Centaur

Trådstartare
Hur hemskt är det egt för en katt att äta konsum-mat?
Själv får jag så dåligt samvete om dom nån gång får äta sånt, men hur farlig är det egt?

Finns ju massa kissar som aldrig får annat än friskies hela livet..:confused:

Och är isf burkmat bättre??

Sv: Foder

Det finns många sorter i mataffären, vissa är riktigt usla, vissa är helt ok. Bland burkmatsorterna finns det flera som är bättre ur näringssynpunkt än "högkvalitetstorrisar".

Om du bara ger det ibland spelar det ingen större roll sålänge katten inte blir allergisk. Som komplement till annan mat vet jag många "seriösa kattägare" som ger tex torrfoder från Mjau.

torrfodret från Mjau är näringsmässigt jämmförbart med RC. Min kisse äter mat baserat på Mjau blötmat och kött, hjärta, kyklingvingar och så. Utöver det får han en blanding av Maju/RC torrisar som komplement.
Jag hade helt klart valt Maju burkmat i första hand, och efter det mjau torrfoder.

Senast ändrad:

Min katt får endast RC kitten just nu, bör jag ge något annat? Vi använder detta då hon som sålde katten använde det och hon va väldigt mån om att man använda samma kattmat. Men bör vi fortsätta med denna mat eller ska vi byta?

Sorry att jag snor tråden lite.

Därför att det är att jämföra med människor som intar all sin föda på McD. Visst finns det många som klarar det och mår alldeles utmärkt, men det är snarare trots matvanorna än tack vare dem.

Som sagt, det funkar for en del, men inte for andra.

Min forra kisse fick struvitsten efter en tids Friskies torrfoder/Mjau burkmat-diet.

ok.. mina katter mår alldeles utmärkt. glansig och len päls. men vi köper mest av Mjau. (dom har fri tillgång till fodret) och är ute när dom vill. dom har aldrig haft problem med nått.

Som sagt, det funkar for en del, men inte for andra.

men så är det ju med vilket foder som helst

Jo med den måste ju ha lämligt näringsmässigt innehåll också, och vara gjort av passande råvaror. Vilket jag inte anser Whiskas vara.
Mjau däremot funkar bättre.

Testade med Mjau igår, köpte massa burkmat, och min kräsna katt älskade det!!! :)

Det enda "bra" fodret han äter är RC Exigent men han tröttnar.. Blir spännande att se vad han tycker om Mjaus torrfoder.

Royal Canin eller HillsFin mat....nej men jag vet då att de får i sej alla vitaminer och mineraler som dom ska.

Det känns bara bättre att ge den maten.

Det finns människor som lever hela sitt liv på pizza och öl och inte mår dåligt av det, men de flesta är väl överens om att det faktiskt är direkt skadligt för kroppen?

Många torrfoder på marknaden (både lågprisfoder och vissa som säljs hos vet) har ett näringsvärde som motsvarar en kost bestående av pommes och ketchup för katterna.

(Sedan ska man inte blint gå på reklamen, "dyra märkesfodret" behöver inte vara bättre, man måste lära sig läsa innehållsdeklarationer och näringstabeller om man vill göra ett bra val själv)

Jag ger mina Mjau på burk, rått kött (inkl råa ben och inälvsmat) och ett torrfoder som heter ProPack. Torrfodret är enbart för att min hona inte håller vikten av att äta bara "blött", hon är hyperaktiv, fertil och inte speciellt förtjust i mat... Hanen får inga torrisar öht.

Jag som så många redan sagt så är Mjau ett av det bättre torrfodren du kan köpa på Konsum.

Även Purina One och Bilanx skall vara helt OK, däremot så är Whiskas, Friskies och liknande inte lika bra men det viktigaste måste ju ända vara att katten äter och ser ut att må bra.

När det gäller blötmat så skall du se till att läsa ordentligt på burkarna; de skall helst bara innehålla kött, kött/animaliska biprodukter och mineraler.
(Om din katt tål fisk så är ju fisk och fiskbiprodukter också OK).
Det man skall akta sig för är spannmål.

Exempel på bra sorters burkmat är:
Mjau; stora burkarna och Tetrapacken är bäst.
Pussi; Rik på-burkarna är bäst.
Katternas favorit; finns på Coops affärer.
Euroshopper; burkar och pateér.

Lycka till med att utfodra din katt!

Min katt får endast RC kitten just nu, bör jag ge något annat? Vi använder detta då hon som sålde katten använde det och hon va väldigt mån om att man använda samma kattmat. Men bör vi fortsätta med denna mat eller ska vi byta?

Sorry att jag snor tråden lite.
Om katten mår bra av fodret och du hade tänkt ge torrfoder så finns det väl ingen anledning att byta.
Är det för dyrt så kan du ju testa att ge Mjau Föräldrafritt (400 gram för ca 12kr).

Annars rekommenderar jag att ge blötmat, det är mycket bättre för katten.

Min kräsna äter inte Hills, inte Iams och inte Nutro... RC Exigent äter han ett tag, sen tröttnar han... :p Han vill helst ha små bitar, och allra helst bara burkmat.

Mjau-fodret åt han faktisk mer av än Hills burkmat! :) För en gångs skuld så var han kvar som sista katt vid matfatet, han brukar lämna hälften till dom andra (som äter vad som helst).

mina äter enbart RC inndors torrfoder.
förut fick dom Hills, men det började den ena att kräkas av.
Burkmat får dom inte för dom kladdade och skvätte så hela tiden så golv och väggar så rent ut sagt fördjävliga ut.
Sen så får dom skinka, leverpastej, kötfärs.. ja och så vill dom gärna smaka på allt som vi äter så det brukar bli lite rester på en talrik.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama