Foderfickor?

N

Nyfiken

Hej, jag är ny här på forumet, och har en fråga, jag letar häst och har tittat på många och provridit, men än så länge har det inte sagt "klick" mellan mig och någon kuse.
En av hästarna som jag ska titta på och provrida har foderfickor som ska rengöras flera gånger per år, vad är detta "matrester" ? kan bli inflamation? men hur kan jag själv göra rent detta?
Tacksam för svar:p

"Nyfiken"

Sv: Foderfickor?

Matrester ja som fastnar i fickor i tandköttet mellan hästens tänder, eller så är det mellan tand och tandkött, håller man inte efter det ruttnar resterna och det blir infektioner = ont.
Det är nog inte lätt eller snarare omöjligt att rengöra själv, det får en veterinär eller tandtekniker göra så det blir ordentligt. Hästent tänder ska ju ändå kollas en gång per år minst.

Fråga vad de menar med foderinpackningar. Kanske fastnar det lite mat mellan framtänderna och då kan du förmodligen ganska lätt få bort det själv. Om det däremot rör sig om felaktigheter vid kindtänderna - en vanlig orsak är att det saknas en tand eller att det är för stort avstånd mellan 2 tänder - då tror jag inte att du kan fixa det själv, iallafall inte utan munstege. Och det räcker inte heller, som någon föreslog, att göra rent en gång per år - en inflammation uppstår snabbt och kan orsaka tandlossning.

Jag skulle nog dra öronen åt mig i din sits. Om du är seriöst intresserad av hästen så se till att få prata med den veterinär som ställt diagnosen. Pm:a om du behöver hjälp att tolka!

Matrester ja som fastnar i fickor i tandköttet mellan hästens tänder, eller så är det mellan tand och tandkött, håller man inte efter det ruttnar resterna och det blir infektioner = ont.
Det är nog inte lätt eller snarare omöjligt att rengöra själv, det får en veterinär eller tandtekniker göra så det blir ordentligt. Hästent tänder ska ju ändå kollas en gång per år minst.

Nej det är inte omöjligt att rengöra själv.
Min numera fd stallkompis häst har en foderficka och dem rengör den själva regelbundet med hjälp av en vattenspruta som man kan köpa på Biltema, Coop, Jula mfl.
En sån där vattenspruta som rymmer 5-10 liter vatten och man pumpar upp tryck i så är det som en vattenslang och ca 50 cm långt stålmunstycke som är ca 1 tjockt. Men den hästen är otroligt snäll och dessutom van så det är inga som helst problem att ha den i munnen på henne.
Vår gemensamma veterinär tipsar även om den här lösningen till andra med liknande problem.
Men sen åker dem och kollar tänderna ca 2 ggr/år och då sköljer ju även veterinären rent.
Så om hästen tycker det är okej att du får greja i munnen på den utan lugnande eller så går det nog alldeles fin fint att lösa själv :)

Sen är de sprutorna även bra om man behöver skölja rent något sår även på utsidan av hästens kropp då den får precis rätt tryck för det :)

KL

Min häst har foderinpackningar och måste ca 4 ggr per år få matresterna bortrensade. På min häst går det inte att bara skölja eftersom maten kilar sig fast rejält mellan tänderna så vet måste rensa med verktyg och han måste sederas för han gillar inte att man pillar i hans mun.
Vi har nu hållt på i några år och föröskt rätta till tänderna så att de ska sitta på plats men det lyckas inte riktigt. Men i början var inpackningarna så stora och blev snabbt inflammerade så då rensade vi var 4:e vecka så det har blivit mycket mycket bättre.

Är du beredd på att få betala några tusenlappar extra varje år så behöver foderinpackningar inte betyda att det är ngt fel på hästen. Jag köpte en häst med det här problemet då den förre ägaren var taskig nog att inte berätta det, jag hade inte köpt om jag hade vetat för jag har egentligen ingen lust att lägga ut de extrapengarna, tycker häst är dyrt nog, men jag hade ju hunnit bli kär i honom när jag fick veta att han hade de här problemen och vad gör man inte för sin hjärtevän :love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 372
Senast: Googlarn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka