foder till föl

Sv: foder till föl

Hej,
En häst är inte skapt att äta något annat än gräs eller liknande.
Att vi ger våra hästar kraftfoder i form av havre och korn kommer av att arbetshästarna behövde mer energi och protein för att orka med arbetet i skogen. Dvs dra stora tunga stockar 6-8 timmar om dagen.

Så ett föl utför inte något arbete alltså behöver den inte heller något annat än fri tillgång på hö/hösilage. Att ge föl kraftfoder ger en ganska säker framtida möjlig diagnos på osteochondros (lösa benbitar) Det har forskats mycket om detta inom trav aveln.
Så forhoppningsvis ger du inte ditt föl något kraftfoder.

Alfa skrev:
Hej,
En häst är inte skapt att äta något annat än gräs eller liknande.
Att vi ger våra hästar kraftfoder i form av havre och korn kommer av att arbetshästarna behövde mer energi och protein för att orka med arbetet i skogen. Dvs dra stora tunga stockar 6-8 timmar om dagen.

Så ett föl utför inte något arbete alltså behöver den inte heller något annat än fri tillgång på hö/hösilage. Att ge föl kraftfoder ger en ganska säker framtida möjlig diagnos på osteochondros (lösa benbitar) Det har forskats mycket om detta inom trav aveln.
Så forhoppningsvis ger du inte ditt föl något kraftfoder.

Jag hoppas ingen tar dig på allvar. Jag anser att det är ett ganska stort arbete att öka från 50 kg till 500 kg....

Har man ett PERFEKT hösilage så visst, men det är inte många som har, speciellt om man har större raser, som kräver mer.
Jag har öst på med min kraftfodergiva i över 15 år på mellan 5-15 föl per år, och hittills så har vi upptäckt 1 häst med lösa benbitar.

Ja, här fanns det ju alla sorter, ingenting alls, konstiga blandningar... Så klart att ett föl behöver mer än fri tillgång till hö/hösilage...:crazy: Min som jag snart ska hämta, 7 mån, har nu fri tillgång till hö och får ca 1,5 kg krafft groov.

CK skrev:
Jag hoppas ingen tar dig på allvar. Jag anser att det är ett ganska stort arbete att öka från 50 kg till 500 kg....

Har man ett PERFEKT hösilage så visst, men det är inte många som har, speciellt om man har större raser, som kräver mer.
Jag har öst på med min kraftfodergiva i över 15 år på mellan 5-15 föl per år, och hittills så har vi upptäckt 1 häst med lösa benbitar.
Hej, man behöver inte ta mig på allvar, men kanske alla forskare, agronomer på SLU och professionella travstuterier. Det är bevisat att hållbarenheten på hästen påverkas negativt av för mycket kraftfoder för tidigt, hästen växer ifrån sig själv.
Av nyfikenhet vilken forskning bygger du din foderstat till föl på?

Alfa skrev:
Av nyfikenhet vilken forskning bygger du din foderstat till föl på?

Samma som du hänvisar till...:D
Dessutom tror jag nog att vi kan räknas till kategorin "professionella travstuterier".

Islandsföl födda i juni och juli, diar fortfarande.
700g lusern och 400g havrekross, serveras uppblött och blandat uppdelat på 2ggr/dag.
Höet har bara 40g smbpr/kg.

Boj skrev:
Soja är inte ett naturligt foder för en hästmage, och det finns bättre att ge om mera proteiner krävs.

mmm soja e dessutom inte speciellt miljövänligt då det fraktas över halva jordklotet.... Lusern är ett bättre allternativt både då det är ett grovfoder i pelletsform (finns i ströfoder form nu) och det är producerat på nämre håll.... hästar är inte direkt gjorda för å äta soja...

låter för övrigt som om folk är hysteriska å proppar i sina små bebisar protein... den bästa näringskällan finns i grovfoder glöm inte det... mycket värt att skaffa sig ett hö/hösilage med bra värden! Har man inte den möjligheten så är det dock bra att man kan ge protein tillskott, men det är å föredra lusern tkr jag:d

camillak skrev:
Ja, här fanns det ju alla sorter, ingenting alls, konstiga blandningar... Så klart att ett föl behöver mer än fri tillgång till hö/hösilage...:crazy: Min som jag snart ska hämta, 7 mån, har nu fri tillgång till hö och får ca 1,5 kg krafft groov.

nej du har man ett (tillräckligt) bra grovfoder och om fölet äter tillräckligt av det behövs absolut inte något kraftfoder... hur gör de vilda fölen? jo de diar iofs längre, vilket vi borde låta våra göra också...men de äter inte direkt soja å havre... :angel:

Vårat föl äter nu ca:
0,4 kg Lusern
0,3 kg Krafft Protein
0,1 kg Soja
Blandar i lite havre, ca 1/2 kg. + ca 80 g Miner Vit

Höet innehåller 45 g smrp, 6,6 mj.
Han går med mamma fortfarande. Han har ordentligt med hull. Man känner inga revben där inte. Kanske ger jag för mycket? Han ska gå ute hela vintern på lösdrift och snart avvänjas så det är väl bra att han har lite x-tra.

Arabunge, född i februari, avlad och kommer att sättas i träning (galopp) för start som 3-åring om allt går som planerat.
Har fri tillgång på grovfoder, stoppar i sig omkring 5-6 kg av detta, får dessutom 1 kg Krafft Pluss Grön, 1,3 kg Havre, 0,2 kg Betfor plus kalk och salt, resterande mineraler täcks av grovfoder.
Han är svår att hålla hull på och kräver mycket mat, han går ute minst 12 timmar/dag, oftast mer.

Herregud vilka konstiga svar du fått från vissa.
Det är ju verkligen superviktigt att den unga hästen får en bra sammansatt foderstat. Har man ett bra hö räcker det kanske med hö, men för oss allra flesta behövs nog kraftfoder för att täcka behoven av mineraler, protein etc.
Till exempel för att täcka behovet av de essentiella aminosyrorna - det vill säga de aminosyror som hästen måste få genom fodret, som den inte kan skapa själv i sin grovtarm. Den unga hästen har ett överlägset stort behov av de här aminosyrorna - den ska ju ha byggstenarna till att bygga sin kropp!

Se till exempel vad användare HelenaHandberg skrivit om unga hästens lysin-behov i trådar (använd sökfunktionen). Bland annat här;
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=593949&highlight=lysin

Att säga att det som är "naturligt" alltid är det som är bäst är ju lite knepigt. Visst är det naturligt för en häst häruppe i norr att gå och knapra barr hela vintern, men det är därmed inte sagt att det är det bästa för att få fram en unghäst/vuxen häst som kan tillmötesgå de krav vi ställer på dem i prestation.
De hästar som lever fritt och får försörja sej själva brukar inte se särskilt fina och välväxta ut... Som uppfödare har man väl större ansvar än så???

Lucern är superbra att fodra med tycker jag med, men svårt på unghästar i och med att det skickar iväg Ca/P-kvoten.
Jag är ganska rädd för att fodra för mycket kraftfoder - inte för att fölen skulle få "för mycket" näring, utan mest för att jag inte vill ha störningar i mage & tarm och jag tänker att en ung hästs mage kan ha lite jobbigt med alltför koncentrerade fodermedel.

Kallblodsfölet går med sin mor om dagarna. Har fri tillgång på hö med lite lågt protein. Utöver det får han (äter han) 0,5 kg lucernhack, 0,2 kg soja, 0,2 kg Krafft Protein, 0,5 kg Krafft PLuss Grön samt mineraler och hädanefter Tokosel. Detta ska upp sedan när morsan flyttar så att han får 1 kg Krafft Pluss Grön - och förhoppningsvis 1 kg lucernhack (om han får i sej det).

Russfölet vet jag inte än, han äter mest bara hö samt lucernhack än så länge och smakar på några pellets per dag. Äter dock relativt mycket lucernhack, får fri tillgång och jag skulle gissa han får i sej mellan 0,25 kg och 0,5 kg (ganska mycket för en sån liten). Han är helt ovan vid att äta något annat än "Hö"/gräs - levt i det vilda med en mor som fått föda sej bäst hon kunnat. Och ser ut därefter, tanig, muskeltunn, bukig och med "ull" som skulle få ett får avundsjuk + ganska vek i benen (X-ig runtom)....

Glömde ju, kallblodet är född 2 maj, russet 23 maj. Russet blev tvärt avflyttad från sin mor förra helgen.

nu är det ju så att vi ofta vill lite mer med våra föl, jag påstod inte att det ALLTID går att fodra upp ett föl med endast grovfoder, men med ett tillräckligt bra hö så finns det ingen anledning att lägga ut pengar på massa kraftfoder. Det hö vi har hemma med ex en proteinhalt på 86 räcker gott till föl...:smirk:

:eek:
citronen skrev:
nu är det ju så att vi ofta vill lite mer med våra föl, jag påstod inte att det ALLTID går att fodra upp ett föl med endast grovfoder, men med ett tillräckligt bra hö så finns det ingen anledning att lägga ut pengar på massa kraftfoder. Det hö vi har hemma med ex en proteinhalt på 86 räcker gott till föl...:smirk:

Jag lyckas då inte få mina unghästar att se ut som jag vill ha dom trots att vi haft samma värden på höet som du vissa år.
Klarar man det så är ju det kalasbra, men att börja påstå att kraftfoder är av ondo och "onaturligt" är ju löjligt.
Så länge de har fri tillgång (och äter) grovfoder så är varken soja eller havre fel.

Jag får hit en hel det 1-åringar på våren, för betesgång, och ofta så kommer det tunna, överbyggda hästar, med uppstickande ryggrad och STOR buk.
Ägarna förklarar glatt att deras hästar är SÅ feta, fast de bara ätit grovfoder.

CK skrev:
Jag får hit en hel det 1-åringar på våren, för betesgång, och ofta så kommer det tunna, överbyggda hästar, med uppstickande ryggrad och STOR buk.
Ägarna förklarar glatt att deras hästar är SÅ feta, fast de bara ätit grovfoder.

Det där känner vi också igen.
Och att få sådana "kräk" i hästhagen är INTE kul..
För ägarna tror att dom ska komma ifatt under betesgången vilket dom sällan gör utan, tvärtom, så får dom allt hämta hem dom efter halva betessäsongen p.g.a. att dom varken kan tillgodo göra sig betet eller orkar med insekterna.

Och vad gör ägarna då??
Jo, dom tar hem dom , ställer på box och börjar ge dom kraftfoder.
Hästarna klarar inte av omställningen och får allt från kolik till att bli galliga och fula i benen.

Dom tror att hästarna då ska kunnas "matas" ifatt. Vilket är nära på ett helt år för sent.

Men sådant är ju tradition bland många hästägare.
När deras pålle är överbyggd 8 cm så säger dom att ..jo..hästen är i en kraftig tillväxtperiod..:eek: :eek:

Inte undra på att det skramlar i haserna sedan. :smirk:

AM

Gah, min kallblodskille har varit ständigt överbyggd mellan 5-10 cm sedan 3 veckors ålder (6 mån nu) - jag är förfasad och vet ju att det sägs att välfodrade unghästar växer jämnt, men va fasiken - han får ju allt uträknat enligt konstens alla regler och ser fin ut i övrigt. Bara lite ..obalanserad.

Måste 8 cm överbyggdhet bero på fladdrig utfodring?
Stoets förra föl växte mycket jämnare, å andra sidan var hon mindre och blev också bra mycket mindre än vad den här killen verkar ha tänkt bli.

??? :confused:

CK skrev:

Jag lyckas då inte få mina unghästar att se ut som jag vill ha dom trots att vi haft samma värden på höet som du vissa år.
Klarar man det så är ju det kalasbra, men att börja påstå att kraftfoder är av ondo och "onaturligt" är ju löjligt.
Så länge de har fri tillgång (och äter) grovfoder så är varken soja eller havre fel.

krafftfoder är apsolut inte av ondo, snarare tvärt om väldigt bra att det finns! men det jag ville säga är att det finns all för många dom tror att hästens huvudföda är kraft ist för grov, vilket inte är så lyckat.... folk har lite svårt att fatta att energin,proteinet och mineralerna i ett hö ger samma verkan som i ex, havre... många tror att man MÅSTE ge kraft vilket är jätte fel....

"Mitt" föl med analyserat hö = beräknad foderstat får:

Delat på två mål.
2 kg havre
0,2 kg betfor
0,4kg lusern
0,5 kg krafft protein
20 gram foder kalk
60 gram miner blå

+ fri tillgång på hö
:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama