Foder till varmblod

Remeny

Trådstartare
Håller nu på med att kolla på hur mycket det skulle kosta att ha en egen häst, kostnader på veterinär, stallplats och foder. Hästen jag är intresserad av är ett varmblod på 4 år, (från 2009). Och nu undrar jag lite vad det kan kosta att ha en häst i månaden.
Stallplatsen ligger på 2100 i månaden, och nu funderar jag lite på foder. Tror ni att det funkar om hon bara äter havre och ensilage, eller behöver hon annat kraftfoder? Vad tror ni? Och veterinärkostnader? Tror ni hon behöver vara skodd?

Sv: Foder till varmblod

Sök och du ska finna. Det finns många trådar om månadskostnaden för häst.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med en kunnig hästmänniska som kan hjälpa dig i verkliga livet. Tips på internet blir ytterst generella och du verkar inte riktigt ha koll på vad du ger dig in på, om du ursäktar att jag säger det.

Mitt varmblod kostade:

Stallplats 2150:- (inkl torv och hö)
Skoning 600:- utslaget per månad
Försäkringen betalade inte jag, men den var inte allt för dyr (inget livvärde på hästen)
Müsli 300:-
Förbrukningsartiklar (myggspray, saltsten, etc) 200:-
= 3550:-

Då är det exklusive inköp av diverse pryttlar, träningar och transportkostnader till och från stallet.

Veterinär kostar förhoppningsvis typ ingenting (bortsett från vaccinationer) men det kan kosta apa också.

Om hästen behöver vara skodd beror på hovkvaliteten och sysselsättningsgraden.

Alltså sådana frågor om hästen klarar sig på bara det ena eller bara det andra är helt omöjliga att svara på. Dels beror det på hästen, om hästen är lättfödd eller svårfödd, dvs om den blir fet lätt eller måste äta mycket för att inte vara mager. Sen beror det på vilka värden ensilaget har, om det är näringsrikt nog eller inte. Detta varierar också från år till år, och kan även variera mellan olika skördar och olika åkrar. Ett år kan hästen klara sig på bara ensilage, nästa år måste man ge kraftfoder också.

Sen är det långt ifrån säkert att det är just havre hästen ska ha (vissa hästar tål dessutom inte havre).

Hur vida den ska skos eller inte beror på hur snabbt hovarna slits, vilket underlag man ska rida på (hovar slita olika mycket på olika underlag) samt inte minst, om den är öm i hovarna eller inte. Ömmar den när den är barfota måste den ha skor av något slag.

Håller med Andromedae om att du kontakta någon hästkunnig människa då det inte låter som att du är kunnig nog ännu att utan hjälp ha hand om en häst.

Jag har ett varmblod på 17 år. Jag trodde att han skulle kunna gå på enbart grovfoder men det visade sig att han var svår att hålla i bra hull. Trodde även att han skulle kunna gå barfota men han är alldeles för ömfotad och inga boots passar. Han kostar ungefär så här..

Stallplats ink. hösilage och hö (+ mockning, in-utsläpp, fodringar): 1700 kr/månad
Extra inköpt hö med bättre värden som han får till natten: ca 400 kr/månad
Kraftfoder (groov 125, olja, vitaminer): ca 1400 kr/månad
Skoning: 400 kr/månad
Bensin till och från stallet: ca 600 kr/månad
Försäkring: 86 kr/månad

Summa 4586 kr/månad. Sen tillkommer ju veterinärkostnader, avmaskningar, vaccinationer, utrustning osv.

Håller nu på med att kolla på hur mycket det skulle kosta att ha en egen häst, kostnader på veterinär, stallplats och foder. Hästen jag är intresserad av är ett varmblod på 4 år, (från 2009). Och nu undrar jag lite vad det kan kosta att ha en häst i månaden.
Stallplatsen ligger på 2100 i månaden, och nu funderar jag lite på foder. Tror ni att det funkar om hon bara äter havre och ensilage, eller behöver hon annat kraftfoder? Vad tror ni? Och veterinärkostnader? Tror ni hon behöver vara skodd?
Jag har hästarna hemma på gården, så jag har således inte någon hyra att betala. Men om man bortser från det har jag noga räknat ut vad hästarna kostar per månad inklusive allt (förutom större veterinärkostnader som man aldrig kan vara säker på hur mycket det kan bli). Alltså inklusive grovfoder, mineraler, hovslagare, försäkring, strö, vaccinationer hamnar jag på 2500 kr per häst (normalfödda varmblodstravare). Kraftfoder behöver jag inte ge eftersom grovfodret är tillräckligt bra. Är det något man kan behöva lägga till utöver grovfodret så är det oftast något proteinfodermedel i så fall.

2100sk. är inte grov foder inräknad?

Foder kostnad "hö+hävre" kan gå på 500-600sk. (kan vara lite mer, berör på ur mycket havre hästen få).

Vetrenär besök på hösten för vac. och avmasknings recept 600-1000sk (avmasknings medel tillkommer som extra).

Verkning var 8 veckor, ??
Skoning vid behov, runt 1000sk. +-

Foder är dyrt. Har du otur får du en svårfödd häst och kan då behöva handla foder för tusentals kronor i månaden.
Att ha häst är alltid dyrare än man tror, tyvärr.
Jag har billig stallhyra, 1700 kr men utöver det handlar jag foder för ca 1500 kr i månaden.

Foder är dyrt. Har du otur får du en svårfödd häst och kan då behöva handla foder för tusentals kronor i månaden.
Att ha häst är alltid dyrare än man tror, tyvärr.
Jag har billig stallhyra, 1700 kr men utöver det handlar jag foder för ca 1500 kr i månaden.

Hur månge häster är det?

Om du lägger ner lite jobb så är det inte omöjligt att du kan få tag på ett grovfoder som täcker hästens behov så den inte behöver äta någon krubbmat.
Bara på ett ungefär så kan du räkna med 15 kg hö/dag. Pris, ungefär, 2,50 kr/kg => 37,5 som ger en månadskostnad på ca 1 200,-.

Om hästens behöver skos är omöjligt att sia om i förväg. Beroende på var och hur du rider och hovens kvalitet tex. Generellt kan man säga att om hästen får en väl balanserad foderstat så blir hovkvaliteten bättre.

Veterinärkostnader är oxå omöjliga att sia om. Tandraspningar och vaccinationer är ju enkelt att räkna på men akuta sårskador en lördagskväll kan drabba vem som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama