Foder utan innehåll till "vildhäst"?

diabla

Trådstartare
Min sambos pappa har en gård där han planterar palmer.(i australien) På gården har de en "vild" häst, han är ungefär 15 år, aldrig inriden, aldrig riktigt hanterad av människor. det finns inga staket eller stängsel så han kan gå vart han vill, men han brukar mest hänga runt gården när vi är där. Det är långt till dom andra gårdarna så jag vet att han inte får foder någon annanstans.

För att vara en vild häst så är han i fint skick, fin i pälsen, bra hovar, lagom hull, men självklart inte några muskler eftersom han aldrig har behövt jobba och inte rör sig så mycket.

Min sambos pappa gillar att låtsas att han är bonde och att denna hästen är hans "boskap." om ni förstår hur jag menar. Han är en australiensisk hippie.

Han köper havre av en bonde i området som han ger till hästen när han är på gården. pappan är där ungefär 3 dagar varannan vecka. Hästen behöver det inte för det finns gott om gräs och blad att äta. (tänk på att det är australien och att det finns gräs och blad här året runt)

Pappan kan inget om hästar alls men han försöker och han tror att han gör rätt. Men det är ju knappast bra för hästen att få 2 kilo havre bara några gånger i månaden! det kan ju inte vara bra för hans mage! hästar ska ju ha rutin.

Men pappan och hästen har en liten rutin när hästen ska få mat. pappan går och hämtar maten, hästen springer ett varv runt halva farmen med svansen upp medans pappan går ner till ett skjul där hästen får sin mat och lägger det i en hink. sen kommer hästen och äter det. det är sött att se för pappan går alltid samma väg ner till skjulet och hästen springer alltid på samma runda runt palmerna och huset innan han går till skjulet.

Så min fråga är vad finns det för hästmat som inte har mycket protein och inte mycket energi och mest inget alls i det, det enda syftet det ska fylla är att ge hästen och pappan lite glädje av att de har den här rutinen ihop samtidigt som hästen får något att knapra på. Vad tror ni?

Det går ju med bara morötter och äpplen och lite knäckebröd, men jag vet att pappan gillar att åka och köpa en påse med havre till sitt "boskap" så om ni kan komma på någon annan mat så ge gärna förslag.

Kanske korn? det är väll inte så mycket av något i det?

Sv: Foder utan innehåll till "vildhäst"?

Jag tycker det låter som din pappa och hans vildhäst har en bra liv. LET IT BE!

Jag tror inte att hästen far illa av att få lite havre då och då men han behöver ju inte ge så mycket som två kg, det kan väl räcka med ett halvt kg?

Däremot tycker jag att det är konstigt om hästen inte har några muskler:confused: en vildhäst bör ju ha muskler den rör ju sig som den vill, om det finns god tillgång på mat givetvis och det verkar ju den ha.
En unghäst som aldrig har gjort något och som får gå i bra hagar har ju också muskler...

Något är ju fel om en "vildhäst" inte har några muskler. Som TinyWiny sa så rör de på sig hela dagarna, de går upp och ner i mer eller mindre tuff terräng. Så muskler borde den ju ha.
Sen tror jag inte hästen far illa av att få lite havre då och då, den gör nog garanterat av med den lilla extra energin snart. Tror inte vi ska börja räkna protein och energi till en vidlhäst...

nej jag tänkte mig inte en helt uträknad foderstat, utan mer bara förslag på mat som inte har lika höga värden som havre har. det enda jag kan tänka på är korn, vad finns det mer? kom igen nu buke människor nått förslag måste ni kunna komma med?

jo, asså han ju muskler, men han är ingen ståtlig vildhäst. men jag ville bara inte "pain the wrong picture" för er så att ni har en musklig mustang hingst a la lena furberg i tanken. :) utan det är mer en gammal liten häst med svank rygg. jag ska titta om jag hittar kort på andra datan och lägga in!

Det är så lite som skiljer mellan havre och korn i värden så för den sakens skull spelar det ingen roll.
Det är faktiskt värre att ge korn eftersom visa hästar inte tål det utan reagerar med svullna ben.

Havre är betydligt nyttigare då det innehåller mer protein och fett. Korn har ett högt stärkelseinnehåll vilket betyder att det är svårsmält och risken för kolik är större.

Du menar kanske att hästen inte har "ridhästmuskler"? Det är ju klart, en vildhäst arbetar musklerna som den vill, inte som ryttare eller kusken vill :laugh:

jag tror inte det är så skadligt, en vildhäst har ju inte fasta foderrutiner, den äter när den hittar mat.

däremot skulle det givetvis vara bättre om han tex gav hästen lusernhack då det är ett grovfoder. :)

här är en bild från mer än ett år sedan.

Nu tycker jag faktiskt att han ser bättre ut än vad han gör här på bilderna. jag lovar att ta ett nytt kort nästa gång jag åker dit som jag kommer att lägga in åt er! för nu ser han ut som att han mer hull än vad han gör på dessa bilder.

men här är han för ca ett och ett halvt år sen.

P9210935.jpg
[/IMG]

P9210941.jpg
[/IMG]

han är nog runt 17 år, det är ingen riktigt som vet.

Jag tycker att det ser ut som om han är full med mask:crazy: Det borde han ju inte vara men det ser så ut.
För att ha fri tillgång på allt han vill äta så ser han faktiskt inte så välmående ut:(
Kanske har han problem med tänderna?

ja mask och hemskheter har han säkert. han har ju aldrig blivit avmaskad eller vaccinerad eller något sånt.
men det är inget jag kan göra något åt.

Min sambos pappa har en gård där han planterar palmer.(i australien) På gården har de en "vild" häst, han är ungefär 15 år, aldrig inriden, aldrig riktigt hanterad av människor. det finns inga staket eller stängsel så han kan gå vart han vill, men han brukar mest hänga runt gården när vi är där. Det är långt till dom andra gårdarna så jag vet att han inte får foder någon annanstans.

För att vara en vild häst så är han i fint skick, fin i pälsen, bra hovar, lagom hull, men självklart inte några muskler eftersom han aldrig har behövt jobba och inte rör sig så mycket.

Min sambos pappa gillar att låtsas att han är bonde och att denna hästen är hans "boskap." om ni förstår hur jag menar. Han är en australiensisk hippie.

Han köper havre av en bonde i området som han ger till hästen när han är på gården. pappan är där ungefär 3 dagar varannan vecka. Hästen behöver det inte för det finns gott om gräs och blad att äta. (tänk på att det är australien och att det finns gräs och blad här året runt)

Pappan kan inget om hästar alls men han försöker och han tror att han gör rätt. Men det är ju knappast bra för hästen att få 2 kilo havre bara några gånger i månaden! det kan ju inte vara bra för hans mage! hästar ska ju ha rutin.

Men pappan och hästen har en liten rutin när hästen ska få mat. pappan går och hämtar maten, hästen springer ett varv runt halva farmen med svansen upp medans pappan går ner till ett skjul där hästen får sin mat och lägger det i en hink. sen kommer hästen och äter det. det är sött att se för pappan går alltid samma väg ner till skjulet och hästen springer alltid på samma runda runt palmerna och huset innan han går till skjulet.

Så min fråga är vad finns det för hästmat som inte har mycket protein och inte mycket energi och mest inget alls i det, det enda syftet det ska fylla är att ge hästen och pappan lite glädje av att de har den här rutinen ihop samtidigt som hästen får något att knapra på. Vad tror ni?

Det går ju med bara morötter och äpplen och lite knäckebröd, men jag vet att pappan gillar att åka och köpa en påse med havre till sitt "boskap" så om ni kan komma på någon annan mat så ge gärna förslag.

Kanske korn? det är väll inte så mycket av något i det?

Skämtar du??

Hovarna är ju i jättedåligt skicka, hullet är urselt å pälsen matt, tovig å glanslös....

Hästen ser ut att vara betydligt äldre än de 15-17 år som du skrivit.

En vildhäst sliter naturligt på sina hovar, så jag tror att detta är en tamhäst som kommit lös.

Den ser hemsk ut! Men det är inget ni kan göra något åt så länge den inte går att fånga in. Om det inte finns någon djurskydds enhet som kan hjälpa er.

Skämtar du??

Hovarna är ju i jättedåligt skicka, hullet är urselt å pälsen matt, tovig å glanslös....

Hästen ser ut att vara betydligt äldre än de 15-17 år som du skrivit.

En vildhäst sliter naturligt på sina hovar, så jag tror att detta är en tamhäst som kommit lös.

Den ser hemsk ut! Men det är inget ni kan göra något åt så länge den inte går att fånga in. Om det inte finns någon djurskydds enhet som kan hjälpa er.

läs gärna resten jag skrev.

då kanske du skulle sett att kortet är taget för ett och ett halvt år sen och att han ser lite bättre ut nu. jag lägger in ett nytt kort när jag har åkt upp till honom igen så får du se. jag skrev ju att han ser värre ut på bilden än vad han gör nu och min beskrivning var av hur han ser ut nu. men du kanske missade det? ?

men det är klart att den ser dålig ut om man jämför med svensk häststandard, ingen träning och inga kompisar att springa runt med. och klart att pälsen är tovig, bilden är tagen i juli, våran vinter, det är väll den lilla vinterpäls som han hade som är på bilden, och det är klart att ingen ryktar honom så han ser ut som han gör i pälsen. det kanske inte syns på bilden men han är faktiskt svart med vita flugfläckar så det kanske bidrar till att han ser ännu mer tovig ut.
inte avmaskad eller något sånt heller så han har säkert massa mask i magen också. hemsk rygg har han med.

men förhoppningsvis så dör han snart, eller ger sig av och hittar några brumbies att hänga med.

vad är det för skillnad på en vild tamhäst och på en vildhäst när det gäller hovar?

vad är det för skillnad på en vild tamhäst och på en vildhäst när det gäller hovar?

Om jag inte minns fel så är det så att vildhästen har på grund av evolutionen utvecklat bra hovar p.g.a. att endast de starkaste överlever. När sedan människan lade sig i aveln så kunde man ju hälpa hästar med "dåliga" hovar så att även de överlevde... Detta betyder ju att tamhästen kan ha sämre hovar än vildhästar, för att vi hjälper dem att överleva, men självklart finns det ju även tamhästar med bra hovar!

läs gärna resten jag skrev.

då kanske du skulle sett att kortet är taget för ett och ett halvt år sen och att han ser lite bättre ut nu. jag lägger in ett nytt kort när jag har åkt upp till honom igen så får du se. jag skrev ju att han ser värre ut på bilden än vad han gör nu och min beskrivning var av hur han ser ut nu. men du kanske missade det? ?

men det är klart att den ser dålig ut om man jämför med svensk häststandard, ingen träning och inga kompisar att springa runt med. och klart att pälsen är tovig, bilden är tagen i juli, våran vinter, det är väll den lilla vinterpäls som han hade som är på bilden, och det är klart att ingen ryktar honom så han ser ut som han gör i pälsen. det kanske inte syns på bilden men han är faktiskt svart med vita flugfläckar så det kanske bidrar till att han ser ännu mer tovig ut.
inte avmaskad eller något sånt heller så han har säkert massa mask i magen också. hemsk rygg har han med.

men förhoppningsvis så dör han snart, eller ger sig av och hittar några brumbies att hänga med.

Jag läste allt du skrev.... Och jag kan knappats tro att hästens hovar är bättre nu. Men ser fram emot nya bilder!

Skilnaden på en tamhästs och en vildhästs hovar är att en vildhäst kan ströva fritt. Och på så sätt sliper den hovarna på olika underlag, och de blir inte överväxta.

evolutionen bland vildhästar? hur lång skulle den vara tror du? vart bor det riktiga vildhästar förrutom i usa?

de flesta vildhästar förrutom mustanger är ju tamhästar som har blivit fria.

ni kanske inte vet så mycket om australien men de enda (vad-heter-det-sånna-djur-som-inte-lägger-ägg åh glömt ord) djur som fanns här innan europeerna kom var pungdjur, och det är ju inte hästen.

så alla vildhästar i australien, brumbies som dom kallas är tamhästar som har släppts lösa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar