I
ishast
Sv: foder till föl
Undrar hur ni gör när ni ger fölen fri tillgång på hö? Tänker på dom vuxna hästarna!
Undrar hur ni gör när ni ger fölen fri tillgång på hö? Tänker på dom vuxna hästarna!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
evis skrev:Gah, min kallblodskille har varit ständigt överbyggd mellan 5-10 cm sedan 3 veckors ålder (6 mån nu) - jag är förfasad och vet ju att det sägs att välfodrade unghästar växer jämnt, men va fasiken - han får ju allt uträknat enligt konstens alla regler och ser fin ut i övrigt. Bara lite ..obalanserad.
Måste 8 cm överbyggdhet bero på fladdrig utfodring?
Stoets förra föl växte mycket jämnare, å andra sidan var hon mindre och blev också bra mycket mindre än vad den här killen verkar ha tänkt bli.
???
camillak skrev:Citronen- om du har proteinvärde på 86 i ditt hö så säger jag grattis, det är nog inte många som har det.. Eftersom de flesta har hö som ligger runt riktvärdena 30-60 g så måste man komplettera med proteinrikt krafftfoder till unghästarna.
Rikkan skrev:Tillhör du skaran som fortfarande tror på S. Nordins största lögn: Ställ havresäcken på skullen och låt unghästarna växa sig starka likt fjällbjörkar på hö och vatten?
I dag vill man hellre ha en rak och fin björk än en liten, sent utvecklad och sned rackare.
Iofs hade han delvis rätt, för man kan fodra med lucern...
-utvecklingen går framåt.
Lucern = gräs = ypperligt kraftfoder
Rikkan skrev:Rätt. Ett grovfoder som med fördel används som ett kraftfoder och innehåller mindre stärkelse än havre. Och anses vara skonsammare för hästen till skillnad från soja, korn eller havre...?
Och ja, fölen diar fortfarande.Inte_Ung skrev:Islandsföl födda i juni och juli, diar fortfarande.