en analys så kan ge på ett ungefär vad den kan tänkas behöva och så får man efterhand justera ev ändringar i foderstaten..
Du fördelar upp så många ggr per dag som möjligt en häst ska äta ofta då den har liten magsäck. helst 4-5 ggr dag...och minst 3ggr dag... Hö/hösilage ska utgöra grunden på foderstaten...men ibland behöver man tillsätta kraftfoder, precis som ägaren säger är det bra att ge kraftfoder efter ridningen då hästen tar upp det bättre.
Men dela gärna upp kraftfodret med...
Hur kommer du ha hästen uppstallad?

Glömde..jag tycker både spån och torv är bra strö medel , däremot är det lättare att göra bädd med torv tycker jag och det sparar man ju in lite på vintertid då det går åt mindre torv..

Och nej tror inte du behövr ha täcke på honom, och inte klippa heller..han verkar ju dessutom vara en häst som är van att gå ute..

Men hur såg foderstaten ut innan hästen gick på betet, det måste väl ändå ägaren veta??? :confused:

Varföär måste du köpa in kraftfodret samtidigt som höet ?? Köp höet först, gör en analys, därefter köper du lämpligt tillskott.

Varföär måste du köpa in kraftfodret samtidigt som höet ?? Köp höet först, gör en analys, därefter köper du lämpligt tillskott.

Stallet köper in all mat gemensamt med alla privatryttare i början av sommarn.. Det blir mkt dyrare och svårare att frakta om man köper själv efter :/

Han kommer typ gå ute i hage som har bete 9-18 på hösten och sen typ 9-15 på vintern. Sen står han i boxen.

Alltså han går inte på bete, det är så han har det och alltid har haft det. Han har alltid gått ute dygnet runt. 2 år tidigare har han varit uthyren under vinterhalvåret, men det har varit hos olika människor, vet inte hur mkt han har jobbat/käkat där.

Huruvida man ska ge mindre kraftfoder när hästen vilar eller inte beror på ett par olika saker; vilken typ av kraftfoder du ger och hur mycket du ger.
Havre har jag hört att man ska skära ner på den/de dagar hästen inte tränas, annars mår musklerna inte bra av att inte få göra av med energin. Krafft Groov tror jag inte är någon fara att ge samma varje dag (eftersom det inte ger överdrivet mycket energi) likaså korn, gissar på att müsliblandningarna inte heller innehåller mycket snabb energi.

Jag skulle satsat på att ge ganska mycket hö (åtminstone 10kg beroende på hästens storlek och höets värden) och lite kompletterande kraftfoder men inte högenergifoder.

Huruvida man ska ge mindre kraftfoder när hästen vilar eller inte beror på ett par olika saker; vilken typ av kraftfoder du ger och hur mycket du ger.
Havre har jag hört att man ska skära ner på den/de dagar hästen inte tränas, annars mår musklerna inte bra av att inte få göra av med energin. Krafft Groov tror jag inte är någon fara att ge samma varje dag (eftersom det inte ger överdrivet mycket energi) likaså korn, gissar på att müsliblandningarna inte heller innehåller mycket snabb energi.

Jag skulle satsat på att ge ganska mycket hö (åtminstone 10kg beroende på hästens storlek och höets värden) och lite kompletterande kraftfoder men inte högenergifoder.

Vad är högenergifoder?
Havre?
Bör jag ge betfor?
Hur länge måste man lägga betfor i blöt om det bara ska vara till en häst? Ska man ha varmt vatten då?

Vad är högenergifoder?
Havre?
Bör jag ge betfor?
Hur länge måste man lägga betfor i blöt om det bara ska vara till en häst? Ska man ha varmt vatten då?

Högenergi foder såsom tex havre..
Vissa hästar blir ju väldigt pigga av havre, andra behöve det för att bli mer trimmade..men tycker du ska satsa på ett färdigfoder som krafft groov..för det är jättesvårt att säga vilka foderkombinationer du bör ha utan en analys på höet. Så mitt tips blir att du ger krafft groov märker du att sedan att hästen inte fungerar bra på det så kan man byta kraftfoder då, men som jag uppfattat krafft groov är det ett foder som passar många hästar utifrån vad jag hört...
Lycka till

Har inte läst hela tråden, men du borde inte ge hästen så mkt havre om den är pigg, för då får han mer energi. Spån föredrar jag eftersom det är lättare att mocka i, och om du har torv och bädd, kmr det ta ett tag att får bort den. :D:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 149
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka