T

Tjalfe

jag är så dålig på det här med vad jag ska ge min häst för foder för att han ska få vad han behöver..:( han är en fjording valack på 14 år som just nu rids "normalt" ett par gånger i veckan.. nån som vet vad han behöver ungefär? det är ju inte bra med för lite och inte heller för mycke.. just nu ger jag honom hippo basic 2,5dl/dagen.
men han har blivit så extremt hängig och slö..
 
Sv: Foder

Först och främst behövs värdena på grovfodret. Utan dem kan man bara gissa vad han behöver. Är höet analyserat?
 
Sv: Foder

Ta kontakt med en foderrådgivare.
Om du går in på www.Krafft.nu så hittar du den närmaste foderrådgivaren i ditt län.

Det hjälpe mig ganska mycket när jag hade häst första gången.
 
Sv: Foder

Tycker oxå du ska kontakta en foderrådgivare.
Han kanske behöver mera enerigi, lite betfor och majsolja kanske vore något. Majsoljan är lika energigivande som havre, ge ett par dl/dag. Sedan är värmen jobbig för hästarna också.

Hoppas det ordnar sig. Mvh Linda
 
Sv: Foder

är det bara nu under sommaren som den är slö? har den tillräckligt med bete? som det är sagt innan så spelar värmen stor roll just nu..så om den har tillräckligt med bete, fri tillgång till salt och vatten så behöver du nog inte vara så orolig..
men om den nu är slö även när den inte går på bete så säger jag som Gisbourne, utan analys på grovfodret så går det inte veta vad hästen behöver..
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 302
Senast: Badger
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp