Foderhäck/slowfeed lösning

iHenke

Trådstartare
En lösning som funkar bra till våra hästar. Hänger upp två nät på morgonen samt ger frukostfoder löst i krubban. Då har dom foder hela dagen !

Går snabbt och lätt att göra många delar med samma mått.

Även gjort en lösning till vattnet, två stycken murbruksbaljor i en liten ställning, bara att det kommer upp lite från backen och isoleras med halm och luft gör att det klarar sig bra.

Sv: Foderhäck/slowfeed lösning

Snyggt!
Om du köper några frigolitskivor och fodrar vattenlådan så blir den ännu bättre :)

Tackar ! Nu har vi haft en mild vinter så det har fungerat bra. Men ska bygga en variant med frigolit och kant runt om så vattenspegeln blir mindre.

Jättefint, precis så skulle jag också vilja att våra har. Jag har nyligen flyttat min häst där man har slowfeeding nät.

Självklart kan ni få instruktioner !

Jag byggde denna på ca 2 timmar från en bild i mitt huvud :)

Tanken var att få en naturlig låg ät ställning för hästen, en krubba att lägga frukost i och en stabil konstruktion med låg tyngdpunkt.

Jag använde tryckimpregnerat virke 34x145mm

Sen gjorde jag två olika ställningar den närmast bild har lite högre och breddare krubba.

Måtten på benen får ju räknas ut efter hur breda brädor man använder.

Men ett exempel; såga 4st på 1000mm som sågas 45¤ i hörnen. Spara hörnet som sågas bort.
Det är benen.

Såga 9st på 1400mm det är sidor på krubban och stag uppåt samt överliggare. Sen är det två stycken som är i botten på krubban som är avkortade virkets tjocklek.

Hörnen som sågades av benen används för att stärka hörnen i överkant.

Benen har jag inte skruvat ihop på mitten utan ca 5cm förskjutning åt ena hållet så att krubban blir större och smallare mellan benen för bra fördelning av tyngd.

Skruva fast två öglor i hörnen och sätt fast nätet med karbinhakar.

Så beroende på måtten av slowfeednät och vike får man räkna om längderna men är ju samma princip.

Om någon förstår denna beskrivning så är det jättebra :)
Annars fråga på !

Ska försöka göra en ritning.

Våra hästar är väldigt snälla mot den även fast dom drar mycket i nätet rör den sig inget alls. Men ändå lätt att flytta om det blir skitigt.

Vill man att den ska sitta bättre är det bara att slå ner två korta stolpar på kortsidorna och skruva fast. Rör sig inte en mm då.

Jättefina foderhäckar :up:, men är tryckat virke värst bra att använda till detta. Är ju virke som behandlats med "gifter"

Är NTR-AB ger inte ifrån sig mer koppar än vad som kommer i vattenledningarna. Då är det mer gifter i gammla staketstolpar som dom flesta har runt hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar