Födelsedagspresent till en dressyrryttare....

R

Road Runner

Tja!

Vill fråga er som kann mer om häst och hästutstyrsel än mig, om lite hjälp.

Det finns en tjej som jag tycker väldigt mycket om som snart fyller år, och eftersom hon sysslar med dressyr, tänkte jag kanske köpa en present som har med det att göra. Jag kan gärna "dra till" lite, så kanske man skulle köpa ett par nya ridstövlar? Jag vill inte köpa nåt skit, snarare det bästa, så det är här ni kunniga kommer in i bilden.

Vilket märke ska jag köpa då, och vem säljer dom?
(....det bästa hade kanske varit ett presentkort på en 4-5000 på bidemans, men det känns liksom lite väl. Då är det väl bättre att köpa etpar jättebra ridstövlar då.)

Tackar för alla svar.

Sv: Födelsedagspresent till en dressyrryttare....

Fast ett par ridstövlar brukar ofta bli måttade, det skiljer mycket i modellerna och om hon inte provat ut dom innan kommer dom aldrig att passa tyvärr.

Aha. OK. Tur att jag frågade då.

du kan väl lite diskret höra dig för vad hon kan tänkas sakna för något i stallet både i hästutrustning och ryttarutrustning. det vore väl det allra bästa för då får hon det som hon verkligen behöver och vill ha :)
andra enkla tips är ju schabrak och lindor men då gäller det att veta dels vilken storlek hästen har och dels vilka färger som hon vill ha på dem. nya, extra fina ryktborstar och liknande kan också funka. men detta är mer småsaker, men förstås lika behövliga som allt annat i stallet.
annars kanske du kan åka tillsammans med henne till en hästaffär också, om du inte vill att det ska bli en total överraskning förstås ;)

Eftersom du pratar Bidermans antar jag att du bor någonstans i Mälardalen (det finns iofs på fler ställen..) Något jag skulle bli superglad för är att få åka på dressyrkurs på Strömsholm! De har både weekendkurser nu i vår och senare i sommar.
Annars tycker jag också att schabrak med tillhörande lindor är bra. Fast då ska du nästan veta vad hon gillar, jag är superkräsen själv när det gäller just schabrak... :D

Tja!

Vill fråga er som kann mer om häst och hästutstyrsel än mig, om lite hjälp.

Det finns en tjej som jag tycker väldigt mycket om som snart fyller år, och eftersom hon sysslar med dressyr, tänkte jag kanske köpa en present som har med det att göra. Jag kan gärna "dra till" lite, så kanske man skulle köpa ett par nya ridstövlar? Jag vill inte köpa nåt skit, snarare det bästa, så det är här ni kunniga kommer in i bilden.

Vilket märke ska jag köpa då, och vem säljer dom?
(....det bästa hade kanske varit ett presentkort på en 4-5000 på bidemans, men det känns liksom lite väl. Då är det väl bättre att köpa etpar jättebra ridstövlar då.)

Tackar för alla svar.

Det är jätte svårt md ridstövlar, ge henne ett extra fin kuvert eller ngt sådant kanske med ngn blomma där du typ skriver att hon kan få välja ett par stövlar ngn stans! dom märkerna som jag gillar är Könings och väldigt bra kvalitet och cavallo!!

Men fråga ut henne lite försiktigt om det finns ngt hon behöver, en ny hjälm kanske?

lycka till ialla fall!! blir nog bra till slut!!

Jag skulle nog ge bort ett presenkort i stället, så hon får bestämma själv vad hon vill ha. Kanske inte lika roligt, men det är ju mycket lättare att kunna bestämma vad man behöver i så fall. Just kläder skiljer sig ju mycket i olika storlekar också, stövlar är ju ett ganska stort 'projekt' och ska man köpa ett par så pass dyra och fina märeksridstövlar så är det lika bra att måttbeställa.

Sedan tycker jag själv att det låter oerhört generöst att ge bort en gåva i födelsedagspresent till någon för 5 papp :confused: men jag kanske har fel? Själv skulle jag inte kunna ta emot en så pass dyr present från någon... kanske från familjen (om det är flera som är med och betalar) om man fyller jämt typ men inte annars..

Ge INTE presentkort.. Det är iaf min erfarenhet. Det är inte så roligt att ha en massa presentkort på en butik när man istället vill ha utrustning i från ett annat ställe. Mycket störande.

Jag tycker också att ridstövlar blir svår just för att de måste måttanpassas. Och ett presentkort är inte lika roligt att ge och det blir uppenbart hur mkt gåvan är värd. De riktigt populära stövlarna i dressyrmodell (Petrie, Cavallo m.fl) ligger dessutom ofta över 5000 kr i pris (de mer standardiserade modellerna ligger däremot runt 5000:-)

Gåvans värde i sig tycker jag också blir problematiskt. Det finns stor risk att personen upplever sig "köpt" och därför inte kan ta emot gåvan alt. inte kan glädjas över gåvan så som det är tänkt. Och då riskerar du att gåvan istället blir ngt problematiskt istället för ett enbart ett tecken på uppskattning. Med en fin gåva för betydligt mindre summa riskerar du inte att hamna i den situationen. En gåva för mindre pengar kan gåvotagaren uppskatta utan att behöva fundera så mkt på dina avsikter.

Ngt som är väldigt populärt bland många dressyrryttare är pannband med swarowski-kristaller till tränset från tillverkaren Otto Schumacher. De ligger runt 800 kr i pris. Men det är inte alla som tycker om bling, bling och du behöver då också veta vad hon har för färg på tränset. Däremot kan du ju upplysa personen om att hon gärna får byta det om det inte skulle passa/vara fel färg så att hon kan köpa ngt annat/passande.

Ett fint schabrak från exempelvis Eskadron är det också mga som skulle uppskatta. De kostar runt 500 kr - ca 1000 kr beroende på vilken tillverkare du väljer.

Breda nosgrimmor (på 4.5 cm) till tränset från Döbert är det också väldigt många dressyrryttare som sucktar efter, men då gäller det återigen att veta färgen på nuvarande träns, samt att hon måste ha ett träns som nosgrimman passar till. Lösa nosgrimmor går på ca 1400 kr.

Alt. kan du ju köpa ett helt Döbertträns. De ligger på ca 2000 kr och uppåt (och då kommer ju "bli köpt"-problematiken in i bilden igen). Då behöver du återigen veta färgen på hennes sadel också eftersom att man vill ha det i samma färg. Köper du från en butik i närheten kan hon ju dock byta lätt och enkelt om det skulle bli fel.

fast om hon känner att hon blir köpt eller ej beror ju HELT på parternas ekonomi och hur dom ser på gåvar och pengar. och hur förhållandet är i övrigt!

jag skulle INTE känna mig köpt av en kille bara för att jag fick en dyr present - det är ju hans problem inte mitt. skulle inte bli stött av det eller känna mig tvingad att ha sex med honom e.d. :p

road runner; ridstövlar är lite knepigt... men jag tycker du ska satsa på ett snyggt kvalitetsträns från OS eller döbert med kristaller på pannbandet och bred nosgrimma. det tycker 99% av alla dressyrryttare om. ;) så kan hon ju byta det ifall det skulle vara fel stl e.d. jag skulle bli super glad om nån köpte ett sånt till mig! :D

Nej, men så är du ju också lite bortskämd din lilla unge.... ;) :D

Och jag säger inte ATT hon kommer känna så, jag säger bara att risken finns. Jag har ju ingen aning om TS:s situation. Själv skulle jag däremot hellre safea med en mellandyr gåva än att smälla på för stort eftersom risken finns att det kan bli fel. Men om TS är säker på att hon inte kommer känna sig köpt så är det ju bara att köra på.

nja inte såå illa... :p har visserligen haft ihop det med stans rikaste person, men han är snål som kalle ankas farbror (vad heter han på svenska??) och på tre år fick jag typ en drink.....haha....

menade att om killen har gott om pengar så kan han ju ge en dyr present. utan att det för den saken skuld känns som en enorm summa. annorlunda om han får svälta i en mnd för att köpa gåvan. men så galen är väl ingen!? :D

Du skriver att det är en tjej du tycker väldigt mkt om. Det hela beror på vad ni har för förhållande till varandra. Är ni vänner, släkt med varandra eller är ni ett par? Är dina känslor besvarade? Jag skulle känna mig besvärad om jag fick en dyr present av någon som jag kanske inte har några varmare känslor för. Men om du vill visa henne att du är intresserad, räcker det med en present som är betydligt billigare. Hon förstår nog ändå.

Lyckliga tjej! :bump:
Man blir inte lite avundsjuk:angel:
Men jag håller med de andra, stövlar är svårt. Nytt kvalitetsträns är ju trevligt, svart har väl cirka 80% av alla ryttare.

Jag skulle bli glad för en ny
-plastrongnål
-tävlingsbag (eller jag har en skitbra men det kanske inte hon har :D)
-sporrar
-ett fint spö att ha på tävling
-tävlingshandskar...
-...eller träningshandkar
-ett litet "kit" med olika saker som man alltid behöver typ hårnät, knoppsnoddar, pälsglans, hovolja + pensel, sadeltvål, fett mm.

Detta skulle jag bli fett glad för iallafall :bump:

Ett par ridbyxor av märket Pikeur hade förresten extremt mga dressyrryttare blivit väldigt glada för också :love: (ca 1400-1600 kr) Det är riktigt fina kvalitetsbyxor. Och ridbyxor går alltid åt så det kan man aldrig få för mga av, speciellt inte Pikeurs.

Finns i de flesta hästaffärer och i väldigt mga webb-butiker.

Jag kan nog ställa upp på de flesta grejer här!:D
Träns från Schumacher el Döbert: Yes please!:love:
Ridbyxor från Pikeur: Yes please!:love:

Sen skulle jag inte gråta om någon skulle köpa ett par fina dressyrstövlar...:angel: Hade lagt undan pengar till ett par Cavallos eller König. Hade inte bestämt mig riktigt för vilken men...de bidde en sadel istället...

Jag är nog en hagalen liten gris egentligen...:o

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 356
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 628
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg