Foderhäst vs. egen häst

oxer

Trådstartare
Nu är det så att jag länge har drömt om egen häst men börjat tänka om och kanske skaffar foderhäst istället, till att börja med.
Dock är jag inte så hemma i hur just det här med fodervärd och foderhäst fungerar. Vad är det för kostnader som skiljer egen häst och foderhäst, är det egentligen några?

Berätta gärna om hur ni har det med era foderhästar!

Sv: Foderhäst vs. egen häst

det enda om skiljer är att en häst kostar en slant i inköp medans foderhästen är "gratis", utöver det är det precis samma kostnader.

Det är väldigt olika hur man gör med kostnaderna och foderhäst.

Men vanligast är nog att fodervärden står för alla kostnader men ägaren för försäkring och den kostnaden.

När jag var fodervärd sist stod jag för alla kostnader ink försäkringen, alltså precis samma kostnader som jag har för mina egna hästar nu.

Brukar vara att ägaren står för försäkringen.
Vetbesk brukar ägaren stå för när hästen kommer
Fodervärden när den ska hem till ägaren igen-

glöm inte att ha en bra kontrakt så inget blir fel, lätt hänt.

Sen finns det ju folk som vill ha en summa i månaden för att man lånar hästen med.

*kl*

Jag har gjort såhär med min fv: jag (ägare) står för livförsäkring, fv för veterinärvårdsförsäkring. Detta för att fv står för samtliga vet.kostnader, medan livvärdet tillfaller mig vid avlivning/död.
Jag står dock fortfarande på försäkringen - fv betalar till mitt konto (försäkringen betalas via autogiro).

Då det ligger i fv:s intresse att besiktiga hästen då den lånas ut (för att inte få stå för en massa skador/fel som redan finns), kan det vara brukligt att fv beställer och betalar besiktning när hästen lånas ut. Och ägaren när hästen kommer hem.
(Enligt min åsikt.)

"Min" fv står för samtliga kostnader för häst (utom livförsäkringen) och utrustning (t.ex. omstoppning av sadeln, olika reparationer/utbyte etc.).
Kostnaderna (förutom hästinköp) är alltså desamma. En foderhäst kan man ju dock återlämna (förutsatt att kontraktet är skrivet så, förstås), medan en egen måste säljas om man inte kan/vill ha den kvar.

Förutom kostnaden för hästen så brukar hästägaren stå för hästens försäkring om du har den på foder. Förutom det är det samma kostnader som för en egen häst.

När jag hade foderhäst så stod jag för alla kostnader utom hästens färsäkring som ägaren betalade. Stod alltså för stallplats, skoning, veterinärkostnader, foder och utrustning. (allt som hörde hästen till)

Men den absolut största skillnaden (som redan nämnts) är ju att man inte betalar någonting när hästen kommer om man är fodervärd till skillnad från häst på foder.

Jag har haft 2 foderhästar och ska nu skaffa egen. Det jag ser som största fördel är att jag slipper ha en jobbig (oftast) ägare som vill lägga sig i (vilket jag givetvis förstår). Man får göra precis som man själv vill, man får ha den utrustningen man vill och man får rida hur man vill. :)

Jag har haft tre olika foderhästar, och vi har gjort lite på olika sätt. Den ena har jag haft sen december -02, så det är ju ett tag sen. Vi står för ALLT på henne. Ägaren står givetvis som ägare i passet, det är även han som står på försäkringspapprena, men vi betalar summan för försäkringen till dem sen. Det är nog minst fyra år sen de ens frågade efter hästen, så hon är i princip min egen häst.

Den andra jag hade stod jag för alla kostnader utom försäkringen, som ägaren bekostade. Så är det även med den jag har nu. Ägaren står för försäkringen, jag betalar allting annat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 027
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka