Foder till exemhäst?

Ganti

Trådstartare
Hej!

Jag undrar va ni ger era exemhästar?

Jag har en islandshäst här hemma som tyvärr har exem...

Det finns ju alla möjliga förslag på mat som kan göra exem bättre verkar det som.

Jag har bland annat hört att man inte ska ge foder med mycket protein, kan musli foder vara bra istället?

Många ger linfröolja, går det bra med vilken som eller är det bara vissa som funkar?

Sv: Foder till exemhäst?

Fel om proteinet. Rätt om linfröoljan.
Jag har gjort så att jag inte byter foder hittan o dittan utan håller mig till så få sorter som möjligt under så lång tid som möjligt för att minskat stressen i magen.
Ren havre ger jag inte, inte mycket äpplen heller.
Sen kan du leta i trådar där det står vad andra har för erfarenheter.

Hur är det med stärkelse? Detta hittade jag nu att det inte va något bra.

Jag har aldrig fodrat min eksemhäst annorlunda pga hennes eksem.
Har det så stor betydelse, tro?

M-oaa

Eksemet har oftast inget med foder att göra. Det är (oftast) allergi mot knotten.
Mitt fullblod som har lite lindrigare form av knott allergi ger jag ändå linfrökaka + medel för tarmfloran (stomach-plus) + steel joint, vet inte om allt i kombination eller nåt för sig gör det hela bättre men jag tycker han blivit bättre med detta, (Även hovarna har blivit mkt bättre)

Ja precis, det är inte enstaka fodermedel som är avgörande när det gäller eksemhästar utan man måste se till den stora helheten. En bra grundad foderstat består av ett bra grovfoder först och främst, behöver man sen komplettera väljer man ett kraftfoder som kan stämma in i foderstaten och ge efterfrågat komplement.

Jag fodrar mina med mindre energi & mer mineraler/vitaminer än vad jag gör med de andra hästarna!

Marlene

Fodrar helt vanligt, utefter hästens behov. Dvs det blir hösilage, mineral och vintertid vitaminer. En minimal mängd betfor eller lucern (melassfritt nuförtiden) för att ha mineralerna och vitaminerna i.

Eksemet påverkas för min av knott, och bara knott. Dvs eksempåverkande åtgärder är smörja och täcke, bad och ans.

Kanske ska förtydliga mej som Alexandra_W gjort.

3 så kallade eksemhästar står här nu, ingen av dom får sina eksem enbart av knotten. Knotten är bara det som får "bägaren att rinna över".

Dom fodras rätt, (individanpassat) eftersom dom är symtomfria.
Tyvärr inget analyserat grovfoder.

Inga täcken, salvor eller sånt används.

Marlene

Lite nyfiken på hur du menar att knotten är det som får bägaren att rinna över? Hur du sas 'vet det'?

Dvs om du inte gör/fodrar på specifikt sätt, får de eksem även när det är knottfritt då?

Jag tycker det är supersvårt jämföra eksem, då de svarar så himla individuellt. Dvs det som fungerar perfekt för en fungerar inte för en annan osv. Men lite nyfiken hur du kan veta att knotten inte är det avgörande så att säga?

Lillskrutt här, så är det knottfri period, då kan jag 'göra vad som helst' känns det som. Jag har aldrig sett minsta skillnad. När knotten kommer så kommer eksemet. So far har det varit oavsett om han ätit gräs eller grovfoder, oavsett om kalendern visat si eller så osv. Sen, teoretiskt så visst skulle jag kunna anta att knotten är 'droppen', och om han bara fick linfrö/ökozon/annat så skulle han inte reagera på knotten. Men jag ser det åt andra hållet. Klassiskt eksem är en allergi mot svidknott. Utsätts de för allergenen - eksem, utsätts de inte - inget eksem.

När knotten är här däremot, så spelar de knottpreventiva åtgärderna stor roll. Hitills så det som gett absolut bäst resultat är bensylbensoat, i kombination med täcke när det är som värst, men fungerat riktigt bra slopa täcket under mindre intensiva perioder, något som aldrig gått för *peppar, peppar*

Så, som sagt nyfiken på hur du kunnat avgöra att knotten inte är grund utan utlösande sas? Linfrö t ex, den forskning som finns visar ju att det ev kan ha effekt på den allergiska reaktionen, men grunden är ju fortfarande den allergiska reaktionen sas?
Samma sak om man ger något som repellerar (vitlök exvis), eller något som minskar allergireaktionen, så är ju grunden fortfarande svidknottsallergi. Däremot, om hästen får värre eksem om magen är nedsatt, och den om den får magtarmbalans inte få eksem så är den en något mer öppen fråga. Är grunden fortfarande allergi men förvärras av magobalans så att säga, eller är grunden magobalansen? Det lär man nog utreda med pricktester och mätning av histaminhalter osv för att säga säkert, men just den delen tycker jag är intressant.

Jag fick ju ofrivilligt prova den teori som jag hört flera gånger - att det är gräset som spelar in - på min nu i sommar. Dessvärre hade det ingen påverkan alls på eksemet att ta bort gräset. Ta bort knotten däremot (läs - stäng stallet) funkade, eller behandla allergin/symptomen samt repellera (läs: Smörja med bensylbensoat) funkade också.

Lite nyfiken på hur du menar att knotten är det som får bägaren att rinna över? Hur du sas 'vet det'?

Dvs om du inte gör/fodrar på specifikt sätt, får de eksem även när det är knottfritt då?

Men lite nyfiken hur du kan veta att knotten inte är det avgörande så att säga?

Jag pratar utifrån de erfarenheter jag har.

Eftersom jag har 2 "egna eksemisar" och en "rehab" eksemis, så kan jag se ca skillnader.

Rehab hästen återfår sina eksem om han inte fodras rätt, vilket är provat nu i sommar/höst. Provat och provat, det är en "verksamhets häst" som dom inte kunde fodra fre-sön, på det vis jag anser håller han frisk.
Vi har snö sen en vecka tillbaka, då han kom för 5 veckor sen fanns inga knott kvar, men ända var hästen i ett mkt dåligt skick vid ankomsten.
Och även här i början.

Helt ärligt har inte provat ändrat nått i fodringen på mina "egna" i sommar, då jag tror att dom skulle bli sämmre.
Förutom då knotten försvann,i höstas, då slutade jag, ett par dagar, hästarna visade tendens till att klia så jag satte in fodret igen.
Sen en vecka tillbaka; då snön kom går dom på silage och bara mineral tillskott. Inga kli tendenser nu.

Marlene

Jo, jag förstår att du sett skillnad, men jag undrar mer detaljerat hur? =)

T ex dina som du skrev:
Förutom då knotten försvann,i höstas, då slutade jag, ett par dagar, hästarna visade tendens till att klia så jag satte in fodret igen.
Sen en vecka tillbaka; då snön kom går dom på silage och bara mineral tillskott. Inga kli tendenser nu.

Vad för foder är det du ger, mineraler och silage? Annars blir det ju svårt att jmf sas - var det det du gav si somras med som du inte (fullt förståeligt!) inte vågade ändra på?

Nej självklar försvinner klådtendenser när knotten försvinner, studier visar att över 90 % av hästarna har reaktion på knott sedan kan de iofs utveckla multallergi men knotten är den utlösande faktorn sedan kan många hästar ha genetiskt för eksem också.

Jo, jag förstår att du sett skillnad, men jag undrar mer detaljerat hur? =)

T ex dina som du skrev:

Vad för foder är det du ger, mineraler och silage? Annars blir det ju svårt att jmf sas - var det det du gav si somras med som du inte (fullt förståeligt!) inte vågade ändra på?

Dom har gått på bete hela sommaren, in på nätterna. Nu fritt silage och mellan sommar och vinter, dvs hösten torrhö fodring 5-6 ggr per dag, typ fri tillgång.
Allt grovfoder och bete är oanalyserat och jag vet inte hur många kilo varje enskild häst får i sej.
Ingen av dem får något kraftfoder.
Så det jag fodrar med är bara mineraler/vitaminer. 2 ggr per dag. + det fria grovfodret.

Marlene

Min kliar ju inte heller nu. Helt enkelt för knotten har frusit ihjäl. Ingen smörja, inget täcke, inga bad etc. Går ute dagtid, äter exakt samma mat som han gjort i 2 månader. Men han har slutat klia, och enda anledningen är att knotten försvann. Om det blir lite 'brittsommar' igen och varmt och mysigt kommer knotten komma igen - och han börja klia igen.

Dom har gått på bete hela sommaren, in på nätterna. Nu fritt silage och mellan sommar och vinter, dvs hösten torrhö fodring 5-6 ggr per dag, typ fri tillgång.
Allt grovfoder och bete är oanalyserat och jag vet inte hur många kilo varje enskild häst får i sej.
Ingen av dem får något kraftfoder.
Så det jag fodrar med är bara mineraler/vitaminer. 2 ggr per dag. + det fria grovfodret.

Marlene

Fast vad är det då du tycker är skillnad? Du slutade med något nu på hösten, de började klia, du började med det och de slutade klia (dock blev det samtidigt vinter, men..). Vad var det du slutade med och sen började igen så att säga?

Nej självklar försvinner klådtendenser när knotten försvinner, studier visar att över 90 % av hästarna har reaktion på knott sedan kan de iofs utveckla multallergi men knotten är den utlösande faktorn sedan kan många hästar ha genetiskt för eksem också.

Klådan försvinner då knotten förvinner är väl ett mkt förenklat utryck.
Den sk allergin skulle väl mest logiskt försvinna.

Klådan?? nja, på sätt och vis, dvs förenklat....

Reaktion på knott, ja visst, men det har mina andra hästar oxå, deras svansar ser ut som svinto, dvs skrubbade.

Så reaktionen på knott är nog lik oavsett vem knotten väljer att bita.

marlene

Fast vad är det då du tycker är skillnad? Du slutade med något nu på hösten, de började klia, du började med det och de slutade klia (dock blev det samtidigt vinter, men..). Vad var det du slutade med och sen började igen så att säga?

:rofl:vitaminer och mineralerna är svaret på din fråga:rofl:

Ah, då är jag med. Fast ser inte riktigt hur de kan bevisa, men fattar hur du menar.

Ang reaktion på knott och svintosvansar - INGEN av mina förutom L har reagerat minsta lilla med kli av knott alls. Ingen av dem har heller haft eksem då heller förutom L.

Fbl har varit känsliga för insekter, dvs fått 'stora blemmor' när de blivit bitna (en form av överkänslighetsreaktion) av t ex mygg och broms. De har också varit 'lättirriterade' på insekter. Men ingen av dem har reagerat med minsta lilla kli på knottbett i svansrot eller annan stans. Inte ens när de varit (vid uppblossande knottinvasion) helt sönderbitna vid juver/skap. Detta alltså TROTS att de varit mer känsliga än normalhästen för insektsbett.

Så där är min erf motsatt - knottbett ger ingen klireaktion hos icke eksemdrabbad/knottallergisk häst. Medan för L så om knotten biter honom på frambenet, så kliar han svans och man och klassiska ställen. Dvs han kliar inte bitställe ffa, utan de ställen där en allergisk reaktion ger mest symptom. (Tyvärr, vore enklare annars, men det är ju en del av själva eksemet. Skitsamma var de biter, den allergiska reaktionen sker ju i hela kroppen)

Ja en svintosvans är inget tecken på eksem, däremot en uppsvullen sårig mankam inklusive svans lägg dessutom till elefanthud så har du kronan på verket. Det är en reaktion på knott.

Nej min eksemhäst har inte heller kliat sig i sommar, han har gått ute dygnet runt vilket han faktiskt gör varje sommar. Han äter just nu hösilage, min andra häst som inte har eksem kan visst drista sig att skrubba svansen pga knotten. Men det gör väl du med, kliar dig alltså om du blir biten av insekter och utan att få en allergisk reaktion.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar