Foderbyte vs vistelse på klinik

the_connemara

Trådstartare
Jag kommer aldrig glömma när veterinären på djursjukhuset hemma svarade mammas förslag med att komma tillbaka och lämna hö till hästen (som åkt in akut pga en hovskada, inget med magen) med att "Nej det behövs inte, vi har så bra hö här!"

Jaha, OCH?! Det har väl förskjutsingen INGET med foderbytet att göra?!

Självklart kom hästen hem dålig i magen och mager som jag vet inte vad efter typ 2 veckor. Och han hade bara en skada i hoven (och fick ett jack i huvudet pga deras boxutformning men det är ju fortf inte magrelaterat). Han har inte haft problem med magen sedan dess (snart 5.5 år sedan) men så har han ju heller inte behövt byta allt foder rakt av på en eftermiddag.

Hade vetten svarat något i stil med "Tyvärr har vi inte möjlighet att ge hästens vanliga hö pga utrymmesskäl/arbetsbelastning/vadsomhelstannat" hade det inte varit en lika stor grej (även om jag tycker det ÄR en väldigt stor grej att introducera foder). Men den urbota korkade kommentaren kommer jag aldrig glömma.

Ovan är kapat ur ett av mina inlägg i Betfortråden om någon känner igen sig. Tilläggas bör att hästen blev såklart sämre igen i magen när han kom hem och fick byta foder igen.

Vad har ni för erfarenheter av att lämna hästen akut på klinik? Bryr de sig någonsin om det avbrupta foderbytet? Är det skillnad om hästen kommer in för någon "magåkomma" som kolik eller fång?

Tycker inte riktigt förfarandet i vårt fall stämde så bra överrens med allt snack om hästens känsliga och i många fall livsviktiga tarmflora, vikten av att introducera nytt foder, gräs eller byta grovfoder långsamt (grovfoder minst 2 veckor har jag hört) osv.

Sv: Foderbyte vs vistelse på klinik

Jag har aldrig haft problem med grovfoderbyte när det gäller hö.
Gräs som gräs, liksom. Timotej är ju oftast den dominerande grässorten i de flestas hö.

Har aldrig heller haft problem och har vid många tillfällen inte haft någon direkt möjlighet att introducera grovfoder långsamt.

Enda gången som jag haft en häst på klinik så åkte den in väldigt akut och började med att sövas och opereras för att sedan bo på kliniken i nästan 2 månader. Eftersom han stod på boxvila hela den tiden och var ganska illa däran så föll han självklart ur muskelmässigt och blev smal (fullblod som alltid haft problem med hullet) men han hade inte problem med magen en enda dag under vistelsen där eller när han kom hem och det han föll ur har snarare med skadan än vistelsen att göra. Fick deras hö och kraftfoder från dag ett (vilket visserligen inte var så stort ombyte fodermässigt eftersom han fick nästan samma fodermedel hemma).

Nu har jag inte haft häst på klinik, men jag har aldrig heller haft problem med abrupta grovfoderbyten.
När vi i vårt stall börjar luncha i hagen får varje häst även genast börja äta några kilo/dag av tre nya "hösorter", ingen har reagerat där heller.

Vad har ni för erfarenheter av att lämna hästen akut på klinik? Bryr de sig någonsin om det avbrupta foderbytet? Är det skillnad om hästen kommer in för någon "magåkomma" som kolik eller fång?

Jag har redan svarat dig i den andra tråden. Min häst, som nyligen fick åka in akut med kolik till Helsingborg, fick äta deras hö och det var inga problem. Jag hade ärligt talat inte en tanke på att ta med mig hö, eller att åka tillbaks dit (14 mil) med foder, trots att min häst är fd fånghäst (och det visste de även om). Jag ser inte heller riktigt möjligheten med att alla skulle ha med sig sitt eget hö? Känns som om det skulle bli rätt mycket extrajobb för personalen?

Jag tror också det är ganska omöjligt faktiskt.

Jag har dock aldrig hört att det bara ska vara att byta grovfoder rakt av som ni skriver om i tråden? Det diskuteras ju bla att nackdelen med att fodra med hösilage är att varje bal i princip bli ett litet foderbyte. Men jag har verkligen inga belägg för mitt uttalande, jag har bara aldrig hört motsatsen utan tvärtom har jag bara läst och hört IRL om att man ska introducera nytt grovfoder under minst 2 veckor :)

Min gammelman har tyvärr :( fått bo på Ultuna 3 gånger nu. Senast nu i månadsskiftet april/maj.
2 gg för kolik, 1 gång för infektion i munnen.
Inget prat om eget foder. Inget problem med foderbyte.

Har lämnat hästar på klinik 3 ggr, 3 olika kliniker, men det har handlat om 2-4 dagar eller nåt sånt. Den enda gången någon ens frågat vad hästen äter hemma är Strömsholm med en häst som kommit dit med fång. Varför de frågade vet jag inte, om det handlade om åkomman eller för att sätta ett foder så nära som möjligt vad den äter i normalfall.. Som sagt, ingen aning men de frågade och fyllde i en lapp.

Jag har inte märkt något vid foderbyte i samband med vistelse på klinik. Och då har jag varit tvungen att lämna tre olika hästar under åren och olika anledningar.

Inget heller när jag hämtade hem min nuvarande flb sto efter att jag köpte henne.

Enda gången som jag skulle fundera över att ta med mig eget foder e om jag har en häst som e extrem känslig i magen.

Vet inte hur det e på stordjurs sidan, men på smådjur finns möjligheten att ta med sig egen om man har ett känsligt djur.

KL

Jag har aldrig upplevt att det varit problem att byta till hö och brukar inte introducera det långsamt. Däremot byte till hösilage eller gräs görs under en övergångsperiod, och där har jag sett problem om bytet gått för snabbt.

Jag har dock aldrig hört att det bara ska vara att byta grovfoder rakt av som ni skriver om i tråden? Det diskuteras ju bla att nackdelen med att fodra med hösilage är att varje bal i princip bli ett litet foderbyte. Men jag har verkligen inga belägg för mitt uttalande, jag har bara aldrig hört motsatsen utan tvärtom har jag bara läst och hört IRL om att man ska introducera nytt grovfoder under minst 2 veckor :)
Idealet är att man byter successivt, men det är nog i princip bara på högpresterande tävlingshästar och hästar med extremt känsliga magar som man egentligen kan märka någon skillnad.

Jag har också svarat i den andra tråden om sand i betfor.
Vi var på Strömsholm, med häst som haft fång under sommaren, för operation och det var inga problem att ta med eget hö. Det var omvårdnaden i övrigt som brast.

Syrrans häst stod i hängmatta på Ultuna för knappa månaden sen och hon åkte dit med eget foder. Det var aldrig något snack om att hon inte skulle få ta dit hans eget foder. (Dessutom så vägrade han äta deras hö som dom nån gång lagt dit om han hunnit äta upp allt sitt eget innan syrran kunde komma med mer hö.)

När vi haft hästar på Slöinge i Halland så har de fått klinikens hö.

Har lämnat hästar på klinik 3 ggr, 3 olika kliniker, men det har handlat om 2-4 dagar eller nåt sånt. Den enda gången någon ens frågat vad hästen äter hemma är Strömsholm med en häst som kommit dit med fång. Varför de frågade vet jag inte, om det handlade om åkomman eller för att sätta ett foder så nära som möjligt vad den äter i normalfall.. Som sagt, ingen aning men de frågade och fyllde i en lapp.

Det har att göra med att sätta ett foder så nära som möjligt för att göra omställningen så mild som möjligt. Det ska göras med alla hästar som blir inskrivna.

Däremot är det nästan logistiskt omöjligt att alla hästar som kommer in har med sig eget foder, det sker bara i undantagsfall.

Liksom flera andra här har ingen av mina hästar någonsin reagerat på byte av hö...oavsett om jag bytt själv eller om hästen stått på klinik.

Vissa hästar är ju känsligare för foderbyten och då kan man säkert prata med veterinären och be att få komma med åtminstone en liten mängd grovfoder så att de första givorna blir blandade.

De gånger jag lämnat häst på Strömsholm har jag tagit med flera balar hö och lämnat kvar, inga problem med det. Däremot har hästen tappat typ 20 -50 kg av att vara där ändå, men det kan man ju tyvärr inte påverka eftersom det säkert beror på byte av miljö och stress.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 683
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar