foder till föl

Sv: foder till föl

Undrar hur ni gör när ni ger fölen fri tillgång på hö? Tänker på dom vuxna hästarna!

Hej!

Mitt föl är helt avvant och går med jämnåriga, som också har fri tillgång. :smirk:

evis skrev:
Gah, min kallblodskille har varit ständigt överbyggd mellan 5-10 cm sedan 3 veckors ålder (6 mån nu) - jag är förfasad och vet ju att det sägs att välfodrade unghästar växer jämnt, men va fasiken - han får ju allt uträknat enligt konstens alla regler och ser fin ut i övrigt. Bara lite ..obalanserad.

Måste 8 cm överbyggdhet bero på fladdrig utfodring?
Stoets förra föl växte mycket jämnare, å andra sidan var hon mindre och blev också bra mycket mindre än vad den här killen verkar ha tänkt bli.
??? :confused:

Det är här som "sunt förnuft" kommer in..;)
Att bara gå på en massa uträkningar och tabeller kan slå fel, och det stort.
Detta ser man nu för tiden väldigt ofta på foderforum där hästägare räknat i kvadrat med miniräknare, men i stallet står det en mager krake.

En kraftigt överbyggd häst med vass överlinje HAR proteinbrist.
Fundera på en sak:
Får ditt nuvarande föl samma foderstat som fjolårets??
I så fall får den för lite eftersom han har tänkt att bli större som stor..

Någon här nedan undrade också över fri tillgång till grovfoder till föl som går med som stora.
Så här enkelt är det:
Föl ska gå in en flock där alla får fri tillgång på grovfoder.
Har man en smällfet fjording eller en vältrimmad tävlingshäst i flocken så är det bara att flytta, antingen ungen eller den som INTE ska ha fritt.
Finns inga andra genvägar.

AM

Nej, den får absolut inte samma foderstat som förra fölet och någon vass överlinje har han garanterat inte. Han är rund över ryggen och har en otroligt musklig rumpa - får beröm för att han ser så välväxt ut :).
Jag har knappast räknat i kvadrat med miniräknare - inser att min formulering i andra inlägget var lite klantig.
Stoet mjölkar väldigt bra och denna gången har jag motat Olle i grind och hon har fått massor och massor av mat under hela betesperioden, trots bra bete. Fölet har ätit med henne sedan vecka 3 och får som sagt numer rejält med käk - nästan mer än behovet räknat på om han inte gått med morsan och fått di, trots att han går med sin mor om dagarna. Jag vet inte om det haft med det att göra :confused: (fodrat "för mycket"?)

Visserligen, just nu är han bara 3 cm överbyggd men tidigare i sommar har det mer legat runt 5 cm konstant.
Bild när han såg som värst ut;
betesbilder6022.jpg

Och här för några veckor sedan (6 mån här);
Hagbildernov2005027.jpg

(fast som du ser är han väldigt lurvig på första bilden så visst kan det ha varit något vajsing ändå. Han fällde av all fölull på 2 veckor under en period i september)

Nä men Evis..
Du har ju en jättefin unge!!

Tror att det har blivit missförstånd här..
Jag pratar om avvanda ungar och fram till deras betessäsong.
Alltså under deras första vinter och alla krakar som bara går på hö.

Att föl KAN se ut lite hur som helst deras första sommar är ganska vanligt.
Vid den tiden (alltså från månad noll fram till månad fem-sex kan man inte göra så mycket mer än att se till att dom har ett bra och parasitfritt bete, en rund mamma och att dom maskas ordentligt)

Visst finns det undantag men magra föl och smällfet mamma men då bör man nog selektera bort just det stoet.

Din unge ser ju fin ut och var du glad för det.

Ber om ursäkt om du missförstått mig helt nu.
AM

Hihi, okej, tack - skönt att höra.
Men jag har ju faktiskt oroat mej - speciellt en vända där när han var 3 månader och var nästan 10 (!) cm högre på rumpan. Han såg förskräcklig ut...

Hjälp med förslag på foderstat önskas. Svh o korsning svh/welch(mager)
Analycen på hösilget: Torr substans 60 (vet det är mycket tyvärr:crazy: )smält bart råprotein 40 g/kg foder.
Energi 5.9 Mj/kg foder
Protein 104 g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 60 g/kg torrsubbstans
Energi 100 Mj/kg torrsubbstans

Glömde ta kalciun o det:confused:

Citronen- om du har proteinvärde på 86 i ditt hö så säger jag grattis, det är nog inte många som har det.. Eftersom de flesta har hö som ligger runt riktvärdena 30-60 g så måste man komplettera med proteinrikt krafftfoder till unghästarna.

Tillhör du skaran som fortfarande tror på S. Nordins största lögn: Ställ havresäcken på skullen och låt unghästarna växa sig starka likt fjällbjörkar på hö och vatten?
I dag vill man hellre ha en rak och fin björk än en liten, sent utvecklad och sned rackare.
Iofs hade han delvis rätt, för man kan fodra med lucern...
-utvecklingen går framåt.
Lucern = gräs = ypperligt kraftfoder

Lägg en egen tråd och fråga, och hoppas att någon kunnig kan hjälpa!

Annars kan man alltid ta hjälp av någon av foderberäkningsprogrammen;
http://hippocampus.slu.se och klicka vidare eller
http://www.freefarm.se och klicka vidare
Men observera att dessa program har sina mått, kvoter och tabellbehov och det varierar en del...

camillak skrev:
Citronen- om du har proteinvärde på 86 i ditt hö så säger jag grattis, det är nog inte många som har det.. Eftersom de flesta har hö som ligger runt riktvärdena 30-60 g så måste man komplettera med proteinrikt krafftfoder till unghästarna.

det var ju det jag menade, att i de flersta fall har man inte tillräckligt bra hö å då måste man komplettera med ett bra krafftfoder alt. grovfoder typ lusern, men det finns fall när man inte behöver!:idea:

Rikkan skrev:
Tillhör du skaran som fortfarande tror på S. Nordins största lögn: Ställ havresäcken på skullen och låt unghästarna växa sig starka likt fjällbjörkar på hö och vatten?
I dag vill man hellre ha en rak och fin björk än en liten, sent utvecklad och sned rackare.
Iofs hade han delvis rätt, för man kan fodra med lucern...
-utvecklingen går framåt.
Lucern = gräs = ypperligt kraftfoder

hmm kolla en gång till i foderböckerna? lusern är grovfoder... dessutom en ärtväxt....

vi har en haflinger som är född 1/6-04 som vi ger 1,5 kg krafft groove varje dag,detta har vi gett honom sen han var 6 mån gammal.
Foderstaten har vi fått av krafft:banana:

Rätt. ;) Ett grovfoder som med fördel används som ett kraftfoder och innehåller mindre stärkelse än havre. Och anses vara skonsammare för hästen till skillnad från soja, korn eller havre...?

Rikkan skrev:
Rätt. ;) Ett grovfoder som med fördel används som ett kraftfoder och innehåller mindre stärkelse än havre. Och anses vara skonsammare för hästen till skillnad från soja, korn eller havre...?

så rätt! :)

:)
Intressant att höra vad ni ger åt era fölisar nu när våren närmar sig med stormsteg. Har do hållit sig fina eller har ni hamnat öka/minska på något?
Ni som ger luzern som proteinkälla, hur mycket ger ni till er hur stora fölisar? Ändå annat proetin och energi?

Uppdatering.
Inte_Ung skrev:
Islandsföl födda i juni och juli, diar fortfarande.
Och ja, fölen diar fortfarande.

Fri tillgång på ett ensilage med 54% torrsubstans 4,9MJ och 36g smpr/kg foder.
Samt 0,8kg kornkross och 20g ko-mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama