Foder för dräktiga hästar

Sv: Foder för dräktiga hästar

Mitt halvblodssto får 15-20 kg proteinrikt hösilage, 4kg mustang original, 1dl matolja, 2dl linfrörkuber, 0.5 kg lucernpellets, jag tänker komplettera med foderjäst nu men har inte inhandlat än.

*k*
mitt hbl-sto är ber till mitten av april och får idag 15-20 kg hö, 3 kg hestekraft, 0,75 kg havre, 0,3 kg soja. hon mumsar glatt i sig alltihop och skulle gärna få lägga på hullet lite till -kommer ev lägga till olja.

Om höet är bra i värdena och har en hög kvot, så ge då mer av det! Du kanske kan komma undan med en mindre mängd kraftfoder om hästen får äta tillräckliga mängder hö istället. Jag ger ett hösilage till mitt ponnysto med en kvot på 6,3, och utöver det 1 kg av en pellets med kvoten 20. Hon är fet och fin, och stoppar i sig kanske 15 kg hösilage per dag ( ca 79%ts)

Kan du inte skriva ut värdena på ditt hö?

Jo jag förstod nästan att inlägget var till mej;)
Ska ta reda på värderna men det blir tidigast på måndag...

Mitt sto får 15 kg hö och fri tillgång på kvarnbyslucern så mycket hon orkar äta i en hink i boxen ser jätte fin ut.

Ska föla om tre månader.

(Vet ej om denna tråd är tillåten, menmen..)

Vad ger ni dom?

Har nämnligen en kallblodstravare som ska föla i juli. Har tappat mkt hull över revben samt omkring flankerna. Hon äter nu 7 kg hö (mkt högt proteinvärde), 1,5 kg Krafft Groov samt 1 dl Krafft Miner Blå + en näve hel havre. Till saken hör också att hon är väldigt kräsen av sig och stoppar inte i sig vad som helst. Allt som smakar sött (ex betfor) går inte ner i henne.
Ngn som har ngt tips på vad som kan öka hullet på henne?

Men hej och hallå, mitt dräktiga islandssto får mer att äta än ditt kallblod:crazy: :mad: :confused: Leira ska föla i maj, är 138 cm hög och väger normalt 325 kg utan bebis vilket bör vara betydligt mindre än ett kallblodstravarsto. Fördelat på 3 tillfällen/dag får hon 1,5 kg Krafft Groov 125, Evitamin med selen, kalk och just nu pga vårfällningen även B-vitaminer. Hon har fri tillgång på bra hösilage (som hon äter ca 12-13 kg/dygn av) och mineraler. Eftersom hon blivit väldigt grinig i hagen och ofta hamnade i stridssituationer går hon i en egen hage mellan den övriga flocken å ena sidan och hingsten på den andra. Detta funkar alldeles utmärkt och hon går ofta in och vilar en stund i sin utebox. Veterinären kollade henne för 2 veckor sedan och sa att hon mår utmärkt och går upp som hon ska. Hon är inte fet men rund och i bra kondition, vi skrittar henne några dagar i veckan så länge hon själv vill och orkar.

Ett dräktigt sto ska inte falla ur innan fölet ens vuxit klart:eek: , öka maten till din häst genast.

Min arbetsgivare har två dräktiga hästar, varav den ens går på lösdrift och har fri tillgång till hösilage och 1 kg havre, 1 kg korn och 1 kg Krafft Grön.

Den andra står på box och hon får 7 kg hösilage på kvällen.

7 kg är vad vi ger dom minsta ponnyerna. Som inte är dräktiga.

Ransonen är ökad och hon har nu börjar gå upp i vikt=)

Åh, va bra:bump: ! Proppa i henne mat resten av dräktigheten, de kan aldrig ha för mycket att ta av när det lilla "monstret" ploppar ut och börjar dia. Min Leira väntar en kickboxare med minst 8 ben ser det ut som när man studerar magen:D. Vi väntar spänt på att få se det lilla livet...

Jo det ska bli spännande i sommar:)
Min ser inte alls ut som en kallblodstravare utan mer som en New Forest eller så i byggnad och hon är endast ca 148 cm hög.... Så hon är inte stor för att vara sin ras^^

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 149
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)