Foder utan innehåll till "vildhäst"?

Sv: Foder utan innehåll till "vildhäst"?

Jag läste allt du skrev.... Och jag kan knappats tro att hästens hovar är bättre nu. Men ser fram emot nya bilder!

Skilnaden på en tamhästs och en vildhästs hovar är att en vildhäst kan ströva fritt. Och på så sätt sliper den hovarna på olika underlag, och de blir inte överväxta.

konstigt om du läste allt för nu missade du nått igen.
som jag sa, hästen kan ströva fritt vart den vill men håller sig gärna runt farmen för den vet att den får havre där när pappan kommer.

jag tror att ordet du letar efter är att hästar som lever i flock och hålls sysselsatta sliter ner hovarna, det har inget med ordet vild att göra.

men du kanske kan komma med något förslag på mat jag kan säga till pappan att köpa till hästen för att komma tillbaka till foder diskussionen?

Första känslan som jag fick av hästen var att den skulle behöva mer mat. Något med högre näringsinehåll än havre som tex lucern.

Sen blev jag dock fundersam. Det växer ju i princip året runt i Australien och det såg fint och grönt ut på kortet. Förstod också som att den strövar på hyffsat stora ytor så mat borde den få tillräckligt.

Kan vara så att den är maskangripen. Det finns maskmedel i Sverige som man kan ge i fodret och även en som man kan ge ur handen. Kanske finns det i Australien också.

Det kan ju vara så att den har problem med tänderna och det blir ju svårare att lösa.

Sen så ser den ju ändå fin ut för att vara en vildhäst. Det går ju inte riktigt att jämföra med ett halvblod som rids varje dag och får en väl avvägd foderstat.

Hovarna är ju inte vackra men det verkar inte vara någon större panik med dom. Vildhästar har inte heller alltid så vackra hovar som folk verkar tro.

Det bästa vore så klart om man hade möjlighet att verka dom lite då och då men så länge hästen inte ser ut att lida så finns det ingen anledning att krångla med hästen.

Mvh

Tora

Ok...
Tänkte inte hela vägen (dumma jag:o)
Blandade ihop vildhäst/mustang/brumby...
Är lite rörigt i min hjärna f.n.

det där med avmasknings medel som man kan lägga i fodret låter som en bra lösning! ska kolla upp det. tack så mycket.
vill ju inte direkt behöva göra hästen tam för att avmaska honom. han är ilsk och bits och har inget hyffs alls och jag erkänner, jag är rädd för honom, så så lite kontakt med honom som möjligt är bra för mig, bara jga kan hjälpa honom på nått sätt!

Bara en liten rättning... mustangerna var oxå tamhästar från början. Det finns så vitt man vet inga "riktiga" vildhästar kvar.

Problemet som jag fått lära mig är att ge havre så sällan ställer till problem. Bättre nån näve om dagen.

Jag kan tänka mig att det hade nästan varit bättre ifall hästen ifråga fick något som grovfoder liknande istället för kraftfoder.

Som tex lucern som någon föreslog men jag har svårt tro det skulle gå att köpa av bonden i Aussieland :)

Men kanske ett hö istället för havre ?+
Och lägga ut en bal varje gång pappan ger hästen ( om det nu finns balar annars kan man ju lägga ut 10-15 kilo eller nåt.).

Vet inte hur höt i Aussie är men ett alfalfa hö kanske vore något ?

Nu är jag rätt säker på att hästen får i sig vad den behöver för att klara sig, annars hade den antingen varit död eller sett betydligt värre ut.
Och avmaskning hade nog inte skadat men man ska nog vara försiktig med det oxå med tanke på att hästen ändå är van vid att ha det som den har det.

Jag tror nog hästen klarar sig utmärkt på det som naturen har att ge men som jag förstod det på din fråga var det mera en grej om att pappan skulle känna sig lite som en hästägare ;)

Som sagt, ett hö vore nog bättre än en hög med havre sporadiskt....

Här är nya bilder tagna på hästen från helgen som jag lovade att lägga in, som ni ser så har han ändrats jätte mycket och passar mer beskrvinignen jag gav.

DSC_0447.jpg

IMG_7062.jpg

DSC_0431.jpg

DSC_0480.jpg

DSC_0428-1.jpg

Det finns ju Przewalskis (stavning korrekt?) som strövar fritt. Endel eller alla är kanske uppvuxna i fångenskap men sedan 'utplanterade'. De på Nordens Ark vittnar ju om att deras vildhästar inte alls är som tamhästar, de är ju fortfarande vilda till kropp och själ och lite rädda för människor... Så visst finns de men jag är osäker på om det bara finns sådana som är utplanterade eller om det fanns någon gammal flock också. För de är ju inte många direkt.

Sen är ju mustanger förvildade tamhästar, som någon annan skrev. Är även brumbys det?

diabla: Det är ju en väldigt fin häst tkr jag :) Men den ser ändå rätt lugn ut, hur vild är den egentligen? Tror mer som nån annan skrev att det är för förrymd tamhäst...

Det finns ju Przewalskis (stavning korrekt?) som strövar fritt. Endel eller alla är kanske uppvuxna i fångenskap men sedan 'utplanterade'. De på Nordens Ark vittnar ju om att deras vildhästar inte alls är som tamhästar, de är ju fortfarande vilda till kropp och själ och lite rädda för människor... Så visst finns de men jag är osäker på om det bara finns sådana som är utplanterade eller om det fanns någon gammal flock också. För de är ju inte många direkt.

Sen är ju mustanger förvildade tamhästar, som någon annan skrev. Är även brumbys det?

diabla: Det är ju en väldigt fin häst tkr jag :) Men den ser ändå rätt lugn ut, hur vild är den egentligen? Tror mer som nån annan skrev att det är för förrymd tamhäst...

alla vildhästar i australien är ju förrymda tamhästar, de enda däggdjur djur som fanns här i början var pungdjur eller dingos, inga hästar här inte. som jag skrev så får han mat av pappan och han hänger runt farmen när folk är där.

det beror väll på hur man definerar vildhäst, jag definerar det som en häst som springer runt vart den vill och inte blir direkt handskad av människor.

tydligen så dog dom där gamla nordens ark hästarna ut på 60-talet i det vilda, men det fanns några i fångenskap som man har avlat på och nu släppt ut deras avkommor i en park i mongoliet där de strövar omkring.

Senast ändrad:

Jag tycker han ser bättre ut på de nya bilderan är på de gamla!
Han ser ut som en äldre herre som får i sig lite för lite protein (tunn över ryggen)

Prova att byta ut havren mot luzern och försök få i den lite avmaskning.

Jag tycker den är fin. Om du vill kanske du kan få "bondehippien" att ge honom mat varje dag- 2 kg havre då de verkar trivas med det...

kl.

Som T skrev det ar en INTE tam hast.. den har fri tillgang att rora sig over en storre omrade, far tydligen den maten den behover.. visst ser hasten maskig ut, men han ar ingen ridhast som daltas med pa daglig basis.. Att han sag shitty ut i forsta bilder kan bero pa arstiden, vild hastar for att anvanda det uttrycket ser hemska ut efter en rough vinter..

Jag tycker en slatt med havre emellanat later utmarkt, om hasten inte fick det skulle den sakert klara sig bra i alla fall.. Havren blir som lite extra godis for honom..

Fraga, har alltid trott lucern och alfalfa var samma sak??? kanske olika i sverige???

TS kanske mindre givor med havre, men annars son ngn sa LET IT BE

Så söt han var :laugh:
Jag tror inte att det är någon fara alls att han får havre lite då och då, ingen anledning till att ändra på de rutiner som de tycks trivas så bra med :D

kl;
det ser ut att vara en fin och välmående häst, har sett tamhästar som har det betydligt värre. små jord hagar inga muskler och hemska hovar. lite avmaskningsmedelnån gång om året kan kanske inte skada, men det är nog bra att ge loppfrö först så att döda maskar och skit kommer ur magen innan man avmaskar.(min häst fick kolika av det) men lite mindre havre och lucern kan nog vara bättre att ge nu när han inte ger hästen dagligen, 2kg kan vara för mycket, minska till 1 - 1/2kg havre och lägg på nån näve lucern eller alfalfa. så får han i sig mer strå också vilket nog är bäst då hästen nog är mer van vid det.

Alfalfa är ett gräs, lucern är en baljväxt. Så nej det är inte samma sak! Jag tycker hästen ser fin ut på sista bilderna. Jag tror inte din svärfar vill lägga ut massor av pengar på en vildhäst om jag gissar rätt. Så om det finns möjlighet att ge den något hö utöver havren hade det nog räckt fint.I alla fall på vintern. man kan stoppa in vanlig avmaskning i äpplebitar och annat och lägga i havren,så brukar det kunna gå ner ganska lätt.

Han var ju så otroligt söt.

Jag tycker att det e en fin chest utav din pappa, låt de fortsätta med det de gör. Hästen gillar ju det, o din pappa känner sig ha en liten mening i det hela. Hur kommer det sig att han inte är där varje dag? Utan bara ngr dagar i veckan?

Jätte fin häst! Urgullig! SÅ trevligt för "pappan" att ha en "egen" vildhäst att sköta. Tycker verkligen att det är rart! Utan att utge mig för att vara någon expert så tror jag att om denna giva av 2 kg havre någon gång ibland, inte uppenbarligen har påverkat hästen negativt, så kan han fortsätta med detta. Har det pågått i flera år utan att hästen har strukit med så överlever den nog ett bra tag till oxå :) Skulle ju aldrig göra det med min egna installade ridhäst, men det är en helt annan sak. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar