Foder under betessäsongen

SLD

Trådstartare
Nu börjar det ju snart bli dax för betessäsong igen..

Jag har en tjej som har väldigt svårt att hålla hull. Under vintern har hon legat på 120-130 MJ. Då har hon fått 15 kg hö, 2 kg lucern, 5 dl soja, 2½ liter kornkross och 1½ liter betfor.

Just nu står hon i sjukhage och får du allt det där, utom sojan som jag tog bort innan hon hamnade i sjukhage, när gräset växte.

Nu till frågan: Hur mycket kraftfoder vågar man fodra på med under sommaren? Havre är uteslutet då hon blir som en ångvält på det, men annars är jag öppen för förslag. Har funderat på KRAFFT Rehab i kombination med korn och betfor, men vet inte riktigt.. Lucern känns för kraftigt.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur hagar hagarna ser ut gräsmässigt, eller om det finns möjlighet att ta in henne på nätterna och mata, då jag flyttar till nytt stall om en veta :p

Sv: Foder under betessäsongen

Har du grovfoderanalys?
Kommer hon stå i sjukhage även i sommar?
Varför tycker du lusern är för kraftigt? Det är trots allt ett grovfoder dvs så naturligt det kan bli ;) Det du bör undvika är kraftfoder.
Det låter som att du har ett riktigt uselt hö med tanke på de proteintillskott du ger.

Kanske var lite otydlig..

Hon är bara tillfällig placerad i skjukhage (förhoppningsvis) och frågan gällde alltså ifall hon ska vara ute dynget runt på bete då hon inte står sig på enbart bete.

Grovfoderanalys har under vintern funnits, och ja, det var kassa värden på det, annars hade jag inte vågat ge så mkt protein.

Att lucern känns för kraftigt i kombination med bete är för små fodergallor ploppade upp ganska snabbt när gräset började växa.
Jag tror snarare jag behöver energi för att hålla hullet på henne...

Ja energi behövs för hullet men i kombination med protein. Proteinöverskott är inte så farligt som man ofta trott tidigare.

Det är svårt att veta om betet kommer räcka om du inte vet hur hagarna ser ut. Just nu är betet fortfarande väldigt näringsrikt och det kan mycket väl räcka även för en svårfödd häst.

Lusern innehåller inte bara protein ska jag passa på att nämna, det är en del energi också.

Att betet inte räcker för henne nu vet jag, hon har gått på näringsriktbete som 3-åring, utan att ridas, och då tunnade hon ur direkt.

Jo, jag vet att det innehåller en hel del energi också, och jag brukar inte vara vettskrämd för proteinöverskott, så jag får väl ha med det i tanken iaf.

Om vi dock säger att det faktiskt blir för mycket med lucern, vad finns det för bra alternativ?

Soja är mycket mer proteinrikt än lucern, och dessutom "skarpare" protein iom att det är kraftfoder och lucern är grovfoder. Så överskott från grovfoder är ingen fara för hästen.

Under betet brukar det behövas mer energitillskott än protein, iaf under början av sommare på gräset är väldigt proteinrikt, kvot runt 11 tror jag är snitt under försmmarbete, dock inte säker på den siffran. Så lägg till lite vad nu hästen tycker är gott och rör ner några dl majsolja så borde saken vara biff:) Betfor och korn låter finfint tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 596
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025