Sv: foder till föl
Herregud vilka konstiga svar du fått från vissa.
Det är ju verkligen superviktigt att den unga hästen får en bra sammansatt foderstat. Har man ett
bra hö räcker det kanske med hö, men för oss allra flesta behövs nog kraftfoder för att täcka behoven av mineraler, protein etc.
Till exempel för att täcka behovet av de essentiella aminosyrorna - det vill säga de aminosyror som hästen måste få genom fodret, som den inte kan skapa själv i sin grovtarm. Den unga hästen har ett överlägset stort behov av de här aminosyrorna - den ska ju ha byggstenarna till att bygga sin kropp!
Se till exempel vad användare HelenaHandberg skrivit om unga hästens lysin-behov i trådar (använd sökfunktionen). Bland annat här;
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=593949&highlight=lysin
Att säga att det som är "naturligt" alltid är det som är bäst är ju lite knepigt. Visst är det naturligt för en häst häruppe i norr att gå och knapra barr hela vintern, men det är därmed inte sagt att det är det bästa för att få fram en unghäst/vuxen häst som kan tillmötesgå de krav vi ställer på dem i prestation.
De hästar som lever fritt och får försörja sej själva brukar inte se särskilt fina och välväxta ut... Som uppfödare har man väl större ansvar än så???
Lucern är superbra att fodra med tycker jag med, men svårt på unghästar i och med att det skickar iväg Ca/P-kvoten.
Jag är ganska rädd för att fodra för mycket kraftfoder - inte för att fölen skulle få "för mycket" näring, utan mest för att jag inte vill ha störningar i mage & tarm och jag tänker att en ung hästs mage kan ha lite jobbigt med alltför koncentrerade fodermedel.
Kallblodsfölet går med sin mor om dagarna. Har fri tillgång på hö med lite lågt protein. Utöver det får han (äter han) 0,5 kg lucernhack, 0,2 kg soja, 0,2 kg Krafft Protein, 0,5 kg Krafft PLuss Grön samt mineraler och hädanefter Tokosel. Detta ska upp sedan när morsan flyttar så att han får 1 kg Krafft Pluss Grön - och förhoppningsvis 1 kg lucernhack (om han får i sej det).
Russfölet vet jag inte än, han äter mest bara hö samt lucernhack än så länge och smakar på några pellets per dag. Äter dock relativt mycket lucernhack, får fri tillgång och jag skulle gissa han får i sej mellan 0,25 kg och 0,5 kg (ganska mycket för en sån liten). Han är helt ovan vid att äta något annat än "Hö"/gräs - levt i det vilda med en mor som fått föda sej bäst hon kunnat. Och ser ut därefter, tanig, muskeltunn, bukig och med "ull" som skulle få ett får avundsjuk + ganska vek i benen (X-ig runtom)....