Foderhäst

DaAmanda

Trådstartare
Hej jag funderar på att skaffa foderhäst i rasen islandshäst och jag har några funderingar och frågor över hur ni tar hand och sköter om eran islandshäst. :)

1
: Hur mycket kan det kosta i månaden att ha en foderhäst? Mat osv.
2: om man använder halm underlag i boxen, hur ofta ska man byta alltihopa eller räcker det att bara byta det "smutsiga" och fylla på.?
3:Hur mycket kostar skoning av häst?
4: hur ofta rider ni eran häst.
5: "duscha" hästen hur ofta gör ni det?
6: hur mycket foder ger ni er häst och vad?
7: tar ni in hästen om nätterna, kan den stå ute. och hur länge kan den stå i sin box ?

Jag har ingen islandshäst men kan berätta lite hur jag gör med min häst :)

1. Denna frågan kan jag inte riktigt svara på då vi kör eget hö. Kraftfoder för min häst kostar ungefär 300 kronor i månaden.
2. Vi använder spån numera, men när vi använde halm så hade vi bädd vilket innebär att urinen ligger kvar. Så man mockar ur bajset och sedan fyller man på med lite fräsch halm när det behövs. Så har vi det hela vintern och sedan tar vi ur allt på våren. Då skrubbas även boxgolven. På sommaren har vi en box iordninggjord men den används inte om den inte behövs.
3. Det beror lite på om hästen behöver skor eller inte. För mig kostar det ungefär runt 800 kronor var 8:e vecka. Då har min häst skor runtom.
4. Jag rider min häst ungefär 6 dagar per vecka. Vissa pass lugnare och andra lite hårdare. Det viktiga är variation. Om man har ridit hoppning ena dagen så kan det tex vara bra med ett lösgörande pass och sedan en uteritt dagen efter det.
5. Det gör jag inte alls ofta. På vintern gör jag det inte alls. På sommaren gör jag det kanske 2 gånger med schampo. Men om det är en väldigt varm dag så sköljer jag av hela hästen med enbart vatten.
6. Min häst har haft fång och därför får han inte gå på ordentligt bete. Han går alltså i en hage med väldigt lite gräs men får fri tillgång till hösilage. Han får 1,5 kg kraft grov 90, B-vitamin och Mage och tarm-pulver. Man får ge hästen det som behövs. Jag tycker inte att man ska ge något bara för att ge det. Allt man ger hästen ska ha en betydelse.
7. På vintern tar jag in hästarna ungefär vid 22 och tar ut vid 7:30. På sommaren, våren och hösten så går dom ute dygnet runt och tas bara in om det är väldigt dåligt väder. Jag tycker inte hästen ska stå i boxen längre än en natt men om det är något speciellt så klarar hästen att stå inne längre. Om man behöver ha hästen inne längre ä en natt så tycker jag att man ska gå ut med den på en lång promenad så att hon/han får sträcka på benen lite.

Hoppas du fick lite svar som kan vara användbara, men tänk på att alla hästar är olika och detta är sånt som passar min häst. Fråga ägaren hur hon/han brukar göra och försök att följa det som hästen är van vid :)

1: Hur mycket kan det kosta i månaden att ha en foderhäst? Mat osv.

450-500 kr för grovfoder (ca 7 månader om året).
Kraftfoder/mineraler 1-200 kr
Stallhyra helt beroende på var du bor (från ca 500 till 8-10.000)
Försäkring 200- 1000 i månaden
Hovslagare 200-1000 kr i månaden
veterinär 0 kr och uppåt

2
: om man använder halm underlag i boxen, hur ofta ska man byta alltihopa eller räcker det att bara byta det "smutsiga" och fylla på.?

Man byter efterhand och gör rent någon/några gånger om året

800-1600 kr

4:
hur ofta rider ni eran häst.
4-6 ggr/vecka

5:
"duscha" hästen hur ofta gör ni det?
På sommaren, när hästen är svettig, på vintern i undantagsfall.

6-7 kg torrt hösilage/hö lite kraftfoder

7:
tar ni in hästen om nätterna, kan den stå ute. och hur länge kan den stå i sin box ?

Rent tekniskt kan hästen stå i sin box dygnet runt, men hon vill vara ute om det är fint väder och talar tydligt om att hon vill ut. Hon är gärna inne om det regnar och är lerigt. Jag tar in hästen på nätterna efter behov, på vintern i samband med träning och på sommaren om vi ska iväg någonstans, men hon är oftast helst ute.

1: Hur mycket kan det kosta i månaden att ha en foderhäst? Mat osv.
Som att ha egen häst. Kan variera från några hundra till tiotusentals kronor.
2: om man använder halm underlag i boxen, hur ofta ska man byta alltihopa eller räcker det att bara byta det "smutsiga" och fylla på?
Jag har spån i ligghallen och fyller på under vintern och tar sedan ut allt på våren, på sommaren sover de ändå ute och det börjar bara lukta. Det beror mycket på om du har kall- eller varmstall.
För mig knappt 800 för helskoning, plus skor och milersättning. Men det varierar mycket!
Det varierar i perioder, men vanligtvis 4-5 gånger i veckan (har en till häst).
Eftersom han har eksem brukar jag tvätta ett par gånger under sommaren, med ett återfettande schampo.
ca 6-7 kg hö.
7: tar ni in hästen om nätterna, kan den stå ute. och hur länge kan den stå i sin box ?
Han går ute dygnet runt och är väldigt nöjd med det. Han skulle inte trivas så bra med att tillbringa halva dygnet i en box.

Fundera på hur du ska hästen. Stallhyra är den kostnad som kan variera mest. Sen blir det dyrare om du ska träna, tävla och köpa utrustning också.
Lycka till! :)

Hej,
Jag har en islandshäst som bor i ett stall där grovfoder och strö ingår i stallhyran. Svar på dina frågor här:

1: För mig är "grundkostnaden" ca 3 000:- i månaden. Då räknar jag in "mat och husrum", skoning, vaccinationer och tandkoll samt försäkring.
2: I ligghallen ute har vi halm, och tar bara bort gödsel samt fyller på när det börjar bli fuktigt och äckligt. Mockas ur framåt våren... I boxarna har vi torv, där vi också bara tar bort gödsel, kalkar samt fyller på ny torv när det är blött. Vissa bäddar har legat i flera år...
3: För mig 1 350:- per gång, inklusive skor (ingen resa, då vi bor granne med hovslagaren).
4: 4-6 gånger i veckan.
5: Sommartid efter nästan varje träning, med enbart vatten, inget schampo. Tvättar med schampo eller såpa kanske 3-4 gånger under en eksemsäsong. Vintertid aldrig.
6: Vintertid 8-9 kg hösilage med 70% ts, ½ kg havre, ½ kg lusernpellets, ½ dl Krafft miner grön. Sommartid bete kompletterat med mineraler och kanske lite havre eller annat gott som "krubbskrammel" efter arbete.
7: Nej, numera går han på lösdrift året runt dygnet runt. Så lite tid som möjligt på box, är min uppfattning. Och utevistelse i flock!

Hej jag funderar på att skaffa foderhäst i rasen islandshäst och jag har några funderingar och frågor över hur ni tar hand och sköter om eran islandshäst. :)

1
: Hur mycket kan det kosta i månaden att ha en foderhäst? Mat osv.
2: om man använder halm underlag i boxen, hur ofta ska man byta alltihopa eller räcker det att bara byta det "smutsiga" och fylla på.?

1. Jag betalar 1450kr, det är då lösdrift, grovfoder, havre, betfor och mineraler. Spån köper jag till 1000kr för 14balar.
2. Beror på häst. Är det en "renlig" häst som bara bajsar i ena hörnet behövs det sällan bytas, men har man däremot en liten "gris" kan man behöva byta helt varje vecka ;)
3. Jag betalar ca 900kr för en skoning
4. Mina hästar går 4-5 dagar i veckan. Tävlingshästen alltid 5 dagar.
5. Duscha gör endast vid tävling eller om det finns någon speciell anledning: ex. häst som går med eksemtäcke, eller med någon hudåkomma.
6. 6kg hö, 2dl lusern. Vad DU bör ge beror på vad din grovfoder analys säger. Hö/hösilage innehåller olika beroende på vilken åker man tagit det från; vilka grässorter, vad det varit för väder osv.
7. Mina går ute dygnet runt. :) Om någon går in nån natt så tar jag in efter jag ridit och ut kl 8.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka