Foder till svårfödd häst

Sv: Foder till svårfödd häst

I mina öron låter det inte som mycket mat för ett fullblod. Min dam som var perfekt i hull (rund enligt uppfödaren, perfekt till att gå direkt till hingst) åt fri tillgång på hö, 2 kg lusern (4 liter?), 2 kg Krafft Groov 125 (4 liter?), 200g soja, 3 dl majsolja, 300g vetekli och 1 kg betfor (torrvikt) per dag, uppdelat på 4 fodertillfällen.

Sen kan det vara bra att veta att bandmasken kan finnas även om det inte syns i standardträckprovet.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Senaste var ett pensionerat fullblod från banan, mycket svårfödd och dessutom ytterst kräsen. Tillsammans med de genomsnittliga halvbloden som äter ungefär allt och står sig på betydligt mindre. Samt ponny och kallblod.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

www.krafft.nu
foderrådgivning tele. 020 30 40 40
Där få ett mer vettig svar än har.

Aldrig att jag kontaktar dessa för rådgivning igen och rekommenderar ingen att göra det heller.
Deras råd eller förslag på foderstater är helt uppåt väggarna!
(Dessa har ingen större kunskap utan är antingen intresserade på hobbynivå eller har gått snabbkurs å företagets vägnar med deras produkter - De ÄR säljare! Varför skulle deras rådgivning annars vara gratis?)

Ska man ringa eller be någon göra foderstat - vänd er till någon renomerad person som är oberoende till produkt eller märke!

I ett stall jag stod hade vi ut en av deras "foderrådgivare" som gjorde foderstater åt alla hästar..det var rena skämtet..på tok för mycket kraftfoder till samtliga och för lite grovfoder. Vi hade ett helt ok grovfoder..Ingen använde sig av deras "foderstat", för ingen ville riskera ohälsa. Hade vi gjort det hade troligen alla dött av övervikt eller så hade vi hade fått många kolik och fånghästar.
Om någon rekommenderar 5kg kraftfoder, gärna i olika foderprodukter, byttor, säckar osv per dag är något väldigt fel i mina ögon. Så kasst grovfoder är det sällan någon som har att man behöver så många olika produkter för att kompensera det som inte kan fås från grovfodret..I regel fattas det av något eller möjligen två saker men det är nästan aldrig alltihop behöver kompenseras upp.
Min är väldigt svårfödd och äter som max 3kg kraft/tillskottsfoder och det är sommartid för att han ska hålla hullet där lusernet står för största delen..
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till svårfödd häst

Senaste var ett pensionerat fullblod från banan, mycket svårfödd och dessutom ytterst kräsen. Tillsammans med de genomsnittliga halvbloden som äter ungefär allt och står sig på betydligt mindre. Samt ponny och kallblod.

Då vet du man kan inte ger ett bra svar på rak arm på såna frågar om man inte hålla på med en hel del fullblod.

Förhoppningsvis har foderproducenter gjort sitt "homework" med att utbilda sitt foder folk, inte bara skolbank läsnig men också en del "fieldwork", studia besök på en del trav och gallop stall och dess utfodering.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

hejsan jag skulle kolla vad man kan ge för foder till en väldigt svårfödd häst hon får just nu 3,5 L groov 125 om dagen plus 1,5 L Lusern pellets uppblött. Sen har hon i princip fri tillgång på hö men får ändå inte upp henne i det hullet jag vill ha. Det är ett fullblod
Det där är inga stora mängder mat för ett fullblod. Du kan dubbla det om det behövs!
Vissa fullblod kräver enorma mängder mat, det är bara att skotta i dem så mycket som behövs för att de ska hålla ett bra hull. eftersom hon får fril tillgång till grovfoder så är det kraftfoder du kan fylla på med. Lusern har ingen maxgiva, det är bara att fylla på. Kraftfoder kan du ge ca 2 kg av/utfodring (0,4 kg/100 kg häst, jag utgår från att den väger ca 500 kg). Väg den sort du fodrar med så vet du hur mycket du kan ge.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Då vet du man kan inte ger ett bra svar på rak arm på såna frågar om man inte hålla på med en hel del fullblod.

Förhoppningsvis har foderproducenter gjort sitt "homework" med att utbilda sitt foder folk, inte bara skolbank läsnig men också en del "fieldwork", studia besök på en del trav och gallop stall och dess utfodering.

Foderproducenternas hemläxa går ut på att ge råd utifrån att sälja den egna produkten i första hand, aldrig att rekommendera konkurrenters produkter om det kan undvikas.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Jag förstår faktiskt inte vad du skriver.

Har räknat till många tävlingsaktiva fullblod, men du frågade efter vad jag själv hade förr häst. Som man frågar får man svar.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

hon fick krafft muskel förut också men stallägaren var rädd att hon skulle få tjocka ben om jag gav henne allt för mycket protein hos förra ägaren fick hon betfor oxå kan det vara värt att prova igen ? vet att galoppörerna i stallet hon stod i innan fick 11 L havre en liter torr betfor innan den blötlagdes samt massa kalk pulver etc och sen fick dom b vitamin flytande form och dom är super fina i hullet dock vet jag inte om jag vågar trycka i min häst 11 L havre om dagen
 
Sv: Foder till svårfödd häst

nej, det är inte att rekommendera ur någon aspekt.

Börja med att ta reda på vad grovfodret innehåller, och komplettera därefter. Allt annat är bara gissning.
 
Sv: Foder till svårfödd häst

OK, det är ju inte stor skillnad i näringsvärde mellan strå och pellets, om man tar samma märke. Men däremot tar det längre tid att få i sig några kg strå, än processat foder (pellets).

Men om hästen äter lusern, uteslut all annan bukfylla (kraftfoder) och satsa på enbart lusern, hö och olja på det.

Hoppar in här, om hästen inte äter lusern och är lite allmänt kräsen?
 
Sv: Foder till svårfödd häst

... så blir man fattig ;)

Vi tog till Hippo Alfa, med hög andel grönmjöl och bra värden. Det var det enda han höll sig fin på, och som han verkligen åt upp. Det är ett helsikte att kombinera svårfödd med kräsen...
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Krafft muskel kanske? ( 370 gram Smältbart Rp / kg och 12 MJ / kg, proteinkällan kommer från potatisprotein )
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Muskel äter just den hästen jag tänker på redan :D Åtm oftast. Kollar gärna lite olika alternativ :)

Hästar som inte äter lusern (varken strå, pellets m olja/melass), vad brukar de tycka om foder baserade på lusern? Självklart är det individuellt men jag är helt lost i den delen av fodervärlden (har en matglad, rund ponny :p)
 
Sv: Foder till svårfödd häst

Har inte hitills stött på en häst som inte äter lusern, men mina raskaniner blåvägrar. Smakar blä tycker dom. Det enda jag fått dom att äta var pressade till pyttesmå pelletsar, skitdyra, från Tyskland... Och givetvis vägrar dom allt i pulverform, allt som är blött, samt många sorter av vanliga pellets ^^. Bortskämda kräk.

Om du själv testar att smaka på ett vanligt hö-strå (sötaktigt) och ett omellasserat lusernstrå (lite bittert), så förstår du varför det kan ogillas.

Så gräsätare har smaklökar alright, det gäller att hitta det som "klickar" för dom kräsna :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp