Foder till exemhäst?

Sv: Foder till exemhäst?

Ja en svintosvans är inget tecken på eksem, däremot en uppsvullen sårig mankam inklusive svans lägg dessutom till elefanthud så har du kronan på verket. Det är en reaktion på knott.
Men det gör väl du med, kliar dig alltså om du blir biten av insekter och utan att få en allergisk reaktion.

Precis, rehab hästen har fortfarande uppsvullen mankam och elefanthud, om han inte nu får sina mineraler/vitaminer. Trots avsaknaden på knott.
Lika så vart mina "egna" hästars mankammar hårda då jag slutade med deras tillskott i höstas, så det är väl det som är eksem. Där är vi väl överens eller:confused:
Kanske borde ha skrivit både att de började klia, och att deras mankammar vart hård, i tidigare inlägg.

Kliningen är inte det som är eksemen.

När jag svarade tidigare på ditt inlägg ang klåda tänkte jag mera på att klåda/sensoriska nervändarna osv.

Jag fattar inte vad du menar med min personliga klining, när jag blir biten:confused:

Marlene

Senast ändrad:

Fast jag begriper fortfarande inte hur du kan anse att knotten INTE är det utlösande?

Ökningen av vitaminer och mineraler kan ju lika gärna bara fungera allergidämpande, men grunden är fortfarande allergi mot svidknott och inget annat.

Det går ju inte bevisa vad som är vad annat än om du skulle lyckas ha hästarna kvar på samma plats och rutiner, och eliminera knotten, och se om det är lika då.

Första hösten min kliade, när jag blev helt tagen på sängen, var han rätt bedrövlig och såg rätt bedrövlig ut länge, men sen när jag lärt mig och är snabbare på det viker det fortare. Så rehabhästen kan trots att knotten är borta fortfarande ha kvar sviterna av allergireaktionen. Sårig hud etc kliar med, och kli föder kli så att säga, så att den inte är symptomfri fast knotten är borta säger ju inte heller någonting egentligen, mer än att den fortfarande är påverkad, men att av ngn anledning mildrar vitamin och mineral allergin. Men ingenstans har du bevisat att en allergi inte föreligger?

Det kniviga med allergi, oavsett typ, är ju att allt som endera påverkar immunförsvaret och dämpar det, eller som minskar symptomen av allergin (svullnad, kli, sår, utslag etc) kommer ge förbättring, utan att djuret är ett dugg mindre allergiskt, bara mer symptomfri. Samma sak med antihistaminbehandling och liknande, det gör inget åt allergin, bara symptom. Min hund t ex är ju lika allergisk oavsett om jag gör ingenting och han kliar halvt ihjäl sig, som om jag badar, medicinerar på flera vis och så vidare. Symptomen skiljer stort, men allergin är densamma och fortfarande grunden. Och obehandlad.

Men det tar veckor innan detta lägger sig trots att knotten har försvunnit, det du beskriver är just det första tecknet många hästar har när de inleder sin karriär som eksemhäst. Då blossar detta upp främst på hästen när knotten är på väg bort eller är borta. Min eksemhäst har inte ens dessa symptom, ambitionen är att han inte ska få det heller eftersom det kan vara en utlösande faktor till att de börjar klia sig.

När du får ett mygg eller knottbett så kliar du dig på detta, det innebär inte att du är allergisk för det. En allergisk reaktion kräver kliniska symptom för det, och då tillkommer lite mer än enbart klåda.

Men det tar veckor innan detta lägger sig trots att knotten har försvunnit, det du beskriver är just det första tecknet många hästar har när de inleder sin karriär som eksemhäst.

En av hästarna jag beskriver är 17 år i år och har haft eksem sen hon var 5 så det är inte första tecknet på så vis.
Men för eksemet är det ju första tecknet.

Så nästa år blir det att förebygga varje sommar betes dag + - några veckor innan för att vara på den säkra sidan.

Precis som du, vill jag ha dom helt symtom fri!

Har du provat att ta bort linfrö oljan till din häst nån gång i sommar???
Tänkte på om du fick samma reaktion på mankammen som jag fick?!
Marlene

Ja när eksemet väl har utvecklats så kan de kommer att se ut så varje höst, men för hästar som inte haft tidigare eksem är detta ett av de första tecknen att eksem är på gång till kommande säsong. Har man tur och kommer åt alla punkter för att dämpa symptom, så kan de se symptomfria ut men är absolut inte botade för det.

Nej jag tar inte bort linfröoljan eftersom den tar så lång tid på sig för att ge effekt, däremot vet jag att den hjälper eftersom han innan linfröoljetiden var väldigt dålig i sin eksem.

Har man tur och kommer åt alla punkter för att dämpa symptom, så kan de se symptomfria ut men är absolut inte botade för det.

Nej jag tar inte bort linfröoljan eftersom den tar så lång tid på sig för att ge effekt, däremot vet jag att den hjälper eftersom han innan linfröoljetiden var väldigt dålig i sin eksem.

Mineralerna/vitaminerna jag ger, är av olika anledningar. Det ska bli intressant att se om dom blir botade när dom återställt sina kroppar från mineral/vitamin obalanser, och vad dessa brister orsakat i hästkroppen, det som ej kan ses.

Dvs att dom fungerar utan extra av nått, utan bara ett "vanligt" mineraltillskott.

Eftersom man säger att import häst eksem uppkommer efter 2-3 sommrar i sverige, väntar jag mej inte nått ev botande resultat förrän om 1-2 år. dvs, då först tänker jag prova att ge bara "vanligt" mineraltillskott, under sommaren.

Samma som med din "linfrö häst" ser jag resultat på mina "egna" men mest på rehab hästen eftersom han oxå var väldigt dålig i sina eksem innan.

Rehabhästen har varit här i 5 veckor, och det är första sommaren mina "egna" inte utv eksem, så tiden får utvisa vad som händer och sker.

marlene

Senast ändrad:

Du kan inte bota en eksemhäst, du kan däremot hålla den symptomfri vilket är mycket vunnet i lidande. Men en gång eksem alltid eksem, mineraler/vitaminer har våra alltid fått ända sedan importen men likafullt utvecklade de eksem.

Men jag skriver det här en gång till, läs på om hur allergier fungerar så kommer du att upptäcka att det inte räcker med enstaka fodermedel för att få effekt. Däremot kan dessa vara en bit på vägen för lindring av symptom.

Du kan inte bota en eksemhäst, du kan däremot hålla den symptomfri vilket är mycket vunnet i lidande. Men en gång eksem alltid eksem, mineraler/vitaminer har våra alltid fått ända sedan importen men likafullt utvecklade de eksem.

Men jag skriver det här en gång till, läs på om hur allergier fungerar så kommer du att upptäcka att det inte räcker med enstaka fodermedel för att få effekt. Däremot kan dessa vara en bit på vägen för lindring av symptom.

Å då svarar jag att jag har läst om allergier, och jag vet hur de fungerar!

Men visst kommer jag att fortsätta läsa, jag blir aldrig fullärd!

Jag tycker inte sommareksem är en specifikt knott allergi, vi har olika synsätt!

Och jag vet att jag har fel, så det behöver du inte upplysa mej om!:rofl:

Hur lång tid tog det innan du såg effekt av linfröoljan?
Ger du 2 dl varje dag året om?

Man vet att full effekt inte finns förrän tidigast efter 120 dagar, nej jag ger i underhålls behov ½ dl per dag.

När vi började med linfröoljan så var det i senaste laget runt marsmånad för 4 år sedan, full effekt hann inte infinna sig vilket gjorde att hästen kliade sig även denna sommar om än betydligt mindre än tidigare. Följande sommar var han symptomfri och har varit så sedan dess, men den skorviga strängen på magen skvallrar om att han är en eksemhäst och kommer alltid att vara det.

Det som funkat bäst (och är billigast) på mitt fullblod (lindrigt exem) på somrarna är att smörja Skillingarydsalvan RIKLIGT i mankam och svansroten. Jag har provat så gott som alla produkter på marknaden och de flesta är ju rel. effektiva, men löjligt dyra.
En "teori" som jag har är att knotten inte sätter sig i fett pga att de inte tål det, deras vingar klibbar ihop och dör. Jag märker skillnad direkt när mankammen börjar se "torr" ut och är fri från fett, då börjar han klia sig, försvinner när fettet smörjs på igen. Spelar inte så stor roll vilken salva, bara det är en riktigt fet som sitter länge.

Skorviga strängen:confused:

Många hästar får en skorvig sträng på magen, eller i lindrigare fall känner man strängen som en förtjockning mitt på buken och inget mer. Oftast är den svår att känna i vinterpäls, dels för att pälsen tar över men också för att den vill gå ner lite under vintern.

Jaha, det har jag aldrig sett.
Fasst jag fattar ändå inte om du menar att strängen är mitt under magen (vid linea alba), eller på varsin sida, ovan revbenen typ...

Hon menar mitt under magen, en del hästar får exem där. Inte min, men min kompis häst såg för hemsk ut under magen förut. Nu är han bättre med täcke runt om och bra smörja.

Man vet att full effekt inte finns förrän tidigast efter 120 dagar, nej jag ger i underhålls behov ½ dl per dag.

När vi började med linfröoljan så var det i senaste laget runt marsmånad för 4 år sedan, full effekt hann inte infinna sig vilket gjorde att hästen kliade sig även denna sommar om än betydligt mindre än tidigare. Följande sommar var han symptomfri och har varit så sedan dess, men den skorviga strängen på magen skvallrar om att han är en eksemhäst och kommer alltid att vara det.

Tänkte på en grej till!

Denna linfrö häst som är symtomfri, är han täckad på sommaren?

Jag var och tittade lite på produkter och hittade en som innehåller detta:
Består av 100 % torkad och flingad vitlök. Högt innehåll av vitaminer och spårämnen.
Vitlök är känt som ett naturligt botemedel mot förkylning, hosta och andningsproblem. Kan även ha avisande effekt mot flugor, knott, fästingar samt förekomsten av inälvsparasiter och klåda efter insektsbett.

Och jag funderar på att denna typ av tillskott+linfröolja+hö/ensilage kan vara bra för min exemhäst nu i vinter för att försöka förebygga till sommaren....

Vad tror ni?

Vart köper ni eran linfröolja förresten och hur mycket ger ni?
Det finns ju många olika sorter...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar