Sv: Foder

Mina katter får friskies torrmat i en skål och konsums xtra torr mat i en annan. Vid lyx tillfällen (1 gång/ mån) får dom blötmat.
Dom mår bra.... en är 7år en är 4år och en 5 månader
Har haft fler katter som av olika anledningar försvunnit som skulle varit 8år och 5år, som dom också mådde utmärkt med denna mat.
Dom jagar mycket möss och fågel utöver "min mat".
Varför ska man betala 75:-/kg när det är nästan samma mat för 30:-:confused:

Varför har du valt just dessa foder, något särskillt innehållsmässigt eller näringsmässigt du gillar?^^
Skulle jag ge enbart torrfoder skulle jag välja Mjau, billigt och näringsmässigt jämförbart med RC. Gjort i sverige på svenska råvaror :idea:

*kl*

Eftersom jag inte vill skapa en ny tråd så kan jag väl passa på att fråga om foder åt "min" katt.

Jag har en långhårig bondkatt, som i år blir 5 år gammal. Han är kastrerad och är en hel del ute och jagar. Han är i bra hull, och verkar dricka tillräckligt.
Han vägrar äta torrfoder, spelar ingen roll vad man försöker ge honom för ngt äter han enbart två tuggor sen går han därifrån. Han är också väldigt kräsen vad gäller torrfoder, han äter mest mjau torrfoder, emellenåt blir det ngt annat. Dock så äter han inte om han inte får nytt torrfoder i skålen varje gång.

Jag är orolig för att han ska drabbas av njursten och sen funderar jag på om det finns ngt foder som kan hjälper dem med pälsen (då den hyfsat lätt trasslar ihop sig). Vad skulle ni gett?

Såg att jag skrivit fel, fet stil= burkmat

*delvis kl*
Busig: Har du invant fodert försiktigt då? Mjau är svenskt, och innehåller svenskt kött, och det vill man ju eftersträva! :)

Ja självklart har jag vant dom långsamt vid det. Men hann inte långt eftersom båda blev fruktansvärt dåliga i magen.
Dock märkte jag på den korta tiden att dom inte fällde lika mycket när dom fick mjau. Men tyvärr så kunde dom ju inte äta det så.
Varken min lille kille eller stora tjej tålde det.

*kl*
tycker det är underligt att mpna "rekomenderar" Mjau när det finns jättemånga katter som inte tål det och får världens diareé av det. I alla fall har jag hört jättemånga som har det problemet med sina katter, inklusive mina katter.

Det finns jättemånga katter som fontänkräks av Royal Canins kattmat också och ändå rekommendras det. :smirk: Katter är individer.

Vad jag har hört så ska katter få torrfoder för att dom inte ska få tandsten.. kanske är helt fel:confused:

Ja, det är ett felaktigt påstående. Majoriteten av de torrfoder som finns ute på marknaden har ingen som helst förebyggande effekt mot tandsten (eller andra tand/munproblem). De torrfoder som däremot är speciellt utformade för att förebygga tandsten kan ha en liten effekt (dock ingen revolutionerande effekt). En del av dem innehåller kalciumbindare vilket till en viss del motverkar tandstensbildning förutsatt att katten faktiskt krossar pelletsen (vilket man absolut inte ska ta för givet att katterna gör). Andra foder har en storlek och konsistens som ska erbjuda en viss mekanisk påverkan men den mekaniska slipningen sker i princip bara på tandspetsarna, inte ända upp till tandköttet. Några foder har kanske båda komponenterna.

Det finns dock en stor övertro till torrfoder på denna punkt. En enorm övertro.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama