Foder till exemhäst?

Sv: Foder till exemhäst?

Vitlök ska man helst inte ge till häst, det kan i högre doser orsaka anemi. Haken är att man inte forskat på vad som är en 'säker dos', dvs man vet inte om det ger anemi i lägre doser än de testade.

Om det är någon tröst så har jag provat, innan de nya rönen om att vitlök kan ge anemi, att ge vitlök i insektsrepellerande syfte. Fungerade noll. Att spraya vitlök PÅ hästen gav viss effekt - en liten stund. Men inte ens när de fick så mkt vitlök i maten att 'andedräkten' stank vitlök när de blåste i ansiktet på en så gav det mer än marginell skillnad på knotten, de bet lika glatt ändå.

Dock en häxbrygd av matolja där massor med vitlöksklyftor fått dra länge länge, samt en rejäll 'shot' djungelolja i det hela fungerade ganska bra mot knott. Blev svårt sätta sig med iom oljan. Baksidan är att hela hästen blir flottig, och att det inte fungerar där solen når (då 'kokar' oljan på huden). Ser ingen anledning idag att använda det när det finns så bra 'färdiga, mindre smetiga' medel. Det där var för sådär 20 år sen, när det fanns betydligt mkt mindre att välja på i handeln.

Ja det är liksom A och O när man skyddar en häst med eksem, och innan du får för dig att täcket är orsaken kan jag berätta att innan linfröoljebehandlingen rev han täcker i atomer pga klådan. Alltså denna häst har den värsta sorten av eksem, han kliar sig blodig om hans eksem inte tas på allvar.

Jag har som de flesta, gått i alla fällor som finns att hamna i, foder som lovar guld och gröna skogar, alternativare som lovar guld och gröna skogar med piller som lovar guld och gröna skogar osv. Nu återstår det att vänta vad våra forskare och veterinärer kommer fram till, men det kommer inte att ske inom den här pållens livstid i varje fall.

Intressant är, att eksem förvärras i regel med åldern. Jag hoppas han slipper det, han fyller snart 24 år.

Ja det är liksom A och O när man skyddar en häst med eksem, och innan du får för dig att täcket är orsaken kan jag berätta att innan linfröoljebehandlingen rev han täcker i atomer pga klådan. Alltså denna häst har den värsta sorten av eksem, han kliar sig blodig om hans eksem inte tas på allvar.

Jag har som de flesta, gått i alla fällor som finns att hamna i, foder som lovar guld och gröna skogar, alternativare som lovar guld och gröna skogar med piller som lovar guld och gröna skogar osv. Nu återstår det att vänta vad våra forskare och veterinärer kommer fram till, men det kommer inte att ske inom den här pållens livstid i varje fall.

Intressant är, att eksem förvärras i regel med åldern. Jag hoppas han slipper det, han fyller snart 24 år.

Jag hade inte tänkt beskylla dej för nått, ej heller ifråga sätta, men gardera dej du!!!!:grin:

Varför jag frågar var för att jag inte har täcke till nån!
Har aldrig haft det heller så jag har ingen aning om hur dessa täcken fungerar, eller hur dom skyddar. Jag är helt novis!
Vart tveksam till om det hade framgått i resonemanget med din linfröhäst, om den bar täcke eller ej!

Jag va bara intresserad, för att veta vad du har för fungerande koncept!

Tack för att du delar med dej!

Senast ändrad:

Haha, Snälla Boj och Marlene, Kan ni inte ta upp den här tråden igen nu år 2012, ;)

Ett år sedan Marlene fick ta plats i häst fokus med sin artikel om eksem, Och Boj som funderat och experimenterat vidare sedan dess.

Vad är era slutsatser nu?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar