Sv: Foder

Jag skulle inte ge Friskies inte enbart iaf, och det skulle isf vara i akut nödfall om det inte fanns annat.

Mina äter Mjau i tetra och RC fit just nu, innan dess var det Mjau torrfoder också, har ingen bil så vi kommer inte iväg så superofta till djuraffären.

Sen får de ju lite nötfärs och sånt om man ska ha det i maten själv =)

Var glad om era katter äter blötmat från tex Mjau...
Mina tittar på mig, ser på mig, också var man idiotförklarad.. :crazy:

Hos oss är det bara RC som gäller.. Siamese 38...
ev. lite blötmat så länge det inte är bitar i sås...

Va ska man ge för foder då? Va är bäst lixom. Mina är så kräsna så ja måste byta torrfoder typ en gång i månaden. Burkmat får dom bara nån gång i veckan. Kan dom gå på bara burkmat? Just nu (denna månaden :angel: ) Äter dom frieskis blandat med eukanuba torr foder.

Det är bättre att fodra med bara blötmat än bara torrfoder.
Katter är som alla (?) vet dåliga drickare pga att dom i det vilda fick i sig vätska genom maten.
Äter dom blötmat får dom i sig vätskan och man behöver inte oroa sig för att katten får i sig för lite.

Det är bättre att fodra med bara blötmat än bara torrfoder.
Katter är som alla (?) vet dåliga drickare pga att dom i det vilda fick i sig vätska genom maten.
Äter dom blötmat får dom i sig vätskan och man behöver inte oroa sig för att katten får i sig för lite.

hur går det med tänderna då?
torr fodret gör ju att tänderna slipas

Nej, det stämmer inte. Man har gjort undersökningar och det finns ingen påvisbar skillnad i tandstatus hos katter som äter torrfoder jämfört med de som äter blötmat.

Det finns två saker som kan ha bra effekt: råa köttiga ben (exempelvis råa kycklingvingar eller fläskbroskben) och ett preparat som heter Plaque off. I övrigt är det bara tandvård med borste och djurtandkräm som har hjälper.

ok..

men vad har tandbosrte och tandkräm med slipning av tänderna att göra??
Jag menar allltså såndan slipning att tänderna inte blir för långa, jag pratar inte om plack och så.

*kl*

Våran katt äter Friskies(el likn.) torrfoder - fri tillgång. och en gång om dagen får hon en potionspåse av Friskies/Wiskas blötmat. Denna diet gick även våran förra katt på och friskare katter har jag alldrig stött på. Kompisens snoffsiga raskatter med dyr spec. mat är sjuka jämt...

Men som sagt alla är väl individer.

*kl*
tycker det är underligt att mpna "rekomenderar" Mjau när det finns jättemånga katter som inte tål det och får världens diareé av det. I alla fall har jag hört jättemånga som har det problemet med sina katter, inklusive mina katter.

Det är svenskt och de använder svenskt kött kanske är därför?

Min skogis spyr av Whiskas t. ex. Så ja...

*delvis kl*
Alltså, vad menar du med slipning av tänderna? Tänder växer ju inte som klor.

Angående foder så gäller det helt enkelt att läsa på, gör sig införstådd i kattens fysiologi och hur den spjälkar och tillgodogör sig olika näringsämnen, sen får man bilda dig en uppfattning efter det.

Busig: Har du invant fodert försiktigt då? Mjau är svenskt, och innehåller svenskt kött, och det vill man ju eftersträva! :)

*kl*

Eftersom jag inte vill skapa en ny tråd så kan jag väl passa på att fråga om foder åt "min" katt.

Jag har en långhårig bondkatt, som i år blir 5 år gammal. Han är kastrerad och är en hel del ute och jagar. Han är i bra hull, och verkar dricka tillräckligt.
Han vägrar äta torrfoder, spelar ingen roll vad man försöker ge honom för ngt äter han enbart två tuggor sen går han därifrån. Han är också väldigt kräsen vad gäller torrfoder, han äter mest mjau torrfoder, emellenåt blir det ngt annat. Dock så äter han inte om han inte får nytt torrfoder i skålen varje gång.

Jag är orolig för att han ska drabbas av njursten och sen funderar jag på om det finns ngt foder som kan hjälper dem med pälsen (då den hyfsat lätt trasslar ihop sig). Vad skulle ni gett?

Mina katter får bara billigaste torrfodret man kan köpa.
Men det är stallkatter och dom hittar mycke mat själva.
Fodret jag ger dom är bara som en bas och dom har möjlighet att jaga sin egen mat.

nej dom växer inte som klor, men om man bara äter mjuk mat är det ju risk för att dom kan bli lite vassa, detta brukar ju "hård" mat hjälpa till att slipa ner... vad jag har förstått iallfall..

Nej, det är gnagare och fåglar som behöver äta hårt för att tänderna ska hålla längden... Det är faktiskt första gången jag hör någon påstå det om katt (men missförståndet att torrfoder skulle förbygga tandsten är desto vanligare pga torrfoderfabrikanternas marknadsföring)

Nej, det är gnagare och fåglar som behöver äta hårt för att tänderna ska hålla längden... Det är faktiskt första gången jag hör någon påstå det om katt (men missförståndet att torrfoder skulle förbygga tandsten är desto vanligare pga torrfoderfabrikanternas marknadsföring)

aha
där ser man då lärde jag mej nått nytt i dag också alltså...:D
det med tansdten viste jag;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama